Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ja eller nei til ul i uke 12?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du for eller imot ul i uke 12 av svangerskapet?
Jeg er for. 130 84,97%
Jeg er imot. 4 2,61%
Usikker. 19 12,42%
Deltakere: 153. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-03-09, 20:47   #1
Siritk
Bør lage seg en tittel selv

Siritk sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ja eller nei til ul i uke 12?

Usikker. Kjøper de fleste argumentene her. Jeg er definitivt for at det blir innført ekstra UL sent i svangerskapet.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 21:16   #2
Hønemor!
Superaktiv

Hønemor! sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestfold
Hønemor! har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg er også for.

Hadde selv to ul før (og flere etter) den ordinære da både min gyn og jordmor hadde ul-apparat.

Svigermor var ikke glad for dette da, hun mente vel også at barnet tok skade av det

Gammel 19-03-09, 21:53   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er for. Jeg syns det er bra å oppdage eventuelle misdannelser tidlig, uansett om man avbyter svangerskapet eller ikke. I forhold til abort syns jeg det er "bedre" jo tidligere man tar den.
Jeg tok selv privat ultralyd i uke 11 for å avdekke eventuelle problemer.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 22:00   #4
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er for.

Gammel 19-03-09, 22:01   #5
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det finnes jo tilstander hos barnet som kan behandles in vitro. Jo før man finner ut av dette, jo bedre.

Gammel 20-03-09, 06:38   #6
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det finnes jo tilstander hos barnet som kan behandles in vitro. Jo før man finner ut av dette, jo bedre.

In vitro? Det er jo langt i fra alle som har mulighet til det? Eller mener du in utero?

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 22:49   #7
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Jeg er for.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 07:16   #8
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, herregud. Jeg var trøtt i går. Jeg husker jeg så på den, stusset, men skjønte ikke hva som var feil.

Gammel 20-03-09, 09:35   #9
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt for og litt i mot. :vinglepetter:

Gammel 20-03-09, 09:35   #10
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er de ev. motargumentene?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 09:38   #11
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

At talet på abortar vil auke fordi ein på eit tidleg tidspunkt vil kunne fastslå små og store fosteravvik. Men sjølv eg, med mi restriktive haldning til abort, meiner at dette er eit ikkje-argument. Anten så har vi sjølvbestemt abort eller så har vi det ikkje. Eg synest ikkje at "det passar ikkje med barn no" er eit betre abort-argument enn " fosteret vil få ein betydeleg hjerneskade".

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 09:39   #12
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Fjerning av fostre som kan ha et fullverdig liv, f.eks. Downs.

Gammel 20-03-09, 09:47   #13
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fjerning av fostre som kan ha et fullverdig liv, f.eks. Downs.

Jo, men så lenge det er lov å abortere etter 12 uker med Downs syndrom som argument så synes jeg ikke det er riktig at man skal gjøre det vanskeligere å diagnostisere, og at det er kun de som er ressurssterke som da får gjort denne undersøkelsen. Da må man heller ikke tillate downs som abortindikasjon. Det ble litt vanskelig å forklare. Men det er litt typisk norsk politikk å tillate ting som endel synes er etisk feil, og for å kompensere så gjør man det vanskelig i stedet for de som ikke er så ressurssterke.

Hvor mange fler blir det egentlig snakk om, UL er jo ikke fasit, det er fostervannsprøve som er, så alle som har mistenkelig funn på UL går jo videre til fostervannsprøve før man gjør en abort.

Gammel 20-03-09, 09:51   #14
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jo, men så lenge det er lov å abortere etter 12 uker med Downs syndrom som argument så synes jeg ikke det er riktig at man skal gjøre det vanskeligere å diagnostisere, og at det er kun de som er ressurssterke som da får gjort denne undersøkelsen.

Tja og nja. Jeg ser hva du mener og det er jo et valid poeng. Likevel så tror jeg at flere vegrer seg for abort når de er halvveis gjennom et svangerskap og har kjent masse liv, enn når de får beskjed før de har etablert en tettere relasjon med fosteret. Således er det, mener jeg, et argument mot "unødvendige" aborter å vente, om man nå skal komme med argumenter mot.

Jeg er jo klart for tidlig UL, men jeg syns det er viktig å få frem at det er sider ved dette som ikke er helt bra.

Gammel 20-03-09, 10:01   #15
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er jo klart for tidlig UL, men jeg syns det er viktig å få frem at det er sider ved dette som ikke er helt bra.

Eg synest eigentleg berre at dette er med på å understreke at det er problematisk å ha sjølvbestemt abort. Som eg har sagt før så er eg for, men det er med tungt hjerte og fordi eg ikkje ser noko reelt alternativ. Når det gjeld dei som ikkje ser etiske problem med å ha sjølvbestemt abort kan eg aldri i verda sjå føre meg at det vil vere noko problem med tidleg ultralyd heller.

