Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

2011-2012: Hva gjør DU for miljøet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-11, 08:14   #21
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: 2011-2012: Hva gjør DU for miljøet?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg har hundre kuer som fiser og raper. Jeg har tapt i denne diskusjonen

Du leverer jo lokalprodusert mat, så det må da være et vinner-argument.

Spøk til side, jeg synes det er uheldig med denne sammenligningen av hvem som gjør mest og minst, og hva som bidrar stort eller lite. Denne tråden startet veldig fint, fordi noe av det som er best egnet til å påvirke både en selv og andre i riktig retning er at man får anledning til å skryte av det man gjør, samt å lese andres positive opplevelse av egne bidrag. Dårlig samvittighet er det nok av, ganske kontraproduktivt, fordi det ikke er en pådriver til endring.

Jeg mener det er to ting som er avgjørende, både på individuelt nivå og på sammfunsnivå når det gjelder miljø:

1. Innsikt i at noe må gjøres, og forståelse for at vi ikke kan fortsette som vi gjør. Å faktisk ta inn over seg dette er den viktigste forutsetningen for å få til endring, og alt for mange gjør det ikke.

2. Stadig streben etter forbedring. Små skritt og store skritt, om vi alle går skritt i riktig retning sammen hjelper det alt sammen. Kan man gjøre store endringer, flott! Kan man gjøre små endringer, like flott! Så lenge ingen av delene blir en sovepute for ikke å gjøre litt mer og litt mer hele tiden, bidrar alt til vårt felles mål.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 08:40   #22
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Jeg har ikke bil.

Ben "I win" Murphy

Planen er å vinne over deg om halvannet år. Da skal bilen skrapes og vi trenger ikke ny.

Jeg glemte å ta med at vi gjerne resirkulerer tøy, driver lite med kleshandling, alltid bruker handlenett eller sekk, har etterisolert huset. Men vi fyrer med ved og parafin i tillegg til strøm.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 08:44   #23
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Fakse: Jeg synes denne tråden er fin og slett ikke selvskrytende. Det er to ting jeg synes er bra med tråden:

1. Her er det mange tips å få for både enkle og avanserte bidrag
  2. Jeg blir påminnet om hva jeg faktisk gjør, men som er så godt innarbeidet i heimen at vi ikke tenker på det lenger
Men selvsagt, hvis vi ikke fokuserer på de små bidragene - og de store - kommer vi ingen vei.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 08:45   #24
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Du leverer jo lokalprodusert mat, så det må da være et vinner-argument.

Nei, jeg gjør ikke det. Jeg leverer små mengder melk som blir hentet av en trailer 3 ganger i uka og kjørt 20 mil til et sted som lager butikkmelk/ost/smør osv også kjøres det ut over landet. Vårt lokale meieri og slakteri er nedlagt for lenge siden grunnet økonomi
Alt dreier seg om å tjene mest mulig penger. Og det er miljøet som får regninga....

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 08:46   #25
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bra tråd! Dette liker eg!

Eg gjer allereie:

• Bytter på å køyre og sitte på til jobb, saman med to kollegaer.
  • Er elles bevisst bilbruk, reiser mykje kollektivt, der det er praktisk.
  • Kildesorterer.
  • Leverer det som kan leverast til gjenbruk.
  • Har fått installert varmepumpe med varmeresirkulering. Denne har også nattsenking av temperatur, slik at vi ikkje varmer opp om natta eller når vi er på arbeid.
  • Har etterisolert og redusert varmetapet.
  • Et vegetarisk tre dagar i veka og unngår i stor grad å spise raudt kjøtt til kvardags.
  • Unngår å ta utskrift og produsere unødvendig papirsøppel, der digitale ressurser kan erstatte papir, både på jobb og privat. Har bare Morgenbladet, som kjem ut ein gong i veka, elles ikkje papiraviser. Tar heller ikkje imot reklame.
  • Unngår bruk av parabener i kosmetikk (ok, dette er først og framst på grunn av allergi, men det er jo miljøgevinst og).
  • Er bevisst på bruk av økologisk og kortereist mat, men kan bli endå flinkare her.
  • Forsøker å gi bort brukte ting, kjøpe brukt der det er praktisk og mogleg,

Dette kan eg bli flinkare på:
  • Er dårleg til å ta med tøyposer til butikken.
  • Kjøper mykje papirbøker (samlemani) og dvdar, sjølv om ebøker og streaming kan erstatte dette (har fokus på akkurat dette).
  • Køyrer ofte til butikken, bør bli flinkare til å planlegge innkjøp og handle når eg likevel køyrer.
  • Er sløv når det gjeld etisk forbruk av klede og liknande.
  • Tidvis dårleg til å sise opp matrestar før dei blir dårlege og må kastast.
  • Skal lage grønnsakshage og dyrke meir sjølv, over tid.

