Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreik!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-14, 19:29   #441
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ut fra min egen jobb er den ekstrainnsatsen som kommer av at folk melder seg selv fordi de kjenner at de har kapasitet veldig mye større enn den man evt kunne pålegge noen ut fra et sånt regnestykke.

Er det kultur blant lærere til å ta pag seg ekstra undervisning hvis de har ledig kapasitet? Hvis ja, så vil det være det beste. Jeg tenkte bare at det kunne være fint med symmetri; dvs at man får redusert leseplikt hvis man har stor bydre og økt leseplikt hvis man har liten byrde.

elg er ikke aktiv  
Gammel 08-08-14, 19:44   #442
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Klassestørrelse har veldig mye å si. Min fagforening ønsker å skille på det der, men KS driter i det og, gitt...

At man må gi mer detaljert tilbakemelding til elever som ikke får oppfølging hjemme stemmer ikke helt med mitt fag/nivå - jeg prøver å gi gode framovermeldinger til alle, og så gir jeg heller mer detaljerte kommentarer til sterkere elever og elever som har foreldre som følger med på den slags eller spør etter det... Men klassestørrelse, diverse diagnoser, atferdsproblemer med mer har mye å si.

Gammel 08-08-14, 19:45   #443
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Jeg har en følelse av at det er en del lærere som nyter godt av at andre jobber veldig mye.

Ingen tvil om det.
Jeg har 27 elever i klassen min, på naboskolen er det 13 elever på samme trinn. Likevel er leseplikten like stor for meg og naboskolekollegaen, og arbeidstiden er lik.

007 er ikke aktiv  
Gammel 08-08-14, 20:44   #444
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et litt annet perspektiv
http://www.ostlendingen.no/nyheter/n...stid-1.8491020

Jeg er litt nysgjerrig på hva som gjør at dette fungerer der og ikke vil fungere på andre skoler.

Hvis man har gode arbeidsplasser er det jo ikke noe sak. På en av naboskolene der jeg jobber har 30 lærere et klasserom som de deler. Da går det rett og slett ikke ann å sitte der å rette prøver, eller få gjort noe som helst annet fornuftig.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 08-08-14, 20:45   #445
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en følelse av at det er en del lærere som nyter godt av at andre jobber veldig mye.

Sånn er det vel over alt?

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 08-08-14, 22:57   #446
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

http://m.db.no/2014/08/08/kultur/kro...4686144/?www=1

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv  
Gammel 08-08-14, 23:07   #447
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Veldig bra skrevet!

Gammel 09-08-14, 00:29   #448
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Jeg synes dette var en veldig grei og enkel oppsummering om hvorfor vi streiker.

http://www.utdanningsforbundet.no/Ho...imer-hver-dag/

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 09-08-14, 00:40   #449
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Er det kultur blant lærere til å ta pag seg ekstra undervisning hvis de har ledig kapasitet? Hvis ja, så vil det være det beste. Jeg tenkte bare at det kunne være fint med symmetri; dvs at man får redusert leseplikt hvis man har stor bydre og økt leseplikt hvis man har liten byrde.

Det er ikke kultur for å ta på seg ekstra undervisning på de skolene jeg kjenner til. Tvert imot vet jeg det kunne oppfattes som illojalt om noen gjorde det - det gir liksom et signal om at "vi" (lærerne som gruppe) egentlig kan undervise mer, men ikke gidder, om du skjønner.

Det er derimot kultur for å ta på seg mange andre oppgaver dersom man har overskudd og tid, på de samme skolene. Kollegaveiledning, kursing av andre lærere, utviklingsarbeid av ulik art, planlegging av fellesopplegg, vedlikehold av utstyr og spesialrom osv. Dette kommer jo de andre lærerne til gode i andre enden, og er uhyre viktig for skolene. Ildsjeler trengs!

Gammel 09-08-14, 00:43   #450
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg synes dette var en veldig grei og enkel oppsummering om hvorfor vi streiker.

http://www.utdanningsforbundet.no/Ho...imer-hver-dag/

Veldig bra!

