|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: 2011-2012: Hva gjør DU for miljøet?
Du leverer jo lokalprodusert mat, så det må da være et vinner-argument. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Planen er å vinne over deg om halvannet år. Da skal bilen skrapes og vi trenger ikke ny. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: 2011-2012: Hva gjør DU for miljøet?Fakse: Jeg synes denne tråden er fin og slett ikke selvskrytende. Det er to ting jeg synes er bra med tråden:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
can-jur
|
Nei, jeg gjør ikke det. Jeg leverer små mengder melk som blir hentet av en trailer 3 ganger i uka og kjørt 20 mil til et sted som lager butikkmelk/ost/smør osv også kjøres det ut over landet. Vårt lokale meieri og slakteri er nedlagt for lenge siden grunnet økonomi
![]() |
![]() |
#25 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: 2011-2012: Hva gjør DU for miljøet?Bra tråd! Dette liker eg!
Dette kan eg bli flinkare på:
Det eg har dårleg samvit for, men likevel gjer eg ikkje noko med det:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
har tatt seg sammen
|
Du lager mat til oss i Norge, sånn at vi slipper på bruke energi og utslipp på å få den fraktet hit.
![]() |
#27 |
Tøff
|
![]() Sv: 2011-2012: Hva gjør DU for miljøet?- Vi kildesorterer; mat, plast, papp/papir, glass og metall.
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic. Terry Pratchett Sist redigert av Pappalille : 14-12-11 kl 09:07. Årsak: La til et punkt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, jeg siktet egentlig mest til den spøkefulle kranglingen om hvem som "vinner". Jeg regner med det ikke var alvorlig ment, men synes jeg ser for mye nedrakking på andre og for lite positiv skryt av hva man faktisk gjør sånn ellers i verden rundt meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
kan tilsettes alkohol
|
Definitivt det mest effektive, ja. Transport står for over 50 % av CO2-utslippene.
![]() |
#30 |
This is normal!
|
![]() Sv: 2011-2012: Hva gjør DU for miljøet?Flott tråd!
Dette synes jeg var et lite konstruktivt innlegg. Det færreste av oss klarer å unngå et negativt "miljøregnskap", da måtte vi bo i en hule, fange maten selv og slutte å prompe.
![]() |
![]() |
#31 |
This is normal!
|
Men "bare" 10 % kommer fra privat bilkjøring. Å reise mindre og mer miljøvennlig er uansett smart.
![]() |
![]() |
#32 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: 2011-2012: Hva gjør DU for miljøet?Jeg tror helt ærlig at jeg ikke er særlig flink. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
kan tilsettes alkohol
|
Eller konvertere den gamle oljefyren til biofyringsolje. Vil du ha tips?
![]() |
#34 |
kan tilsettes alkohol
|
Ja, regnestykket blir bedre om man sykler eller går i stedet for å bruke kollektiv transport. Man kan også lære seg økokjøring og redusere utslippene med 20 % bare ved å legge om kjørestilen.
![]() |
#35 |
etterpåklokest
|
Det er et fint poeng, Java. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
This is normal!
|
Det hadde vært bra som en mellomløsning. (For jordvarme vil vel være hakket mer miljøvennlig i lengden?) Har du noen anelse om hva det koster å få fyrkjelen tilpasset bioolje?
![]() |
![]() |
#37 |
This is normal!
|
Jepp!
![]() |
![]() |
#39 |
flisespikker
|
Transport av varer er vel også en viktig del av dette? Så både å kjøpe kortreiste varer og å rett og slett kjøpe færre varer vil hjelpe. (Igjen minner jeg om min ikke helt seriøse kjepphest om at det - hvis alt annet er likt (noe det sant nok sjelden er) - er mye mer miljøvennlig å kjøpe dyre ting enn billige, siden man da kjøper færre.) Gjenbruk, og å bruke ting lengre, og å bruke opp ting (og ikke kjøpe f.eks. mer mat enn man trenger og kaste overskuddet) er noen måter man kan redusere det totale innkjøpet av varer.
![]() |
#40 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() |
|
|