Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hund i huset på julaften

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-07, 14:21   #41
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hund i huset på julaften

Jeg tror det hersker fryktelig mange misforståelser og uvitenhet om hundehold. Det er utrolig trist å lese om hundeeiere som ikke respekterer familien sin en gang, fremfor hunden!
Vi elsker våre hunder, men de kommer aldri, på noen måte, foran barn og barnebarn! Før hadde jeg forlangt dem avlivet, om det på noen som helst måte gikk utover barn/barnebarn.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 14:29   #42
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund i huset på julaften

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Men jeg liker rett og slett ikke under og ønsker ikke å ha dem i mitt hus.

Du mener "unger", ikke sant?

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 14:31   #43
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund i huset på julaften

Electronica: Jeg felte tårer i fleng da min høyt elskede hund døde, men jeg synes likevel jeg er i min fulle rett til å ikke slappe av med en "ukjent" hund gående rundt barna mine. Spesielt hunder som blir dillet og dullet med til daglig, da jeg er redd de kan reagere med sjalusi overfor barn som får mye oppmerksomhet. Hunden til foreldrene dine er sikkert ikke vant til å være blant barn til daglig, er den?

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 14:46   #44
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hund i huset på julaften

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Electronica: Hunden til foreldrene dine er sikkert ikke vant til å være blant barn til daglig, er den?

Nei det var en veldig nervøs 1 årig tispe de overtok. På forhånd har de hatt to andre hunder, og spesielt labrador nr.1 var veldressert, flott og en god følgesvenn fra jeg var 3-4 år til ungdomsalder. Så det er ikke det at jeg ikke er vant til hund. Men denne hunden de har nå var så underkuet og redd da de overtok den, at de på en måte skulle gjøre den supertrygg, og ikke ha så mange klare grenser. Ikke snakke bestemt til henne. Den ligger i sofaen, skal være "oppå" når det er besøk, ligger med hodet i fanget ved matbordet, og passer godt på "mor og far". Så da blir det en utfordring når vi kommer med små barn som skal konkurrere om oppmerksomheten og som får "godstemmen", og i tillegg ikke oppfører så rolig og forutsigbart som voksne.

Heldigvis er hun nå 7 år tror jeg, dvs. eldre og daffere. Hun legger seg litt mer på andre steder enn der barna er, og trekker seg unna. Blir vel sliten hunden også. Men vi må jo passe på. Hvor er hunden og hvor er barna - hele tiden.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 14:51   #45
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hund i huset på julaften

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Nei det var en veldig nervøs 1 årig tispe de overtok. På forhånd har de hatt to andre hunder, og spesielt labrador nr.1 var veldressert, flott og en god følgesvenn fra jeg var 3-4 år til ungdomsalder. Så det er ikke det at jeg ikke er vant til hund. Men denne hunden de har nå var så underkuet og redd da de overtok den, at de på en måte skulle gjøre den supertrygg, og ikke ha så mange klare grenser. Ikke snakke bestemt til henne. Den ligger i sofaen, skal være "oppå" når det er besøk, ligger med hodet i fanget ved matbordet, og passer godt på "mor og far". Så da blir det en utfordring når vi kommer med små barn som skal konkurrere om oppmerksomheten og som får "godstemmen", og i tillegg ikke oppfører så rolig og forutsigbart som voksne.

Heldigvis er hun nå 7 år tror jeg, dvs. eldre og daffere. Hun legger seg litt mer på andre steder enn der barna er, og trekker seg unna. Blir vel sliten hunden også. Men vi må jo passe på. Hvor er hunden og hvor er barna - hele tiden.

Huff!
Husk at hunder også kan bli MER nervøse når de blir eldre. De kjenner seg "svekket" og kan bli værre.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 15:08   #46
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hund i huset på julaften

Hvis denne hunden må bli med så ville jeg krevd at han var i et annet rom under middagen, julgaveåpningen og kakespising.
Så kan den heller komme litt ut i mellom slagene.