Det eg har dårleg samvit for, men likevel gjer eg ikkje noko med det:
  • Eg drikk nespressokaffe, og bruker 2-3 kapslar pr. dag. Desse får eg ikkje kjeldesortert, og det er ganske mykje metall/kaffegrut som går i restavfallet.
  • Vi liker å reise og tar gjerne ei flytur. På grunn av familie på Vestlandet, hender det og fleire gonger i året at vi køyrer på tvers av landet, sjølv om vi har hatt fokus på at tog er eit godt alternativ.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 09:04   #26
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg har hundre kuer som fiser og raper. Jeg har tapt i denne diskusjonen

Du lager mat til oss i Norge, sånn at vi slipper på bruke energi og utslipp på å få den fraktet hit.

+ Vi kildesorterer, arver og gir vekk tøy, også reiser jeg kollektivt til og fra jobb. Har de siste årene hatt mest norgesferier. Ingen i familien lever på lavkarbo.

- Vi har bil, flerbruksbil som går på diesel, vi kjøper ofte nytt og er ikke flink nok til å reparere gamle klær. Burde vært flinkere til å velge økologisk mat.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 09:05   #27
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

- Vi kildesorterer; mat, plast, papp/papir, glass og metall.
- Vi bor i blokk og har svært varm leilighet så og si uten å skru på radiatorene.
- Arver mye klær til LilleBøll og meg selv.
- Bevisste forbrukere på den måten at vi satser på kvalitet, men vi kjøper nok stort sett sånt vi vil ha. Mobiler brukes gjerne til de går i stykker, den forrige kjøpte jeg nye deler til og fikk reparert før jeg til slutt ga opp og kjøpte ny nå i juli. Jeg har eid/lånt totalt fem mobiler i min femtenårige karriere som telefoneier. Vi har alikevel mer enn nok elektronisk utstyr gitt ...
- Vi har ikke bil, men er medlemmer av Bilkollektiv og bruker bil av og til.
- Jeg er t-banefører. Det teller, ja? :-D
- Vi er bevisste på å velge økologisk og kortreist mat.

Jeg må bli mye flinkere til å ta med handlenett/ryggsekk når jeg handler. Med bekkenløsning har jeg snart ikke noe valg uansett. :-P Det er helt klart mer vi kan gjøre, men ikke alt vi er villige til gitt. Idiotisk, men ...

Hmmm ... Vi har faktisk tenkt å bo i liten leilighet noen ekstra år for å kunne bo sentralt nok til å bruke kollektivtrafikk i stedet for bil da. Det er vel så mye et økonomisk valg, men ikke desto mindre miljøvennlig.

Og jeg har Kindle.

Terry Pratchett

Sist redigert av Pappalille : 14-12-11 kl 09:07. Årsak: La til et punkt.
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 09:10   #28
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Fakse: Jeg synes denne tråden er fin og slett ikke selvskrytende. Det er to ting jeg synes er bra med tråden:

Nei, jeg siktet egentlig mest til den spøkefulle kranglingen om hvem som "vinner". Jeg regner med det ikke var alvorlig ment, men synes jeg ser for mye nedrakking på andre og for lite positiv skryt av hva man faktisk gjør sånn ellers i verden rundt meg.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 09:13   #29
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke bil.

Ben "I win" Murphy

Definitivt det mest effektive, ja. Transport står for over 50 % av CO2-utslippene.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 09:15   #30
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flott tråd!

Her er det jeg/vi kan bli bedre på:
- bytte ut oljefyr med grunnvarme
- begrense bilbruken (gå/sykle mer til jobb, barnehage, skole)
- kaste mindre mat (bedre planlegging av innkjøp)
- begrense kjøp av ting vi strengt tatt ikke trenger

Og det vi gjør:
- kildesorterer "alt"
- arver tøy, reparerer det som går i stykker
- kjøper ting som har lang holdbarhet (klær, møbler osv)
- begrenser kjøp av elektronikk (vi bytter ikke ut før ting er utslitt)
- flyr minimalt (har ikke flydd privat siden 2007)
- har etterisolert og byttet vinduer

Spredt bebyggelse uten mulighet for godt kollektivtilbud er ekstremt miljøfiendtlig. Jeg er klar over at å ikke ha egen bil ikke nødvendigvis lar seg kombinere med å ha flere barn og jobber i en husholdning, men å ha bil lar seg ikke kombinere med å være miljøvennlig.

Dette synes jeg var et lite konstruktivt innlegg. Det færreste av oss klarer å unngå et negativt "miljøregnskap", da måtte vi bo i en hule, fange maten selv og slutte å prompe.

