|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Pauset
|
Sv: Bursdag - kresne unger?
Tips: Legg pølsene på et brett i stekeovnen, med stekepapir under. Jeg tror jeg hadde fått litt vegring av kokte grillpølser faktisk. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Er frisk!
|
Sv: Bursdag - kresne unger?Jeg synes det er et must å ha vann å servere. Ellers synes jeg det er spesielt å bare å ha lomper - det smaker virkelig svært annerledes enn brød, så det er ikke så rart om noen ikke liker det.
|
|
|
|
#63 |
|
Fartsfantom
|
Sv: Bursdag - kresne unger?Jeg synes menyen var helt fin. Vi pleier også å ha wienerpølser, men med valg av lomper og brød. Akkurat det er ikke noe bry. Men jeg gidder ikke å ha en grandiosa i fryseren i tilfelle noen ikke liker pølser. Da skal jo bare alle ha det. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vi har da ingen voksne på besøk. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Det er dessverre ikke noen sammenheng mellom hvor kresen man blir og variasjonen i det man får servert.
|
|
|
|
#66 |
|
Glamorøs
|
Av nysgjerrighet, hvordan definerer du kresen? Hvis man bare spiser et lite utvalg matvarer er det jo egentlig likegyldig om de er sunne eller ikke.
|
|
|
#67 |
|
Drømmer
|
|
|
|
|
|
|
#68 |
|
Glamorøs
|
Nei, det er jeg enig i. Jeg bare lurte siden du sa at du var uenig med Skilpadda i hennes definisjon av kresen, som var: "liker bare et ganske begrenset utvalg ting." Men nå ser jeg at du er enig allikevel.
|
|
|
#69 |
|
Drømmer
|
|
|
|
|
|
|
#70 |
|
Glamorøs
|
Du nevnte jo ganske mye mer enn wienerpølser da. Og definisjonen av kresen er jo den samme, men kanskje ikke hva dere definerer som "begrenset".
|
|
|
#71 |
|
Pauset
|
Sv: Bursdag - kresne unger?Man bør huske på at en del barn er ikke kresne fordi de mener å være vrange, eller fordi foreldrene har feilet. For mange er det reell angst for mat og smaker. Jeg kjenner jeg blir litt irritert av at så mange mener det bare er å si "da får du ha det så godt". Det kan man si til barn som kun ønsker å være vrange, og ikke til de som er oppriktig bekymret. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
flisespikker
|
Det er da ingen som har foreslått at man skal si "da får du ha det så godt"? Det er jeg helt enig i at ville være uhøflig. Men å si "neivel, OK" til en seksåring som erklærer at han ikke liker pølse og bare vil ha brød med ketchup (for eksempel), det synes jeg da må være helt greit. Det er vanligvis mange ting som serveres i en bursdag, det skal da mye til at det er det samme barnet som hverken liker pølse, pølsebrød, sjokoladekake, muffins, godteri og snacks, liksom (og om det skulle være det samme barnet, så lar det seg sikkert gjøre å gi vedkommende en brødskive eller et eple, hvis det er interesse for det). Jeg synes det greieste er å si "neivel" med et smil hvis et barn erklærer at det ikke liker noe - ikke lage noe oppstyr den ene eller andre veien. Min erfaring er at spisingen er av svært liten interesse i en barnebursdag, slik at det ikke gjør noe om noen av barna ikke spiser stort - det er leking og gaver og slikt som er hovedpoenget.
|
|
|
#73 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Bursdag - kresne unger?Joika: jeg er veldig enig med deg. Verken jeg eller mannen min har vært kresne. Derfor er vi så overrasket over disse ungene som har så mange ting de ikke vil spise. Særlig knerten er en nøtt. Noen ganger tør han å forsøke seg på noe nytt, men vi ser at dette er fælt for ham helt på ordentlig. Derfor presser vi lite på. Vi oppfordrer til å smake, men tvinger overhodet ikke. Vi kan godt presse litt hvis vi har noe vi vet at han egentlig liker, og da spiser han som regel også helt greit etter at han har fått ned den første biten.
|
|
|
|
#74 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bursdag - kresne unger?Joika: Er det noen som har sagt at de sier "da får du ha det så godt" til barna? Det er mulig jeg tenker det av og til, (kommer litt an på hvordan barnet uttrykker at de ikke liker noe) men jeg ser heller ingen grunn til å lage en big deal ut av det og begynne å oppdra andres barn i en to timer lang bursdag. Hadde den vart fire timer, ville jeg kanskje vurdert et lite kurs i oppdragelse. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Glamorøs
|
Sv: Bursdag - kresne unger?Jeg ser ikke at noen sier det, Joika. Når et barn sier "Jeg liker bare cola" sier jeg "OK, det har vi ikke. Vil du ha et glass vann?" Eller hvis vedkommende sier "Jeg liker ikke pølser" så spør jeg om de liker pølsebrød eller lompe, eller om de vil ha en brødskive. Hvis de ikke vil det, så er jo det også greit. Jeg sier jo ikke "Da får du ha det så godt".
|
|
|
#76 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ofte er det vel også det. Mulig ikke alltid selvfølgelig. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Glamorøs
|
Heller omvent. Jeg tror det er en myte at det er ensidig kosthold som fører til kresne barn. Jeg kjenner meg ikke igjen i den beskrivelsen selv.
|
|
|
#78 |
|
"De"
|
Slik er min 5-åring også. Men hun liker ikke pølser heller.
|
|
|
#79 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bursdag - kresne unger?Jeg har også "måttet" spise en del godteposerester.
|
|
|
#80 |
|
Fortynnet
|
Sv: Bursdag - kresne unger?Jeg sier aldri "da kan du ha det så godt", men jeg syns ærlig talt ikke det er helt naturlig å begynne å smøre brødskiver og finne fram alternativ mat heller i en bursdag der det allerede serveres veldig mye forskjellig. Om det er et barn som ikke liker pølser/pizza/hva det nå måtte være, så liker det kanskje boller/kake/gele/is eller hva det måtte være som serveres etterpå, så det er neppe noen som blir veldig sultne i løpet av de to timene et barneselskap som regel varer. Det er ofte ganske travelt som det er å arrangere barnebursdag. Sist redigert av Filifjonka : 24-03-11 kl 15:25. |
|
|
|
![]() |
|
|