|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldinger
Jeg trodde vitterlig at kronikere var en gruppe som fikk jevnlig oppfølging av spesialist jeg. |
|
|
|
#2 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldingerJeg er veldig enig med det Hattifnatten sier. Synes forøvrig det er fryktelig vanskelig å skulle uttale seg om andre sin sykdom men det kan da ikke være tvil om at det bladt vår generasjon hersker en helt annen holding til det å sykemelde seg en det som var tilfelle med våre foreldre.
|
|
|
#3 |
|
representert
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ikke alle leger som henviser videre, tror det går på æren løs noen ganger. Men heldigvis er jeg ikke alltid av den typen som gir meg, så jeg får somregel viljen min, tilslutt. Ikke alle dager som er gode krangledager.
|
|
|
#4 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldingerGravide er jo uansett unntatt arbeidsgiveransvaret, så det ane meg at den store kampen ikkje blir i forhold til dei.
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldingerTja, ikke alle kronikere trenger speislist, dersom man regner "alt over tre mnd" som kroisk, sånn som blåresept. F.eks får min kjære allergimed på blå resept, han er regnet som kroniker der. Men speialsist trenger han jo ikke. (Ei heller sykemelding da, sånnsett)
|
|
|
#6 |
|
Pauset
|
Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldingerDersom en person har gått i "veggen", og trenger tid for å komme tilbake i jobb så er det vel ikke nødvendig at det skal inn noen spesialist? Noen ganger trenger man tid og intet annet. Det siste man trenger er masse press. Det må komme når man er moden for det dersom det skal ha noe for seg. Så kan NAV, fastlege osv komme inn og prøve å finne måter å hjelpe pasienten tilbake i jobb eller om den må over i attføring evnt. annet. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Om en person har "møtt veggen" kan det jo være på sin plass med en psykolog kanskje? For selv i en slik situasjon er det mulig å ta tak i tingene slik at man kommer raskere på beina igjen. |
|
|
|
#8 |
|
Pauset
|
Det har du rett i. Problemet er vel da at ventetidene for å komme inn til en psykolog er veldig lange. Slik er det i allefall her i byen. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Det er sant og i et sånt tilfelle bør jo fastlegen henvise så fort som fy mener jeg da, og definitivt før det har gått 6 måneder. |
|
|
|
#10 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det mener jeg også. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
weird
Der har du meg. Det vil si at jeg var den som tok initiativ selv, ventet 3 måneder og begynte behandling. Det er noe av det lureste jeg har gjort og jeg begynner å bli ganske overbevist om at dette ikke vil skje igjen. Men dette vil ta mer tid fremover. Psykologen og fastlegen er de som bremser nå. Og det er bra, for mine "flink pike som tar seg sammen"-impulser er jo det som kjørte meg rett i veggen! Målet er ikke nødvendigvis raskest mulig ut og hangle seg gjennom jobbhverdagen frem mot neste sykmelding, men å gjøre en grundig jobb for å sørge for at dette aldri skjer igjen.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Meg også, bare det at jeg fikk hjelp fra og med dag 3 når jeg var borte fra jobb, litt av fordelene med å være i min bransje kanskje. |
|
|
|
#13 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Det at man tilsynelatende bare trenger "tid", er kanskje nettopp en av de faktorene NAV burde kunne gå inn og korrigere eller følge opp. Mange vil, hvis de selv skal bestemme når man er moden for å gå tilbake i arbeidet, egentlig aldri føle seg helt klare, nettopp fordi det å være lenge borte fra arbeidsplassen i seg selv er med på å gjøre veien tilbake lang.
|
|
|
#14 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldingerJeg tror også det hører til veldig sjeldne unntak at den riktige løsningen er å være sykemeldt i 8-9 måneder uten en form for spesialistoppfølging, også ved utbrenthet.
|
|
|
#15 |
|
Ustabil
|
Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldingerJeg er jevnt over veldig enig med Billa. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
maler
|
Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldingerEnda en sykepengediskusjon...
|
|
|
#17 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Klart man kan! Det hadde vært supert om en av fastlegene faktisk tok en telefon for å høre hvordan ting kunne gjøres. Noe av problemet er nok at mye av kommunikasjonen mellom arbeidsplass og lege har vært via den som er sykmeldt, og (riktig) informasjon kan fort forsvinne eller tolkes om på veien. Den nye sykmeldingsblanketten er med på å bedre dette, med egne rubrikker hvor lege og arbeidsgiver kan skrive beskjeder til hverandre.
|
|
|
#18 |
|
maler
|
Det er veldig begrenset hva man kan si til arbeidsgiver om ikke pasienten synes det er greit. Eller er det totalt endret slik at arbeidsgiver er et unntak fra taushetsbestemmelsene når man snakker sykmelding?
|
|
|
#19 |
|
Shake it out!
|
Jeg er generelt ganske enig med Bina og Billa i denne tråden, men mht karensdager, så er jeg litt enig med deg om at det kan være andre grunner til at det ikke er veien å gå.
|
|
|
#20 |
|
weird
Det er kanskje todelt i en del tilfeller.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
![]() |
| Emneord |
| høyre, nav, sykemelding |
|
|