Julaften vil bli en stressende dag for hunden, det er god matlukt, lukten av andre mennesker enn eieren, fremmed hus, fremmede lyder etc..

Det vi gjorde med hunden våres var at han var i buret sitt i et annet rom hvor det var rolig og ikke så sterke lukter.
Vi sprayet DAP på pleddet hans i buret.
Det er et middel som gjør at hunden roer seg ned og føler seg tryggere fortere.
Det er samme middel som hundemor utskiller for å roe valpene og gjøre dem trygge.
Man får også dette middelet i stikkontakt slik at disse feromonene kommer over hele huset/rommet.
Dette får man kjøpt hos vetrinær.
Vi har den alltid med oss når vi er på besøk i tilfelle han må sitte på eget rom .
Fungerer utmerket.

Men en hund trenger oppmerksomhet den og, så jeg ville hatt han ute i mellom slagene med krav om at den er under oppsyn hele tiden.
Den er fortsatt en valp og må irettesettes hele tiden, ting må gjerne gjentas hundreogfjørti ganger. Akkuratt lik unger. Hehe..

Det er en stor jobb å trene en hund til å gjøre som du vil, men det er ikke gjort på en to tre, og hundene trenger en sjef.
Og menneskene er sjefene og så fort de har funnet plassen sin der så vil de roe seg.
En hund som er blitt sjef er ofte mer urolig og som sagt gjør som de vil.
Også barna er hundens "sjef" Den skal nederst i rangstigen.
En hund skal aldri ligge over et menneske i rangstigen.

Jeg tar andres hunder når vi har besøk av hund hvis eieren ikke ser hva den gjør eller ikke er i nærheten, dette gjør våre venner med vår hund også.


Kjedelig å få jula ødelagt av en vimsete og leken hund, så du burde gi beskjed tidlig at han må tilbringe noe tid alene i bur eller et rom. Be de ta med egen leke til ham eller noe den kan gnage på. Og når han er ute så forventer du at den blir passet på og irettesagt når han slikker på barna, leker etc..

Har han ikke bur som de kan ta med så får du sørge for at det rommet han skal oppholde seg alene er strippet for ting den kan ødelegge/spise opp.
Valper tygger og gnager på allt.


Håper dere får en fin jul til tross for den firbente.

Vi har lært vår hund til å være i bur fra starten av.
Den er der hele natten og når vi ikke er hjemme og han ikke kan bli med.
Han elsker buret sitt, det er hans fristed og koseplass.

Det samme buret tar vi med oss når vi er på besøk og kjører bil.

Hadde vi skullet feire julen hos venner eller familie i nærheten så hadde han fått en god og lang tur rett før vi dro så puttet han i buret og dratt fra han.
Det er faktisk bedre for han å være alene enn all den fremmede lukten, lukten av mat, ukjent sted, mye lyd etc..

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´

Sist redigert av Michayla : 18-10-07 kl 15:21.
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 15:23   #47
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hund i huset på julaften

Godt innlegg, Michayla.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 15:32   #48
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.322
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund i huset på julaften

For å si det sånn; ingen hunder kommer inn i dette huset. Nå er helten allergisk, men jeg hadde uansett ikke sluppet noen hund inn her. Den kunne til nød ha ligget i gangen. Om eierne ikke forstår at du ikke ønsker vill hund i stuen, så får de ta det på sin kappe. Noen hundeeiere er veldig hårsåre, min søster var en slik. De hadde et beist av en terrier som bet etter andre hunder og barn, men hun nektet å fjerne hunden fra stuen sin når vi var på besøk. Vi måtte holde barna unna hunden, for dette var hans hus. Joda, greit nok, men når hunden glefser når de løper forbi?
De ble også hjemme en julaften fordi de ikke fikk ta med seg hunden til min bror, som har katt. Sist gang de hadde besøk av hunden forsvant katten i en måned, for den ble så redd. Jada, man velger selv.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 15:53   #49
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund i huset på julaften

Jeg er kanskje litt "godt vant" siden jeg er allergisk mot alle dyr med pels, men jeg synes faktisk man skal kunne sette grenser for besøk av dyr i eget hus. På samme måte som med røyking egentlig, uten at det er store likheter mellom hund og røyk. Synes Michalayas forslag var klokt, selv om det ikke hadde fungert i min families situasjon.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 16:08   #50
Alexy
Lykkelig nygift.
 
