|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Er du for eller imot ul i uke 12 av svangerskapet? | |||
Jeg er for. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
130 | 84,97% |
Jeg er imot. |
4 | 2,61% |
Usikker. |
19 | 12,42% |
Deltakere: 153. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ja eller nei til ul i uke 12?Usikker. Kjøper de fleste argumentene her. Jeg er definitivt for at det blir innført ekstra UL sent i svangerskapet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestfold
![]() |
![]() Sv: Ja eller nei til ul i uke 12?Jeg er også for.
![]() |
#3 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Ja eller nei til ul i uke 12?Jeg er for. Jeg syns det er bra å oppdage eventuelle misdannelser tidlig, uansett om man avbyter svangerskapet eller ikke. I forhold til abort syns jeg det er "bedre" jo tidligere man tar den.
![]() |
#5 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Ja eller nei til ul i uke 12?Det finnes jo tilstander hos barnet som kan behandles in vitro. Jo før man finner ut av dette, jo bedre.
![]() |
#6 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Ja eller nei til ul i uke 12?
In vitro? Det er jo langt i fra alle som har mulighet til det? Eller mener du in utero?
![]() |
![]() |
#7 |
Jordbærpiken
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ja eller nei til ul i uke 12?Jeg er for. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Ja eller nei til ul i uke 12?Ja, herregud. Jeg var trøtt i går.
![]() |
#11 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
At talet på abortar vil auke fordi ein på eit tidleg tidspunkt vil kunne fastslå små og store fosteravvik. Men sjølv eg, med mi restriktive haldning til abort, meiner at dette er eit ikkje-argument. Anten så har vi sjølvbestemt abort eller så har vi det ikkje. Eg synest ikkje at "det passar ikkje med barn no" er eit betre abort-argument enn " fosteret vil få ein betydeleg hjerneskade". |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Absolut ateist
|
Fjerning av fostre som kan ha et fullverdig liv, f.eks. Downs.
![]() |
#13 |
Mother of Dragons
|
Jo, men så lenge det er lov å abortere etter 12 uker med Downs syndrom som argument så synes jeg ikke det er riktig at man skal gjøre det vanskeligere å diagnostisere, og at det er kun de som er ressurssterke som da får gjort denne undersøkelsen. Da må man heller ikke tillate downs som abortindikasjon. Det ble litt vanskelig å forklare. Men det er litt typisk norsk politikk å tillate ting som endel synes er etisk feil, og for å kompensere så gjør man det vanskelig i stedet for de som ikke er så ressurssterke.
![]() |
#14 |
Absolut ateist
|
Tja og nja. Jeg ser hva du mener og det er jo et valid poeng. Likevel så tror jeg at flere vegrer seg for abort når de er halvveis gjennom et svangerskap og har kjent masse liv, enn når de får beskjed før de har etablert en tettere relasjon med fosteret. Således er det, mener jeg, et argument mot "unødvendige" aborter å vente, om man nå skal komme med argumenter mot.
![]() |
#15 |
Dukkar plutseleg opp ...
Eg synest eigentleg berre at dette er med på å understreke at det er problematisk å ha sjølvbestemt abort. Som eg har sagt før så er eg for, men det er med tungt hjerte og fordi eg ikkje ser noko reelt alternativ. Når det gjeld dei som ikkje ser etiske problem med å ha sjølvbestemt abort kan eg aldri i verda sjå føre meg at det vil vere noko problem med tidleg ultralyd heller. Sist redigert av Alfa : 20-03-09 kl 10:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
maler
|
![]() Sv: Ja eller nei til ul i uke 12?For. Det kan fjerne endel usikkerhet hos foreldrene, og endel tilstander kan oppdages tidligere. Da kan man enten få avbrutt svangerskapet eller man kan få den oppfølgingen man trenger. Fostermedisin er i stor utvikling, og hvordan man behandler fosteret og planlegger behandling etter fødselen spiller en stor rolle for utfallet etterhvert, det er ikke bare snakk om sortering. Når alvorlige misdannelser først er grunn god nok til å få svangerskapsavbrudd her i landet, mener jeg det må være best for både foreldre og foster at det skjer så tidlig som mulig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Mother of Dragons
|
Veldig bra innlegg og også det poenget om at dersom samfunnet ønsker at folk skal beholde foster med funksjonshemming så må man sørge for at foreldrene får tilstrekkelig med hjelp sånn at man ikke trenger å være übermor for å greie det. Jeg har selv begrenset med omsorgsevne og hadde taklet jobben med et funksjonshemmet barn temmelig dårlig.
![]() |
#18 |
Dukkar plutseleg opp ...
![]() Sv: Ja eller nei til ul i uke 12?Eg er for. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Ja eller nei til ul i uke 12?Gådd.
![]() |
#20 |
Absolut ateist
|
Ekstra UL, ja. Dette er allerede innført i mange vestlige land, vi ligger etter, as usual.
![]() |
|
|