Sist redigert av Alfa : 20-03-09 kl 10:08.
Gammel 20-03-09, 11:45   #16
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For. Det kan fjerne endel usikkerhet hos foreldrene, og endel tilstander kan oppdages tidligere. Da kan man enten få avbrutt svangerskapet eller man kan få den oppfølgingen man trenger. Fostermedisin er i stor utvikling, og hvordan man behandler fosteret og planlegger behandling etter fødselen spiller en stor rolle for utfallet etterhvert, det er ikke bare snakk om sortering. Når alvorlige misdannelser først er grunn god nok til å få svangerskapsavbrudd her i landet, mener jeg det må være best for både foreldre og foster at det skjer så tidlig som mulig.

Å prøve å skjule misdannelser/avvik hos fostre for å hindre foreldre i å ta abort synes jeg blir helt feil. Når det i uke 18 oppdages et avvik, henvises de i vårt fylke til fostermedisinsk senter. Der blir de sett på av ultralydspesialister både på gyn- og barneavdelingen, og man får evt tatt de prøvene som må tas. Så får foreldrene informasjon om tilstanden, og vi nærmer oss uke 22 som er absolutt grense for abort av levedyktige fostre her i landet. Jeg synes det er mildt sagt dårlig gjort mot barna og foreldrene deres at vi har en strategi som går ut på at jo senere det oppdages, jo mer følelsesmessig bundet er mor og far til det ufødte barnet sitt. For hva tilbyr vi dem etter fødsel? Når det blir spørsmål om oppfølging, avlastning og tilbud til det funksjonshemmede barnet, må man bare være ærlig å si at dette er goder mange må kjempe for å få. Selvfølgelig prøver man å fremstille det noen lunde positivt, men man kan ikke lyve for dem og påstå at det finnes ordninger som ivaretar dem fullt ut. Jeg tror at for å hindre bortsortering av levedyktige fostre, må man ha tilbud til funksjonshemmede barn som gjør at foreldrene er trygge på at dette går bra, livet stopper ikke om man får dette barnet.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 12:10   #17
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

For. Det kan fjerne endel usikkerhet hos foreldrene, og endel tilstander kan oppdages tidligere. Da kan man enten få avbrutt svangerskapet eller man kan få den oppfølgingen man trenger. Fostermedisin er i stor utvikling, og hvordan man behandler fosteret og planlegger behandling etter fødselen spiller en stor rolle for utfallet etterhvert, det er ikke bare snakk om sortering. Når alvorlige misdannelser først er grunn god nok til å få svangerskapsavbrudd her i landet, mener jeg det må være best for både foreldre og foster at det skjer så tidlig som mulig.

Å prøve å skjule misdannelser/avvik hos fostre for å hindre foreldre i å ta abort synes jeg blir helt feil. Når det i uke 18 oppdages et avvik, henvises de i vårt fylke til fostermedisinsk senter. Der blir de sett på av ultralydspesialister både på gyn- og barneavdelingen, og man får evt tatt de prøvene som må tas. Så får foreldrene informasjon om tilstanden, og vi nærmer oss uke 22 som er absolutt grense for abort av levedyktige fostre her i landet. Jeg synes det er mildt sagt dårlig gjort mot barna og foreldrene deres at vi har en strategi som går ut på at jo senere det oppdages, jo mer følelsesmessig bundet er mor og far til det ufødte barnet sitt. For hva tilbyr vi dem etter fødsel? Når det blir spørsmål om oppfølging, avlastning og tilbud til det funksjonshemmede barnet, må man bare være ærlig å si at dette er goder mange må kjempe for å få. Selvfølgelig prøver man å fremstille det noen lunde positivt, men man kan ikke lyve for dem og påstå at det finnes ordninger som ivaretar dem fullt ut. Jeg tror at for å hindre bortsortering av levedyktige fostre, må man ha tilbud til funksjonshemmede barn som gjør at foreldrene er trygge på at dette går bra, livet stopper ikke om man får dette barnet.

Veldig bra innlegg og også det poenget om at dersom samfunnet ønsker at folk skal beholde foster med funksjonshemming så må man sørge for at foreldrene får tilstrekkelig med hjelp sånn at man ikke trenger å være übermor for å greie det. Jeg har selv begrenset med omsorgsevne og hadde taklet jobben med et funksjonshemmet barn temmelig dårlig.

Gammel 20-03-09, 09:36   #18
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Eg er for.

Gammel 20-03-09, 09:43   #19
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gådd.
Jeg stemte feil. Kan en moddis flytte en stemme fra mot til usikker?

Nå har jeg ikke fulgt med i timen på dette her; men det man diskuterer er en ekstra ul i uke 12, ikke sant? Den skal ikke erstatte uke 18 går jeg ut fra?

Gammel 20-03-09, 09:44   #20
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Nå har jeg ikke fulgt med i timen på dette her; men det man diskuterer er en ekstra ul i uke 12, ikke sant? Den skal ikke erstatte uke 18 går jeg ut fra?

Ekstra UL, ja. Dette er allerede innført i mange vestlige land, vi ligger etter, as usual.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:21.