Alexy sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.952
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hund i huset på julaften

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Hva slags hunder er det snakk om her, da?

Shibaer..

__________________
Alexy.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 16:20   #51
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hund i huset på julaften

Opprinnelig lagt inn av Knerten, her.

Men så er jeg ikke vant til hunder da, og vet ikke hvordan folk med hunder ser på noe som dette? Er hunden på en måte barnet?



Derfor tar jeg meg i det hver gang jeg er sammen med venninnene med hund. Tror det er like irriterende at jeg ber dem oppdra hunden sin, som at svigermor ber meg la babyen skrike litt når han skal sove...

Når det er sagt er det noe spesielt med hundeeiere som vi som ikke har hund ikke finner like fascinerende. De snakker blant annet veldig mye om hund, og jeg opplever ofte å bli avbrutt midt i en samtale fordi hunden gjør noe søtt som jeg burde se nærmere på. Høres ut som nybakte foreldre, egentlig, men våre babyer blir i det minste større.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 18:06   #52
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hund i huset på julaften

Opprinnelig lagt inn av Michayla, her.

Hvis denne hunden må bli med så ville jeg krevd at han var i et annet rom under middagen, julgaveåpningen og kakespising.
Så kan den heller komme litt ut i mellom slagene.

Julaften vil bli en stressende dag for hunden, det er god matlukt, lukten av andre mennesker enn eieren, fremmed hus, fremmede lyder etc..

Det vi gjorde med hunden våres var at han var i buret sitt i et annet rom hvor det var rolig og ikke så sterke lukter.
Vi sprayet DAP på pleddet hans i buret.
Det er et middel som gjør at hunden roer seg ned og føler seg tryggere fortere.
Det er samme middel som hundemor utskiller for å roe valpene og gjøre dem trygge.
Man får også dette middelet i stikkontakt slik at disse feromonene kommer over hele huset/rommet.
Dette får man kjøpt hos vetrinær.
Vi har den alltid med oss når vi er på besøk i tilfelle han må sitte på eget rom .
Fungerer utmerket.

Men en hund trenger oppmerksomhet den og, så jeg ville hatt han ute i mellom slagene med krav om at den er under oppsyn hele tiden.
Den er fortsatt en valp og må irettesettes hele tiden, ting må gjerne gjentas hundreogfjørti ganger. Akkuratt lik unger. Hehe..

Det er en stor jobb å trene en hund til å gjøre som du vil, men det er ikke gjort på en to tre, og hundene trenger en sjef.
Og menneskene er sjefene og så fort de har funnet plassen sin der så vil de roe seg.
En hund som er blitt sjef er ofte mer urolig og som sagt gjør som de vil.
Også barna er hundens "sjef" Den skal nederst i rangstigen.
En hund skal aldri ligge over et menneske i rangstigen.

Jeg tar andres hunder når vi har besøk av hund hvis eieren ikke ser hva den gjør eller ikke er i nærheten, dette gjør våre venner med vår hund også.


Kjedelig å få jula ødelagt av en vimsete og leken hund, så du burde gi beskjed tidlig at han må tilbringe noe tid alene i bur eller et rom. Be de ta med egen leke til ham eller noe den kan gnage på. Og når han er ute så forventer du at den blir passet på og irettesagt når han slikker på barna, leker etc..

Har han ikke bur som de kan ta med så får du sørge for at det rommet han skal oppholde seg alene er strippet for ting den kan ødelegge/spise opp.
Valper tygger og gnager på allt.


Håper dere får en fin jul til tross for den firbente.

