|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Passiv
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Jeg er ikke redd for å sende dem dit. Jeg skjønner at det ikke er farlig der. Vi kunne fint reist dit for feks en politisk markering. Men jo, abb vinner forsåvidt det at hyggestemingen for barn på leir der er skadet. |
|
|
|
#22 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?
Jeg tror nok det lett kan være begge deler. Noen vil nok tenke at det er skummelt å sende ungene sin på leir der, og da vil frykten og hvisomatte vinne. Og da vinner abb.
|
|
|
#24 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Jeg er heller ikke redd for å sende ungen min dit, og jeg håper virkelig at det blir mulig å bruke Utøya på samme måte igjen. Det betyr ikke at jeg ikke ser hvor vanskelig det vil være for veldig mange. Jeg er imidlertid enig med Ru i at øyen ikke må bli forlatt og forfalt, så jeg håper AUF finner en løsning som føles riktig for dem. Det er trossalt de som kjenner dette på kroppen. De og de pårørende.
|
|
|
|
#25 |
|
Lager seg en tittel.
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Jeg har også tenkt mye på det samme som deg. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
kan tilsettes alkohol
|
|
|
|
#28 |
|
Shake it out!
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Det handler vel ikke om å være redd for å sende ungene sine dit as in "det samme kan skje en gang til". Det handler vel mer om alt det grusomme mennesker har sett og hørt der, hvilke minner de har knyttet til stedet, og hva der kan gjøre med dem å vende tilbake dit - i en setting h or man skal kose seg og ha det fint. Ville man feks sendt barn tilbake til et sted hvor de var blitt utsatt for seksuelle overgrep? At man i framtiden kan klare å ta utøya tilbake som leirsted, ja. Men å tro at de som var der i fjor, og som opplevde massakren skal orke det? Og er det rett å velge et sted som kanskje utelukker mange av dem som var der, men som ikke orker å reise tilbake? Burde man ikke heller legge det til et nøytralt sted?
|
|
|
#29 |
|
flisespikker
|
Jeg blir egentlig overrasket hvis noen opplever det som spesielt skummelt å sende ungene til Utøya i forhold til andre steder. Jeg kan forstå det dersom flere nå føler angst i forhold til å sende ungene på leir i det hele tatt, men tror du folk tror det er større risiko ved å sende dem til Utøya?
|
|
|
#30 |
|
Shake it out!
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Og Java da det. Breivik har ikke vunnet noe som helst. Han har tapt, helt uavhengig av hvor man legger sommerleiren.
|
|
|
#31 |
|
Fortynnet
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Det er mange som har tapt mye her. Barn og ungdommer som har mistet tryggheten, kanskje for resten av livet, foreldre som har mistet barn og aldri får en ordentlig glad dag igjen, barn som har mistet søsken osv. osv. Det er et faktum, og jeg tror det er umulig å bruke Utøya som før etter dette. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Audacious
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Hvis Utøya hadde vært et tilfeldig leirsted AUF hadde hatt sommerleir de siste 5-10 åra, så hadde jeg vært enig. Men Utøya er ikke det, Utøya har vært eid av AUF i seksti år, og har så mye annen historie i seg. Utøya er et begrep, en institusjon, og jeg tror tanken på å skulle avslutte denne betydningen Utøya har gjør følelsen av at "da har han vunnet" veldig sterk for AUF'ere, både tidligere og nåværende.
|
|
|
#33 |
|
Protonterapeut
|
Terror handler om å spre frykt, og dersom noen med sine handlinger gjør at vi ikke lenger føler oss frie og trygge til å leve som vi alltid har gjort, så vinner frykten. Og da har vi tapt.
|
|
|
#34 |
|
flisespikker
|
Men jeg synes ikke det å slutte å fly er sammenlignbart med å avholde AUFs sommerleir et annet sted fordi man f.eks. velger å opprette et minnested over de avdøde på Utøya. Hvis man derimot skulle slutte helt å avholde sommerleirer nå, i frykt for lignende aksjoner, ville jeg være helt enig med deg i at det ville være å la gjerningsmannen "vinne".
|
|
|
#35 |
|
Shake it out!
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Men Ru, hvilken ekstrabelastning legger man ikke på ungdommen om de skal være nødt til å dra tilbake til Utøya, om det blir deres ansvar å sørge for at "terroristen ikke vinner"? eller synes du det er ok at noen velger å ikke returnere, med den konsekvensen at de ikke lengre får delta på sommerleiren til AUF?
|
|
|
#36 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Skilpadda har allerede svart.
|
|
|
#38 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Dette synes jeg er viktig. Det var AUF som organisasjon som ble angrepet, men det er enkeltindividene som ble drept. Det er de etterlatte som sørger, og for mange av dem er ikke Utøya det sterke symbolet som det er for mange i Arbeiderpartiet. De har også sin rett til å bli hørt.
|
|
|
#39 |
|
Passiv
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?For meg handler det om to ting. Den ene er at ungene mine ikke har behov for å sitte alene på leir og se for seg hvor det lå døde mennesker rundt dem. Ikke på en leir som skal være til glede. Det andre er at de som mistet sine kjæreste der ikke trenger at ungene mine sitter rundt noe leirbål og fantaserer om spøkelser og blodige lik når de det lages røverhistorier om for så kort tid siden var i høyeste grad i live.
|
|
|
|
#40 |
|
Protonterapeut
|
Kanskje en søk sammenlignelse, men det var nå en gang den jeg kom på.
|
![]() |
|
|