Teofelia er ikke aktiv  
Gammel 09-08-14, 00:57   #451
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Det er ikke kultur for å ta på seg ekstra undervisning på de skolene jeg kjenner til. Tvert imot vet jeg det kunne oppfattes som illojalt om noen gjorde det - det gir liksom et signal om at "vi" (lærerne som gruppe) egentlig kan undervise mer, men ikke gidder, om du skjønner.

Det er derimot kultur for å ta på seg mange andre oppgaver dersom man har overskudd og tid, på de samme skolene. Kollegaveiledning, kursing av andre lærere, utviklingsarbeid av ulik art, planlegging av fellesopplegg, vedlikehold av utstyr og spesialrom osv. Dette kommer jo de andre lærerne til gode i andre enden, og er uhyre viktig for skolene. Ildsjeler trengs!

Men om noen er borte og noen andre har kapasitet, blir man ikke omdirigert da? For oss er det en selvfølge selv om verdifull kontortid kan ryke. (Ja, kontortid ses på som et gode).

Gammel 09-08-14, 01:01   #452
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men om noen er borte og noen andre har kapasitet, blir man ikke omdirigert da? For oss er det en selvfølge selv om verdifull kontortid kan ryke. (Ja, kontortid ses på som et gode).

Sånn er jeg også vant til, katta - at man omdirigert og redisponerer og lapper på og prioriterer pasientbehandling fremfor kontortid og journalskriving og dokumentasjon og turnusplanlegging og sånn. Jeg synes ikke det er en ideel måte å gjøre det på, emn det gjøres nok ofte rundt om.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 09-08-14, 01:05   #453
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Nå jobber jo jeg på barneskolen, så vi underviser jo så godt som alle timene elevene er på skolen, men det skjer at vi blir brukt som vikar i de ytterst få timene vi egentlig har kontortid. Det er likevel ikke kultur for at folk tar på seg ekstra undervisning på fast basis, med mindre man går i mindre stillinger. Kommunen har ikke råd til at folk jobber mer enn 100% - det blir for dyrt. Med nåværende avtale får vi da betalt (eller avspasering etter avtale) for vikartimen, siden vi uansett må gjør det kontorarbeidet vi holdt på med. Undervisningen til neste dag bør helst forberedes før neste dag, liksom. Med den avtalen vi streiker mot nå, skal vi ta vikartime for 50% vikartimebetaling, samtidig som vi mister lønn for den kontortimen vi egentlig hadde. Akkurat som om det arbeidet gikk sin vei mens vi hadde vikartime. Skjønne det den som kan.

Gammel 09-08-14, 01:07   #454
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Sånn er jeg også vant til, katta - at man omdirigert og redisponerer og lapper på og prioriterer pasientbehandling fremfor kontortid og journalskriving og dokumentasjon og turnusplanlegging og sånn. Jeg synes ikke det er en ideel måte å gjøre det på, emn det gjøres nok ofte rundt om.

Dette var en naturlig del av min sykepleierhverdag også. Og på min skole er det kultur for å ta på seg ekstra undervisning om man har kapasitet til det. Vi får det igjen i avspasering eller skriver vikartimer som overtid, men helst avspaseing. Jeg har en hel uke jeg kan ta fri nå i høst pga av vikartimer og da stepper kollegaene mine inn og tar timer slik at de kan avspasere når de trenger en ekstra fridag. En fin ordning, synes jeg. Tøft i de ukene ham mister alle mellomtimer pga av vikartimer og må jobbe laaaange kvelder med for- og etterarbeid, men fint å kunne jobbe seg opp avspaseringsdager.

007 er ikke aktiv  
Gammel 09-08-14, 01:07   #455
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Standard

Det skjer forresten svært ofte at vi blir omdirigert, når jeg tenker meg om, men da fra undervisning i egen klasse til undervisning på et annet trinn. Så må vi omorganisere dagen på vårt trinn for å få kabalen til å gå opp på et annet trinn. Det er ofte vi må kutte ut tredeling av trinn og heller dele i to for å hjelpe til sånn. Det er helt OK, altså.

Gammel 09-08-14, 01:08   #456
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg synes jo ikke dere skal gi dere på det. Det er jo sånn det fungerer for oss, at vi da gjør klinisk jobb i kontortiden og får kontortiden på fritiden uten kompensasjon, men det betyr ikke at jeg mener dere skal ha det sånn. Man skal ha en ganske saftig gulrot for å gå inn på noe sånt i forhandlinger.