Vi har lært vår hund til å være i bur fra starten av.
Den er der hele natten og når vi ikke er hjemme og han ikke kan bli med.
Han elsker buret sitt, det er hans fristed og koseplass.

Det samme buret tar vi med oss når vi er på besøk og kjører bil.

Hadde vi skullet feire julen hos venner eller familie i nærheten så hadde han fått en god og lang tur rett før vi dro så puttet han i buret og dratt fra han.
Det er faktisk bedre for han å være alene enn all den fremmede lukten, lukten av mat, ukjent sted, mye lyd etc..

Amen!

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 09:39   #53
Knerten
lykkelig
 
Knerten sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 2.411
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hund i huset på julaften

Jeg tok saken litt forsiktig opp med Gemalen i går etter en middag hos svigers med hund og familie på plass. Den fløy rundt bordet og tigget, satt med snuten helt oppi Julian, som er noe skeptisk til hunden i utgangspunktet, ved bordet. Så fort jeg satt Marie ned på gulvet, var den der og slikket henne på hendene og i ansiktet så hun hyyyylte. Den stakk hele hodet opp i fanget på meg ved stuebordet osv.
Og eierene sa ikke ett ord! Nada.

Og han var helt enig i at den ikke kunne være rundt oss når vi spiste middag på Julaften. Da måtte den være i et annet rom. Han syntes dog det var litt lenge å la den være på et stengt rom under hele pakkeåpningen, men så helt klart problemet med å ha den flyende rundt stuebordet.
Jeg foreslo at den kunne ligge borte i kroken mellom sofaene, hvis de klarte å lære den å bli liggende. Og at vi ellers kunne binde den fast.

Så sa jeg at hvis de fikk beskjed om dette nå, så hadde de 2 mnd på å lære den diverse før jul.
Og jeg spurte om ikke han også kunne tenkt litt på det og komme med gode ideer til hvordan vi skulle løse dette.

Alt i alt, en positiv samtale. Han er veldig var på kritikk av sin familie og går i forsvar med en gang, men det gikk greit i går og han var generelt sett helt enig i alt jeg sa!

Så da gjenstår det bare å ta det opp med dem........

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 09:49   #54
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hund i huset på julaften

Høres veldig bra ut.
I tillegg, om dere tør/kan/vil, kan dere nevne at barn som får slike erfaringer, negative slike du beskriver dem, med hund, lett får et dårlig forhold til nettopp hunder. Og det ønsker dere vel ikke?
Håper ikke foreldrene hans ønsker det heller. Det er i hvertfall det jeg synes er verst oppi dette, at ingen lærer barna her hvordan man skal være rundt hunder, og lærer barna hvordan man håndterer hunder.
Total mangel på styring her, jo. Huff, håper det løser seg.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 09:52   #55
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund i huset på julaften

Jeg har ingen problemer med å komme med korreks til barn som ikke oppfører seg, og en ulydig hund hadde også blitt flyttet tvert til gangen om den ikke skjønte de første beskjedene.

Til dere hundeeiere: jeg lurer på en ting. Høres skrytende ut, men det er helt sant: jeg har eksepsjonelt hundetekke, de aller fleste hunder, selv de veldig usikre, kommer rett bort og vil sitte eller ligge ved siden av meg og hører så godt som alltid etter, lyder meg ofte bedre enn eieren selv. Min far var på samme måten, hva kommer det av? Hundeaktig kroppslukt eller senser hundene at jeg er veldig bestemt eller hva? Noen som vet?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 09:58   #56
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hund i huset på julaften

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Jeg har ingen problemer med å komme med korreks til barn som ikke oppfører seg, og en ulydig hund hadde også blitt flyttet tvert til gangen om den ikke skjønte de første beskjedene.

