Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Frokost på skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-07, 12:37   #41
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frokost på skolen

Jeg har ikke noen forhistorie med deg, Macy, så det var ditt innlegg i denne tråden som provoserte meg.
I det innlegget det blir referert til litt høyere oppe her, så oppfatter jeg at du setter deg på din høye hest og mener at alle foreldre som ikke kan få frokost i seg selv og ungene før dagen braker løs bør skjerpe seg.
Jeg ser ikke hvorfor et tilbud om frokost på skolen nødvendigvis skal komme i konflikt med frokost-kos hjemme, det må man jo velge selv etter hva som passer en selv og ens barn best.

Når jeg går ut i permisjon kommer jeg til å ha lange og gode frokoster sammen med barna, uten at jeg nødvendigvis tror at de synes det er så veldig mye bedre enn å spise sammen med vennene sine.
(men jeg liker å se dem mest mulig.. )

Gammel 28-08-07, 12:37   #42
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av macy, her.

Lurer litt på hvem som skal finansiere frokosten på skolene? Regninga får vel oss foreldre? Mulig det var en dårlig begrunning fra min side, men det har ingenting med at jeg ikke liker sfo og barnehager osv. Vil slippe å høre dette flere ganger nå.

det er gjort utregninger på dette, og det er ganske så billig å la kommunene betale dette. Det lønner seg å ha barn med god helse i det lange løp. Litt sunn brødmat, frukt, melk og pålegg koster ikke all verden, og særlig ikke i forhold til hva man får igjen. I bhg betaler vi et par hundre i mnd, det er greit for meg å gjøre det på skolen også, men prinsippielt vil jeg at det offentlige skal betale dette.

Gammel 28-08-07, 12:39   #43
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Jeg kjenner jeg blir litt småprovosert over det du skriver jeg. Selv om vi ønsker det slik ideelt sett, så betyr ikke det at vi ikke skal ta vare på barna som foreldrene ikke evner å gi det de optimalt sett skulle gitt. Skal man følge den argumentasjonen der, så kan man jo også si at vi kan avvikle hele barnevernet, for det er foreldrenes oppgave å ta seg av barna.

Signerer..

Og angående tiden det tar å spise, så starter skolen 08.30 her, og frokosten blir servert på Oasen (SFO) 07.55-08.30..
Så det stjeler ingen tid av selve skolentimene.

Min svigermor fulgte han til frokost idag og han gledet seg.
De hadde gjort det kjempe koselig der.

Dette er frivillig og ungene må ikke hvis de ikke vil.

For min gutts vedkommende så kan dette resultere i at han spiser mer til frokost enn det han pleier.. Så istedet for å spise frokost mellom
07.00-07-30 så rekker han å våkne og skikkelig før maten inntas kl 08.00 og dermed har litt mer matlyst.

Blir ikke noe enklere for meg at han spiser der, tvert imot egentlig, han må avgårde på skolen tidligere, derav tidligere opp ,han bruker meget langt tid på stell og tid til å gå på skolen (ad/hd)

Og de to andre brødrene hans skal jo ha frokost alikevel..

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Jeg er helt enig med Sitron i denne tråden (hvertfall så langt, jeg tar ikke høyde for hva hun sier videre ).

Må signere her og.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 12:47   #44
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Hvis alle foreldre gjorde alt som var bets for barna ville det jo vært veldig greit, og vi ville spart millioner på barnevern osv.

Alle har ikke foreldre som sørger for sunn mat, og det å ha hjemmeværende mor betyr heller ikke at man er garantert sunn mat. Det er ingenting som tiliser at de som er hjemme er flinkere med kosthold enn foreldre som er i jobb.

Dette er et strålende tiltak på flere måter: 1) det gir en roligere start på dagen. Mange sliter med å spise det første de gjør om morgenen (jeg, feks) og spiser lite eller ingenting. En time senere er de kjempesultne.
2) det er sosialt og gir ro foran en lang skoledag. Å spise sammen er en fin aktivitet som skaper fellesskap og hygge. I tillegg kan noe lære sårt tiltrengt bordskikk, som de kanskje ikke får hjemme.
3) Mange får bare drittmat hjemme, og her kan de i det minste få et minste minimum av fiber, vitaminer og proteiner mellom all Toromaten, skolebollene og de tørre nudlene.
4) Å ha mat i magen gjør hodet mer mottagelig for læring. Og det forhindrer forskjeller. For klart det er forskjell når Solveig har to grovbrødskiver med skinke i magen, Ali har spist en halv pakke tørre nudler, Zandrah har spist en halv skolebolle og Glenn ikke har spist noenting. Det er utjevnende å gi alle unger god og riktig mat, uavhengig av om foreldrene deres har vett og evner til det eller ei. Det er rettferdig!

Og der sa Sitron det jeg hadde tenkt å si, bare kortere.