Norge har spredt bebyggelse, og de fleste av oss har behov for bil hvis vi skal få hverdagen til å gå rundt. Jeg mener målet må være å begrense bilbruken innenfor rimelighetens grenser. Kollektivtilbud kan også være ekstremt miljøfientlig. Hurtiggående passasjerbåter er verstinger når det gjelder utslipp (CO2 pr personkilometer). Fly er også kollektivtransport som forurenser mye. Buss i by ligger ikke veldig langt etter en personbil.

Gammel 14-12-11, 09:18   #31
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Definitivt det mest effektive, ja. Transport står for over 50 % av CO2-utslippene.

Men "bare" 10 % kommer fra privat bilkjøring. Å reise mindre og mer miljøvennlig er uansett smart.

Gammel 14-12-11, 09:18   #32
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror helt ærlig at jeg ikke er særlig flink.

Joda, vi kildesorterer, vi arver klær, kjøper brukt, kaster nesten aldri mat, reparerer ting, flyr aldri privat og tenker på hvorvidt vi trenger ting før vi faktisk kjøper noe, og vi har ikke hytte (moderne hytter på 150 kvadrat med alle fasiliteter, gulvvarme og oppvarmet oppkjørsel er vel ikke spesielt miljøfremmende), men det monner heller lite i forhold til dieselbilen, jobbreisene, de fire ungene (fire nye forbrukere i et av landene med høyest ressursforbruk per snute) og jobbene våre som i stor utstrekning går ut på å fasilitere ytterligere utvinning av olje og gass, og helst i sårbare områder i miljøsammenheng.

Spørsmål: Hvor på miljøvennligskalaen befinner oppvarming med fjernvarme seg? Og hva med vedfyring? (Lokal, selvhugget ved, forøvrig)

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 09:19   #33
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Flott tråd!

Her er det jeg/vi kan bli bedre på:
- bytte ut oljefyr med grunnvarme

Eller konvertere den gamle oljefyren til biofyringsolje. Vil du ha tips?

http://www.eco-1.no/

Gammel 14-12-11, 09:23   #34
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Men "bare" 10 % kommer fra privat bilkjøring. Å reise mindre og mer miljøvennlig er uansett smart.

Ja, regnestykket blir bedre om man sykler eller går i stedet for å bruke kollektiv transport. Man kan også lære seg økokjøring og redusere utslippene med 20 % bare ved å legge om kjørestilen.

Poenget mitt var egentlig at det er transport som er hovedkilden og som det er viktigst å redusere. Da ikke bare privat bilkjøring. Det aller viktigste er å la bilen stå på korte turer. Hvis småkjøringen blir redusert vil vi spare miljøet for mye.

Forslag til leveregel for alle FPere i 2012: La bilen stå hvis turen er kortere enn 3 km.

Gammel 14-12-11, 09:26   #35
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Forslag til leveregel for alle FPere i 2012: La bilen stå hvis turen er kortere enn 3 km.

Det er et fint poeng, Java.

Der er vi ganske flinke, synes jeg. Vi er opptatt av at ungene skal lære at man kan gå og sykle dit man skal, og gjennomfører ganske bra. Jeg innrømmer at jeg kan finne på kjøre kortere strekninger enn 3 km når alle ungene er med (de er 2,2,3 og 6), men det blir enklere når de blir større.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 09:27   #36
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Eller konvertere den gamle oljefyren til biofyringsolje. Vil du ha tips?

http://www.eco-1.no/

Det hadde vært bra som en mellomløsning. (For jordvarme vil vel være hakket mer miljøvennlig i lengden?) Har du noen anelse om hva det koster å få fyrkjelen tilpasset bioolje?

Gammel 14-12-11, 09:28   #37
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Jepp!

Gammel 14-12-11, 09:30   #38
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan også lære seg økokjøring og redusere utslippene med 20 % bare ved å legge om kjørestilen.

Kva er dette?

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 09:40   #39
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poenget mitt var egentlig at det er transport som er hovedkilden og som det er viktigst å redusere. Da ikke bare privat bilkjøring.

Transport av varer er vel også en viktig del av dette? Så både å kjøpe kortreiste varer og å rett og slett kjøpe færre varer vil hjelpe. (Igjen minner jeg om min ikke helt seriøse kjepphest om at det - hvis alt annet er likt (noe det sant nok sjelden er) - er mye mer miljøvennlig å kjøpe dyre ting enn billige, siden man da kjøper færre.) Gjenbruk, og å bruke ting lengre, og å bruke opp ting (og ikke kjøpe f.eks. mer mat enn man trenger og kaste overskuddet) er noen måter man kan redusere det totale innkjøpet av varer.

Gammel 14-12-11, 09:44   #40
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Kva er dette?

Her
kan du lese mer om det.

Og her kan du finne en kjøreskole i nærheten der du kan ta kurs. Julegavetips til mannen?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:45.