|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Jeg håper og tror at man kan ta "utøya tilbake". Jeg tror også at man kommer til å lage et minnesmerke e.l. som alltid vil stå der for de som mistet livet sitt der. Stedet vil bli bygget om slik at de fysiske sårene vil bli tatt bort. Utøya har en helt spesiell plass i arbeiderbevegelsens hjerte og min oppfatning er at ønsket om å gjenreise Utøya står sterkt i partiet. Noen av de som var der i sommer ønsker nok aldri å reise tilbake og mange av dem ønsker nok kanskje heller ikke så mye mer med AUF og partiet å gjøre. Andre igjen brenner for å ta stedet tilbake og ønsker å dra tilbake. Folk reagerer forskjellig.. AUF skal så klart ta vare på de som var der i sommer og som ikke ønsker seg tilbake til øya, men allikevel ønsker å være aktiv. Men når det kommer til målgruppen for sommerleire i AUF så er de aller aller fleste i alderen 17-24 så det er altså ikke så veldig stort aldersspenn det er snakk om og en ny generasjon vokser til nesten før de kommer til å være ferdig med ombyggingen. Jeg tror det er mulig å skape et nytt sted som kan skape gode minner i fremtiden også. Som ivaretar mulighetene for klining på kjærlighetsstien samtidig som et sted man kan dra for å minnes.Bare tiden vil vise om det er mulig, men jeg tror at de aller fleste i partiet håper og ønsker det. De jeg kjenner som har vært der etter 22.juli har følt det som en trøst og egentlig en styrke å se at øya faktisk er den samme. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
maler
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Jeg skjønner veldig godt at det kan være viktig å arrangere en eller annen form for leir der. Og kanskje kan det bli sommerleir for røkla igjen om noen år, men jeg greier ikke helt å se for meg at det kan skje allerede neste år?
|
|
|
#43 |
|
Metallica!!
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Jeg synes det blir helt feil å ha sommerleir på Utøya igjen, og kjente på mange rare tanker og følelser når "vi skal ta tilbake utøya" ble proklamert så bastant.
|
|
|
#44 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Bare noen dager etter 22.07, sa jeg til en kamerat at AUF kunne aldri bruke Utøya på samme måte igjen. Da var allerede "målet" om å "ta Utøya tilbake" satt, og jeg ble veldig, veldig overrasket. I mine øyne er det fremdeles utenkelig.
Klart de bør få lov til å dra tilbake og bo i telt, men i spørsmål som berøer mange, og så sterkt, synes jeg det er fint å tenke at vi bør gå i tempoet til de som går saktest. Det kan hende det vil være viktig for mange å dra på sommerleir med AUF igjen, men at å dra til Utøya vil være helt utenkelig. Det bør man ha forståelse for og ta hensyn til.
|
|
|
|
#45 |
|
Shake it out!
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Men Ru, hva med dem som ikke ønsker å dra tilbake til utøya for å ligge i telt? Men som var lyst til å dra på sommerleir med AUF igjen. Bør ikke hensynet til dem telle vesentlig høyere enn ønsket om å "ta utøya tilbake"? Bør man ikke skape nye tradisjoner et sted hvor alle vil kunne delta? Jwg synes faktisk hensynet til de som ble rammet skal telle mest. Det er jo ikke snakk om å legge øya øde eller aldri mer ha sommerleir for AUF. Men man bør ta inn over seg at det finnes mennesker som aldri vil klare å sette beina sine på Utøya. Skal de ekskluderes fra AUF sine sommerleire for all framtid?
|
|
|
#46 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?