Joda du har mange gode poeng her. Jeg ønsker også kantine på skolene, det er tross alt barnas arbeidsplass. Saken er vel at dette blir for dyrt, og hvem skal ta jobben med dette? Lærerene, sfo ansatte? Eller hva med egne kantineansatte. Jeg er hjemme ja, og sender med sunne matpakker. Grovt brød med leverpostei, skinke og ost, eller annet pålegg. Sender også med et eple eller en banan selv om jeg vet de får frukt der.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 12:50   #45
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joda du har mange gode poeng her. Jeg ønsker også kantine på skolene, det er tross alt barnas arbeidsplass. Saken er vel at dette blir for dyrt, og hvem skal ta jobben med dette? Lærerene, sfo ansatte? Eller hva med egne kantineansatte. Jeg er hjemme ja, og sender med sunne matpakker. Grovt brød med leverpostei, skinke og ost, eller annet pålegg. Sender også med et eple eller en banan selv om jeg vet de får frukt der.

Jeg jobber for tiden nesten 200%, og jeg sender også med sunne matpakker med hjemmebakt brød, sunt pålegg, frukt og grønt.

Det blir IKKE for dyrt hvis man prioriterer barn og unge i kommunen. Det er snakk om maks en tier pr. barn om dagen, og de ansatte på SFO kan sette frem maten sammen med barna og rydde inn igjen etterpå. På ettermiddagen kan man handle sammen med noen av barna, som en del av læringen til å skulle klare seg selv når man er voksen. Skrive handleliste, tenke sunt og ikke bruke mer penger enn man har.

Å prioritere barns helse sparer samfunnet vanvittig mye penger på, og det er bra for meg og mitt barn at naboungene også er sunne og friske.:solidarisk:

Gammel 28-08-07, 12:51   #46
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er hjemme ja, og sender med sunne matpakker. Grovt brød med leverpostei, skinke og ost, eller annet pålegg. Sender også med et eple eller en banan selv om jeg vet de får frukt der.

Jeg har 100% stilling, men jobber som regel mer, men klarer da også å sende med sunn mat og frukt.

Gammel 28-08-07, 12:52   #47
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

Ja men dette forstår ikke politikere som skal spare i ett og alt.

Gammel 28-08-07, 12:54   #48
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

Jada jeg tror ikke noen her på FP sender med dårlige matpakker.

Gammel 28-08-07, 12:55   #49
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Ja men dette forstår ikke politikere som skal spare i ett og alt.

Tror ikke politikere vil spare i ett og alt. Men feks Frp har ganske mange forpliktelser overfor gamle og driter i barn og unge (det er familiens eget ansvar osv osv) og vil aldri prioritere barns helse. De pengene som kunne vært brukt på skolemat blir dermed brukt på noe annet.

Eiendomsskattinntekter kunne også vært brukt på skolemat. Da ville det lett vært råd til et varmt måltid om dagen også. Som de tok seg råd til i Oslo på femtitallet.

Det er prioritering det handler om, ikke antall penger. Ønsker man barn og unge prioritert, må man stemme deretter.

Gammel 28-08-07, 12:55   #50
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

3) Mange får bare drittmat hjemme, og her kan de i det minste få et minste minimum av fiber, vitaminer og proteiner mellom all Toromaten, skolebollene og de tørre nudlene.

Du har ikke skolebarn, skjønner jeg. Det du beskriver her, er SFO-mat.

Jeg vil ikke ha gratis skolemat, for jeg har sett hvilken "kvalitet" det er på den.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 13:06   #51
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg vil ikke ha gratis skolemat, for jeg har sett hvilken "kvalitet" det er på den.

Jeg vil ha skolemat med kvalitet. Og det skal jeg kjempe for!

Gammel 28-08-07, 13:06   #52
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vært uheldig du da?
Men sikkert forskjell fra skole til skole, men de skolene jeg har vært på og kjenner foreldre som har barn på så er det bra.

En dag i uken har SFO varm mat og da går det i pizza, pølser, tomatsuppe etc og en gang i uken skal jeg tåle.
Ellers så er det grov brød med diverse kjøtt pålegg, kaviar, smøreost,kokt egg,(ikke egg hver dag, men regelmessig) ost, frukt og youghurt. (yoghurten kan de godt bytte til et annet merke eller la være, nå har de Litago)

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 13:09   #53
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Michayla, her.

Vært uheldig du da?

Det har forresten vært litt bedre det siste året, med skikkelig pålegg på grovbrødskiver. Men da guttungen gikk der, var det kneipp med nugatti, puffet ris og cornflakes, og til "varmmat" spaghetti med ketchup, tomatsuppe og sånt. Spare, spare...

Jeg har ikke den store tilliten til at et slikt tilbud vil bli bra over tid. Kanskje man klarer å bevilge nok i utgangspunktet. Men klarer man å holde tritt med inflasjonen?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 13:11   #54
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De prøver ut dette på endel skoler i Trondheim også - med stort hell! - Barna er mer konsentrerte og så godt som alle er blitt bedre i basisfagene.