Gammel 09-08-14, 01:10   #457
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Dette var en naturlig del av min sykepleierhverdag også. Og på min skole er det kultur for å ta på seg ekstra undervisning om man har kapasitet til det. Vi får det igjen i avspasering eller skriver vikartimer som overtid, men helst avspaseing. Jeg har en hel uke jeg kan ta fri nå i høst pga av vikartimer og da stepper kollegaene mine inn og tar timer slik at de kan avspasere når de trenger en ekstra fridag. En fin ordning, synes jeg. Tøft i de ukene ham mister alle mellomtimer pga av vikartimer og må jobbe laaaange kvelder med for- og etterarbeid, men fint å kunne jobbe seg opp avspaseringsdager.

Ja, vi stepper som sagt inn og tar vikartimer for hverandre innimellom (mindre mulighet til det på barneskolen enn høyere opp, dog), men ikke sånn på frivillig og idealistisk basis - vi får jo lønn/avspasering for det. Jeg forstod spørsmålene lenger opp mer i retning av om de med mindre arbeidsbyrde tok på seg ekstra timer uten tilleggsbetaling, slik at andre med større arbeidsbyrde kunne få færre undervisningstimer. Mulig jeg misforstod.

Gammel 09-08-14, 01:12   #458
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jo, man må jo gjerne ta noen vikartimer, da. Å ta på seg noe særlig mer enn 100 % stilling er gjerne ikke så aktuelt, for da skal man ha overtidsbetalt. Jeg veit at det har skjedd fra tid til annen - jeg jobba sjøl 115 % et par måneders tid da kollegaen min hadde pappaperm, og andre kolleger har dekka opp for meg mens jeg har vært sjukemeldt i svangerskapene. Helst prøver de å omdisponere slik at det ikke er én lærer som blir sittende med et helt kurs ekstra, for det blir jo dyrere for dem. Det blir ikke satt inn eksterne vikarer med mindre noen er langtidssjukemeldt eller har lang permisjon, vi dekker opp for hverandre og tar litt ekstra, med mindre man er ekstremt pressa sjøl. Jeg sier i alle fall stort sett ja (men kommer ikke til å ha veldig lyst til det dersom den foreslåtte avtalen går igjennom...)

Edit: Så kjappe dere er! :ei hånd på eplofonen:

Gammel 09-08-14, 01:53   #459
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Hos oss setter de først inn lærere med samme fag som har undertid da, altså at stillingsprosenten ikke er helt fylt opp. Det er umulig å lande på nøyaktig 100 % med den leseplikten fagene har; det typiske hos oss er å ligge en plass mellom 97 og 103 %. Lærere med undertid får ikke betalt for disse vikartimene før de har fylt opp undertida, da får de overtidsbetaling. Er ingen med undertid tilgjengelige ber de gjerne en annen lærer ta timene.

Det er ikke ønskelig med lærere som går med fast overtid ut over noen få prosent, men vi ender alltid opp med noen som gjør det hvert år likevel, pga sykemeldinger og annet. Det er gjerne de yngste lærerne som har overskudd til å gå med mye overtid over tid; jeg gjorde det gjerne for 5-6 år siden men vil helst slippe nå.

Gammel 09-08-14, 01:57   #460
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Hos oss setter de først inn lærere med samme fag som har undertid da, altså at stillingsprosenten ikke er helt fylt opp. Det er umulig å lande på nøyaktig 100 % med den leseplikten fagene har; det typiske hos oss er å ligge en plass mellom 97 og 103 %. Lærere med undertid får ikke betalt for disse vikartimene før de har fylt opp undertida, da får de overtidsbetaling. Er ingen med undertid tilgjengelige ber de gjerne en annen lærer ta timene.

Det er ikke ønskelig med lærere som går med fast overtid ut over noen få prosent, men vi ender alltid opp med noen som gjør det hvert år likevel, pga sykemeldinger og annet. Det er gjerne de yngste lærerne som har overskudd til å gå med mye overtid over tid; jeg gjorde det gjerne for 5-6 år siden men vil helst slippe nå.

Sånn har vi det også.

Anne C er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:29.