|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#441 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærerstreik!
Er det kultur blant lærere til å ta pag seg ekstra undervisning hvis de har ledig kapasitet? Hvis ja, så vil det være det beste. Jeg tenkte bare at det kunne være fint med symmetri; dvs at man får redusert leseplikt hvis man har stor bydre og økt leseplikt hvis man har liten byrde. |
|
|
|
|
#442 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Lærerstreik!Klassestørrelse har veldig mye å si.
|
|
|
#443 |
|
© All rights reserved
|
Ingen tvil om det. |
|
|
|
|
#444 |
|
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvis man har gode arbeidsplasser er det jo ikke noe sak. På en av naboskolene der jeg jobber har 30 lærere et klasserom som de deler. Da går det rett og slett ikke ann å sitte der å rette prøver, eller få gjort noe som helst annet fornuftig. |
|
|
|
|
#446 |
|
Ad astra
|
|
|
#448 |
|
Sv: Lærerstreik!Jeg synes dette var en veldig grei og enkel oppsummering om hvorfor vi streiker. |
|
|
|
|
#449 |
|
i tåkeheimen
|
Det er ikke kultur for å ta på seg ekstra undervisning på de skolene jeg kjenner til. Tvert imot vet jeg det kunne oppfattes som illojalt om noen gjorde det - det gir liksom et signal om at "vi" (lærerne som gruppe) egentlig kan undervise mer, men ikke gidder, om du skjønner.
|
|
#450 |
|
Bedreviter
|
Veldig bra! |
|
|
|
|
#451 |
|
maler
|
Men om noen er borte og noen andre har kapasitet, blir man ikke omdirigert da? For oss er det en selvfølge selv om verdifull kontortid kan ryke. (Ja, kontortid ses på som et gode).
|
|
#452 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sånn er jeg også vant til, katta - at man omdirigert og redisponerer og lapper på og prioriterer pasientbehandling fremfor kontortid og journalskriving og dokumentasjon og turnusplanlegging og sånn. Jeg synes ikke det er en ideel måte å gjøre det på, emn det gjøres nok ofte rundt om.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
#453 |
|
i tåkeheimen
|
Nå jobber jo jeg på barneskolen, så vi underviser jo så godt som alle timene elevene er på skolen, men det skjer at vi blir brukt som vikar i de ytterst få timene vi egentlig har kontortid. Det er likevel ikke kultur for at folk tar på seg ekstra undervisning på fast basis, med mindre man går i mindre stillinger. Kommunen har ikke råd til at folk jobber mer enn 100% - det blir for dyrt. Med nåværende avtale får vi da betalt (eller avspasering etter avtale) for vikartimen, siden vi uansett må gjør det kontorarbeidet vi holdt på med. Undervisningen til neste dag bør helst forberedes før neste dag, liksom. Med den avtalen vi streiker mot nå, skal vi ta vikartime for 50% vikartimebetaling, samtidig som vi mister lønn for den kontortimen vi egentlig hadde. Akkurat som om det arbeidet gikk sin vei mens vi hadde vikartime. Skjønne det den som kan.
|
|
#454 |
|
© All rights reserved
|
Dette var en naturlig del av min sykepleierhverdag også. Og på min skole er det kultur for å ta på seg ekstra undervisning om man har kapasitet til det. Vi får det igjen i avspasering eller skriver vikartimer som overtid, men helst avspaseing. Jeg har en hel uke jeg kan ta fri nå i høst pga av vikartimer og da stepper kollegaene mine inn og tar timer slik at de kan avspasere når de trenger en ekstra fridag. En fin ordning, synes jeg. Tøft i de ukene ham mister alle mellomtimer pga av vikartimer og må jobbe laaaange kvelder med for- og etterarbeid, men fint å kunne jobbe seg opp avspaseringsdager. |
|
|
|
|
#455 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Lærerstreik!Det skjer forresten svært ofte at vi blir omdirigert, når jeg tenker meg om, men da fra undervisning i egen klasse til undervisning på et annet trinn. Så må vi omorganisere dagen på vårt trinn for å få kabalen til å gå opp på et annet trinn. Det er ofte vi må kutte ut tredeling av trinn og heller dele i to for å hjelpe til sånn. Det er helt OK, altså.
|
|
#456 |
|
maler
|
Sv: Lærerstreik!Nei, jeg synes jo ikke dere skal gi dere på det. Det er jo sånn det fungerer for oss, at vi da gjør klinisk jobb i kontortiden og får kontortiden på fritiden uten kompensasjon, men det betyr ikke at jeg mener dere skal ha det sånn. Man skal ha en ganske saftig gulrot for å gå inn på noe sånt i forhandlinger.
|
|
#457 |
|
i tåkeheimen
|
Ja, vi stepper som sagt inn og tar vikartimer for hverandre innimellom (mindre mulighet til det på barneskolen enn høyere opp, dog), men ikke sånn på frivillig og idealistisk basis - vi får jo lønn/avspasering for det. Jeg forstod spørsmålene lenger opp mer i retning av om de med mindre arbeidsbyrde tok på seg ekstra timer uten tilleggsbetaling, slik at andre med større arbeidsbyrde kunne få færre undervisningstimer. Mulig jeg misforstod.
|
|
#458 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Lærerstreik!Jo, man må jo gjerne ta noen vikartimer, da. Å ta på seg noe særlig mer enn 100 % stilling er gjerne ikke så aktuelt, for da skal man ha overtidsbetalt. Jeg veit at det har skjedd fra tid til annen - jeg jobba sjøl 115 % et par måneders tid da kollegaen min hadde pappaperm, og andre kolleger har dekka opp for meg mens jeg har vært sjukemeldt i svangerskapene. Helst prøver de å omdisponere slik at det ikke er én lærer som blir sittende med et helt kurs ekstra, for det blir jo dyrere for dem. Det blir ikke satt inn eksterne vikarer med mindre noen er langtidssjukemeldt eller har lang permisjon, vi dekker opp for hverandre og tar litt ekstra, med mindre man er ekstremt pressa sjøl. Jeg sier i alle fall stort sett ja (men kommer ikke til å ha veldig lyst til det dersom den foreslåtte avtalen går igjennom...)
|
|
|
#459 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Hos oss setter de først inn lærere med samme fag som har undertid da, altså at stillingsprosenten ikke er helt fylt opp. Det er umulig å lande på nøyaktig 100 % med den leseplikten fagene har; det typiske hos oss er å ligge en plass mellom 97 og 103 %. Lærere med undertid får ikke betalt for disse vikartimene før de har fylt opp undertida, da får de overtidsbetaling. Er ingen med undertid tilgjengelige ber de gjerne en annen lærer ta timene.
|
|
#460 |
|
Sånn har vi det også. |
|
|
![]() |