Det er nettopp det. Utøya handler om så mye mer enn en geografisk lokasjon. Det er Utøya-ånden, som Java nevnte, som blir det viktigste for AUF å ta vare på, med hensyn til tradisjon, historie og kultur. Og den kan man fint ta vare på et annet sted enn på akkurat den øya.
|
|
|
#47 |
|
Protonterapeut
|
Men hva med alle dem som overlevde, som har lyst til å dra tilbake? Som kanskje trenger å dra tilbake for å jeg vet ikke hva, komme videre eller hva som helst?
|
|
|
#48 |
|
Passiv
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Jeg mener ikke at det skal være forbud mot å bruke Utøya altså. Jeg bare tror ikke det vil funke på samme måten der mer. Ihvertfall ikke på mange år. |
|
|
|
#49 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette som Java peker på her synes jeg er veldig vesentlig, at for mange av de etterlatte og de rammede, så er ikke Utøya det sterke symbolet det er for Arbeiderpartiet og AUF. Jeg mener det er disse man må forsøke å forstå og ta hensyn til når man skal avgjøre hva som skal skje med Utøya framover. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Jeg har (før denne tråden) tenkt litt rundt dette. Om at man må være veldig forsikig med å fronte at øya skal tas tilbake, slik at noen blir sittende med skyldfølelse fordi de ikke orker tanken og dermed "lar" idioten vinne. Jeg har tenkt at noen kanskje føler et press på at her skal man tilbake, selv om det er uttalt at man skal respektere de osm ikke orker. Og derfor ble jeg glad da den ene lederen gikk ut og sa at han absolutt ikke vil tilbake hit.
|
|
|
#52 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Interessant og fin diskusjon, dette her. Magefølelsen min sier at Utøya bør få "hvile" og være forbeholdt de sørgende ennå en god stund før den eventuelt tas i bruk til for eksempel en leir. Alt det som skjedde etter de tragiske hendelsene vitner med utrolig styrke at drapsmannen uansett ikke har vunnet sin kamp, og jeg synes ikke det er nødvendig å ta tilbake Utøya til opprinnelig formål for å understreke dette. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Jeg tenker virkelig ikke om ABB "vinner" eller ikke. Det som har skjedd på øya er bare helt ubeskrivelig tragisk.
|
|
|
|
#54 |
|
Kakemonster
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Nå bor ikke vi i nærheten, så det kan være det er annerledes for de som har et forhold til disse stedene utover tragediene, men når stedsnavnet "Baneheia" blir nevnt er det ikke tur og bading som først renner meg i hu. Og det skjedde for over 11 år siden.
|
|
|
|
#55 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sånn er det for meg også.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Glamorøs
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Jeg syns spørsmålet er kjempevanskelig. Det er vanskelig å avgjøre hvems om skal ha mest å si i forhold til om øya skal brukes igjen eller ikke, og eventuelt til hva. Jeg vil vel tro at visse områder hvor det ble begått massakrer under krigen ble latt være i fred en stund også, men jeg syns det er enda vanskeligere i denne saken. En sommerleir er, og skal være, synonymt med gode minner av myggstikk, sommerflørt, vennskap, sene kvelder, musikk og badeliv. Jeg kan vanskelig se for meg at en slik leir kan arrangeres på samme sted nå i nærmeste fremtid.
|
|
|
#57 |
|
Passiv
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Jeg synes vel det som ble skrevet her om å følge tempoet til de som går saktest var bra. Når de som er direkte berørt igjen takler at Utøya brukes så er det passende å ta den i bruk igjen. Så lenge det ikke er bedre enn at en familie fant kroppsdeler etter barnet sitt der så er det ikke tiden enda. |
|
|
|
#58 |
|
By the Sea
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Jeg har tenkt det samme som deg, Irma.
|
|
|
#59 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Veldig mange av de som opplevde og har blitt berørt av massakeren og deres pårørende har allerede vært et par ganger på Utøya.
|
|
|
#60 |
|
Erfaren
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() |
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Skal en fortsette å bruke Utøya som AUF sommerleir så må en ta det over lang tid. Som det er blitt sagt her oppe så har ikke ABB vunnet om de fortsetter med sin politiske aktivitet og den ånden kan fortsette ett annet sted. Jeg tenker at det kan være sommerleir ett sted i nærheten og så kan en ta dagstur for å minnes og ha ulike markeringer og etterhvert ha politiske møter, men selve leiren ett annet sted. |
|
|
|
![]() |
|
|