Gammel 28-08-07, 13:12   #55
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er så utrolig dumt at man hver gang det snakkes om ting som kan gjøres av andre enn mor eller far, så må man dra inn foreldres dugelighet.

For meg blir det litt som å prate om foreldre som bruker barnehage nok gjør det fordi de ikke selv innehar god nok omsorgsevne. Det henger rett og slett ikke sammen og jeg håper det ikke blir slik at foreldre som velger å ta imot et evt. tilbud om gratis frokost for barna på skolen skal måtte føle seg uglesett som omsorgsgivere av den grunn.

At enkelte barn som ikke får god nok omsorg hjemmefra også kan nyte godt av dette, blir omtrent som at de også nyter godt av barnehageplass uten at det dermed henger sammen med omsorgssvikt hver gang foreldre velger det for barna sine.

Frokost på skolen kan ha mange andre fordeler. Det sosiale er nevnt. Det at de får våknet ordentlig først er et annet. Jeg må si at det etter mitt syn er en god foreldreegenskap å tåle at man ikke alltid er "det eneste rette og aller beste" for sine barn. Jeg synes det er dumt om foreldres "husmorstolthet" skal veie tyngre enn barnas utbytte av å møtes litt tidligere og spise frokost i fellesskap med hverandre. Jeg synes det er dumt om man undervurderer barnas behov for å knytte bånd til hverandre i den troen om at foreldre-barn-båndet er det eneste viktige. For det er klart at det å spise sammen er en viktig del av det sosiale.

Når det gjelder penger og andre ressurser, vil jeg tro at frokostservering på skolen vil spare mange penger og mye ressurser som går med på å kompensere for uroligheter, manglende konsentrasjon etc. som følge av at barna ikke har skikkelig mat i kroppen.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 13:17   #56
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kie sier mye fornuftig.

Som sagt. Dersom mine barn fikk tilbud om frokost ville de sannsynligvis ha endt opp med to frokoster ettersom vi også trives med å spise sammen hjemme og stort sett klarer å ta oss tid til det. Men det hadde gjort at vi hadde hatt mer fokus på at det var hyggelig å være sammen og mindre på hvor mye de spiste hjemme og det hadde vært veldig avslappende.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 13:22   #57
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forresten, når det gjelder barn som virkelig har problemer, har gratis skolemat hatt ekstremt god effekt:
http://www.barneombudet.no/cgi-bin/b...maker?id=28353

http://www.skolematensvenner.no/page?id=1141&key=25869

Men dette blir altså for meg litt som barnehageplass. Ekstremt viktig for barn fra hjem der omsorgen svikter, men det vil ikke si at det kun er de barna som får noe positivt ut av å gå i barnehagen.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 28-08-07, 13:24   #58
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

Det har forresten vært litt bedre det siste året, med skikkelig pålegg på grovbrødskiver. Men da guttungen gikk der, var det kneipp med nugatti, puffet ris og cornflakes, og til "varmmat" spaghetti med ketchup, tomatsuppe og sånt. Spare, spare...

Sånn har det vært og er tildels enda.
Jeg har lagt min sjel i å få endret på det og jeg omtales bare som en hysterisk mor av de ansatte på SFO. Se om jeg bryr meg, jeg vil at ungene mine skal spise sunn og næringsrik mat!

Gammel 28-08-07, 13:28   #59
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Sitat:

Norske og albanske elever er de eneste i Europa uten skolematordning; ingen europeiske skoleelever er mer bråkete og urolige enn de norske. Klasseskillene går i arv, og den offentlige norske skolen forsterker klasseskillene. Hvor mye gratis, sunn skolemat kunne forbedre norsk skoles sletteste karakterer, er det naturligvis ikke mulig å si. Men et slikt tiltak ville uten tvil gitt solid uttelling, også for elever som bare blir forstyrret av bråket og uroen.

http://www.skolematensvenner.no/page?id=970&key=38278

Gammel 28-08-07, 13:30   #60
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Ikke alle barn går på SFO, så jeg synes absolutt frokosten bør være i skolen regi. Og jeg betaler gladelig en hundrings eller to for det. Selv om jeg i utg.punktet ser at det hadde vært gratis.
Ikke alle SFO lokaler har egnede kjøkken heller ( vår bl.a). Der får ungene ingen mat. Kun en sjelden gang.
Så skal man snakke om å prioritere penger, er kanskje opprustningen av skolekjøkknene en lur greie. Det samme med SFO kjøkkenene.

En annen ting med å spise frokost sammen er at det er mye hyggeligere å spise når man smører sin egen mat enn å spise matpakka.
Og jeg nekter å tro at det kan være så vanskelig å gjennomføre.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:22.