Til dere hundeeiere: jeg lurer på en ting. Høres skrytende ut, men det er helt sant: jeg har eksepsjonelt hundetekke, de aller fleste hunder, selv de veldig usikre, kommer rett bort og vil sitte eller ligge ved siden av meg og hører så godt som alltid etter, lyder meg ofte bedre enn eieren selv. Min far var på samme måten, hva kommer det av? Hundeaktig kroppslukt eller senser hundene at jeg er veldig bestemt eller hva? Noen som vet?

Umulig å si noe om grunnen til det, men jeg heller nok mest til at det er din adferd.
Hunder leser godt, og merker ganske fort trygghet og/eller usikkerhet. Regner med at du føler deg trygg blant hunder, og at hundene senser det.
At du derfor også fremstår som "bestemt" eller dominant.

Jeg har det akkurat på samme måte, og har alltid hatt det.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 10:00   #57
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hund i huset på julaften

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Jeg har ingen problemer med å komme med korreks til barn som ikke oppfører seg, og en ulydig hund hadde også blitt flyttet tvert til gangen om den ikke skjønte de første beskjedene.

Dette er en valp. Man kan ikke forvente noe av hunden om den ikke har lært det. Da blir den bare usikker.
Man skal være rimelig sikker på at hunden forstår det man vil, før man gir den "negativ" korreks.
Vi praktiserer "positiv" innlæring, med godbiter og skryt. Til vi er helt sikre på at hunden forstår, og VIL, lyde.
Det mangler åpenbart innlæring her, og da er det ekstra vanskelig.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 23:11   #58
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund i huset på julaften

Jeg har ikke lest hele diskusjonen, men bare hovedinnlegget bekrefter mine tanker om at vi ALDRI skal ha en siklende, røytende, illeluktende sak inn i vårt hus. Jeg sliter faktisk med å forstå de som vil ha hund. Beklager, men jeg fatter og begriper det ikke.

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 23:31   #59
lijander
ssscccuphersfantassschisk
 
lijander sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 752
lijander er litt kullijander er litt kullijander er litt kul
Standard

Sv: Hund i huset på julaften

Min hund piper og ynker seg når han blir stående ute på gangen. Vi har ikke gått på noen kurs med han, og han er bortskjemt som fy.
Men vi kjefter på han hvis han prøver å ta noe fra bordet, slikker aj i ansiktet eller er totalt turbo.
Jeg liker ikke at absolutt alle andre skal drive å kjefte på han hele tiden, men heller si ifra til meg hva han ikke får lov til å gjøre, så tar jeg å snakker til han.

Videre så har ikke vi hatt hjerte til å stenge han ute i gangen en hel kveld, men det hender at hvis han er alt for ille at han havner ut der i 5-10-15 min til han roer seg litt ned. Og hvis han bare skal slikke aj og søskenbarnet hans i ansiktet hele tiden, ta lekene deres og slikt, så kan vi også ta på han båndet inne (hvis han ikke vil høre på oss når vi kommanderer han til å ligge).

Men jeg vet ikke hva jeg ville gjort i deres situasjon, ikke lett å vite hva man skal si til andre.

lijander er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 23:46   #60
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hund i huset på julaften

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Jeg har ikke lest hele diskusjonen, men bare hovedinnlegget bekrefter mine tanker om at vi ALDRI skal ha en siklende, røytende, illeluktende sak inn i vårt hus. Jeg sliter faktisk med å forstå de som vil ha hund. Beklager, men jeg fatter og begriper det ikke.

Ikke jeg heller, og vi har to av dem.


lijander: Å oppdra en hund KUN med kjeft er nyttesløst.
En hund trenger forventninger, som f.eks godbiter. Den skal lyde fordi den har lyst, og forventning om godbit genererer lyst hos en hund. Godbiter og lyst, ros og positivotet kegger grunnlaget for lydighet.
NEI, skjønner den veldig fort, om den får skryt i det øyeblikket den reagerer på det NEI'et.
Gode vaner, etc...Et fryktelig forenklet kurs i hundeoppdragelse.
Så enkelt, tidkrevende og engasjerende.
Om man da er interessert i hund...

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no