|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bursdag - kresne unger?
|
|
|
|
|
|
#42 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Bursdag - kresne unger?I storebrors bursdag i høst serverte vi pølser, med brød og lompe, ketsjup og sennep og strøløk til de som ønsket det. Vi hadde noen fine varianter av bare pølse, brød med ketsjup og brød med lompe, men det var helt greit. Alle fant noe de likte, ingen sa æsj.
|
|
|
#43 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Bursdag - kresne unger?Klart, det å like få matvarer kan nok bety at man er kresen. Men å ikke like pølser, brus, godteri og kake er jo egentlig å være sunn.
|
|
|
|
#44 |
|
Drømmer
|
|
|
|
|
|
|
#45 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Bursdag - kresne unger?Har ikke vært borti at barn ikke liker så mye forskjellig - samtidig! Ellers er min holdning til det Neivel. Dette er det vi har. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Bursdag - kresne unger?Bra endel av disse ungene ikke ble født på en husmannsplass for 150 år siden hvor alt de hadde var salt sild og poteter. Da hadde de jo dødd av sult... |
|
|
|
|
|
#47 |
|
I mål
|
Det er jeg enig i. Men jeg synes det er kresent kun å like grillpølser, ikke wiener (derimot mindre kresent ikke å like pølser i det hele tatt), samme synes jeg det er kresent at man ikke KAN spise lompe, men må ha brød. Aller mest synes jeg vel at det er lite trivelig å FORTELLE at man ikke liker alt dette, istedenfor bare å svare nei takk, og jeg antar det var hovedinnleggers poeng. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Tittel og tittel....
|
|
|
|
|
#49 |
|
-
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bursdag - kresne unger?Lille har cøliaki og i forrige bursdag serverte vi hjemmelaget glutenfri pizza og glutenfrie kaker (Toro). Glutenfritt til alle, 13 jenter. Det var et par som var opphengt i om bursdagsbarnet kunne spise all maten, de trodde kanskje det var egen mat til bursdagsbarnet og at de skulle få annen mat eller noe, men da fortalte jeg at alle kunne spise alt. Alt gled stort sett ned. Noen likte ikke Toro sjokoladekake og noen likte ikke kremen på muffinsene, men pizzaen likte alle. Senest ved henting i dag spurte en liten jente om jeg virkelig hadde laget pizzaen i burdagen selv - for den hadde smakt så godt |
|
|
|
|
|
#50 |
|
I mål
|
Joda, jeg skjønner at man kan like det ene bedre enn det andre, men jeg får litt noia av både barn og voksne som MÅ ha ting på EN spesiell måte. Jeg synes det er latterlig med voksne som ikke KAN spise annet enn Gilde kjøttpålegg også, eller synes Kesam er uspiselig når de ellers liker rømme, eller bare KAN spise ketchup uten sukker. Sånt synes jeg er mye mer kresent enn at man faktisk ikke liker et eller annet. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Tittel og tittel....
|
Jeg kjenner at jeg ikke er helt enig, sålenge det fakisk smaker helt forskjellig. At man skiller på merkevarer syns jeg er rart dersom det smaker likt. Men at man ikke liker f.eks wienerpølser men syns grillpølser er ok(pølser er jo aldri godt liksom) syns jeg ikke er å være kresen.
|
|
|
|
#52 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Bursdag - kresne unger?Det er jo en litt vanskelig balanse mellom det å være dillete og det å være kresen/ikke like.
|
|
|
#53 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Wienerpølser har et ganske hardt/seigt skinn, og i forhold til tygging og små barn, så er det noe man bør være litt obs på. Klarer de ikke å tygge det godt nok, så kan de forsøke å svelge store biter med skinn på, og det kan fort settes i halsen. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Bursdag - kresne unger?Jeg har kresne unger ( og er ikke særlig stolt av det). Det jeg forsøker å lære dem er å finne alternativer blant det som blir servert og for all del ikke sutre. I bursdager spiser Knerten pølse med ketsjup og Snuppa pølsebrød med ketsjup og sprøløk. De liker ikke kullsyre, men foretrekker vann og det pleier å være greit å skaffe.
|
|
|
|
#55 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Bursdag - kresne unger?Vi opplevde ingen slike ting da vi feiret 6-årsdag for en måned siden. Hadde en gjest med cøliaki, så all mat var glutenfri. Alle spiste wienerpølser, men noen ville bare ha pølser uten lompe/brød. Sjokoladekaken gikk ned på høykant, første gang vi har opplevd det i en barnebursdag (var Toro sin langpanne). De fleste drakk brus, et par ønsket vann, men etterhvert gikk de fleste over til saft. Helt greit. Når jeg tenker etter så var det et barn som ikke likte tingene i godteposen og visstnok var litt lei seg for det (fox, rosiner, sjokolade og dropseske). |
|
|
|
|
|
#56 |
|
En som trener
|
Sv: Bursdag - kresne unger?Grillpølser i vann? :sjokk & vantro: Merkelig, merkelig. Det har jeg opplevd én gang, noen familiemedlemmer som lagde, og jeg holdt på å ramle av stolen. Alle vet vel at grillpølser må grilles, alternativt stekes i stekepanne. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
|
Sv: Bursdag - kresne unger?Jeg blir litt overrasket over at det er rart å koke/trekke grillpølsene i vann. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Nope. Alt går i kasserollen. Aldri opplevd steking i noen kalas vi har vært i. Ungene foretrekker også dette. Vi liker stekte pølser, men steker vi har vi som regel krydderpølse eller løkpølser o.l, samt god tid og ikke 30 pølser som skal klargjøres. ;-) |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Barn generelt i dag er jo jo uber kresne, de har en liten og smal meny hjemme som de forholder seg til og alt annet er skummelt. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Pauset
|
Sv: Bursdag - kresne unger?Poden er kresen, men ikke så kresen. Jeg syntes likevel det er ok å ha litt mer utvalg på matmenyen, så alle får spist litt mat (snakker ikke om kake). Å kjøpe en pose med pølsebrød er ikke mye styr syntes jeg. Syntes forsåvidt det er legitimt å ikke like pølser også, så jeg ville nok hatt et reservealternativ liggende. En Grandiosa i frysern eller noe? |
|
|
|
![]() |
|
|