Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Frukt i matboksen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-12, 15:03   #1
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg er enig i det. (Men jeg kan ikke helt se hva det har med våre nøtter å gjøre.)

Det har sikkert noe med at det ble nevnt tidligere i tråden og så bare brukt som et eksempel på en mattype fordi det var den man husket.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 15:32   #2
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Alt for mange elever i skolen er alt for vant med å gjøre det de vil og å dekke de behovene de har akkurat i det behovet oppstår. Det være seg å tisse, drikke, spise, prate, surfe på nettet etc. Denne trangen til å øyeblikkelig tilfredsstille egne behov mener jeg at de har lært av foreldrene sine. Og siden det gjelder så utrolig mange så er det nok, dessverre, i ferd med å bil vanlig kutyme. Det å innrette seg et system og et fellesskap, i klassen f.eks., er i økende grad bare en byrde som man egentlig ikke syns er så viktig.

Gammel 22-08-12, 15:03   #3
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat: Når sjokoladen blir til nøtteblanding på s. 24 for deretter å bli til epler (for det er akkurat det samme, og dermed faller jo hele grunnlaget for diskusjonen bort ) da er det iallfall på tide å gi seg.
Jeg kverulerer sjelden med folk jeg synes skriver ting som gir mening, selv om jeg kanskje skulle ønske det de sa ikke ga så god mening, ( ) men når folk kommer med meningsløse påstander og ikke klarer/gidder å svare skikkelig for seg (med unntak av noen velplasserte kneggesmileyer her og der) da kommer virkelig kverulanten fram. Hycinth: Du har skrevet mye rart i denne tråden, men hvis du leser Stoltenberg-kommentaren til Elinblu, skjønner du sikkert hvilket utsagn som virkelig tok kaka.
Vel, vel, jeg tar til etterretning at jeg har kverulert på grensa til det ekstreme i denne tråden og velger å ta ansvar og gå på dagen. Både fordi jeg ikke gidder mer, og fordi jeg faktisk må gå.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 16:11   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig helt på sidelinjen, men jentungen min (som i dag bare hadde med skiver) kom hjem med full matboks. Hun har altså ikke spist noenting mellom sju og fire.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 20:23   #5
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sjokomelk? Jøss. Det trodde jeg ikke noen skoler gjorde.

Du tenker ikke på Tine Mild Laktosefri Kakaomelk? Det er laktosefri melk tilsatt litt kakao og inneholder totalt mindre sukker enn vanlig melk.

Gammel 22-08-12, 20:27   #6
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du tenker ikke på Tine Mild Laktosefri Kakaomelk? Det er laktosefri melk tilsatt litt kakao og inneholder totalt mindre sukker enn vanlig melk.

Ja, det er den. Vesla på snart 10 vet jo ikke forskjell på den og annen sjokomelk så jeg syns ikke det spiller noen rolle at den egentlig er sunnere enn annen melk når den oppfattes som sjokomelk av de fleste barn.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 20:36   #7
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Ja, det er den. Vesla på snart 10 vet jo ikke forskjell på den og annen sjokomelk så jeg syns ikke det spiller noen rolle at den egentlig er sunnere enn annen melk når den oppfattes som sjokomelk av de fleste barn.

For helsen spiller det jo en rolle?

Forøvtig kan jeg være tilbøyelig til å være enig, selv om jeg konsekvent kaller den kakaomelk på jobb, uansett om noen kaller den sjokomelk.

Gammel 22-08-12, 21:12   #8
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For helsen spiller det jo en rolle?

Ja, så klart, og jeg skjønner jo det, og Vesla skjønner det også når hun får det forklart, men hun snakker med lengsel om sjokomelken på skolen likevel.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 10:12   #9
Stjerneskuddet
Erfaren

Stjerneskuddet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Sjokomelk? Jøss. Det trodde jeg ikke noen skoler gjorde.

Får man tilbud om den i skolemelk tilbudet? På tide å lese melkelappene kanskje...*lete i søpla*

Forøvrig står det på eldste sin lapp fra læreren:"Det er også greit å ha med sitteunderlag, samt en tursjokolade og en brus"... Bittelitt sjokkert. Brus og sjokolade? Greit nok med en tursjokolade, men brus? Det var første gang vi har opplevd iallefall.

Og så må jeg nok en gang si: Hvorfor noen sender med sjokolade er likegyldig så lenge de velger det. Men jeg tror det er både kakeforbud og godteriforbud i klassen til mellombror iallefall. Hva skolen sier generelt aner jeg ikke, men det er fordi godteri aldri er med i matboksen.

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 10:16   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stjerneskuddet, her.

Forøvrig står det på eldste sin lapp fra læreren:"Det er også greit å ha med sitteunderlag, samt en tursjokolade og en brus"... Bittelitt sjokkert. Brus og sjokolade? Greit nok med en tursjokolade, men brus? Det var første gang vi har opplevd iallefall.

Hva var dette da, på tur? Hver uke eller var det en sjelden gang?
Her får de jo lov å ha med seg en liten brus og en kjekspakke eller lignende på skoleavslutninger og sånt. På tur, som de er på en gang i uka (uteskole) får de selvsagt ikke det, men de får ha med kakao i vinterhalvåret.

Gammel 23-08-12, 10:25   #11
Stjerneskuddet
Erfaren

Stjerneskuddet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Hva var dette da, på tur? Hver uke eller var det en sjelden gang?
Her får de jo lov å ha med seg en liten brus og en kjekspakke eller lignende på skoleavslutninger og sånt. På tur, som de er på en gang i uka (uteskole) får de selvsagt ikke det, men de får ha med kakao i vinterhalvåret.

Det er en turdag for hele ungdomsskolen. Så vet ikke om det gjelder kun denne turen eller hver tur.

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 10:45   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stjerneskuddet, her.

Får man tilbud om den i skolemelk tilbudet? På tide å lese melkelappene kanskje...*lete i søpla*

Det kommer helt an på hva slags melk skolen deres tilbyr.

Gammel 22-08-12, 15:31   #13
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

(for the record: eg skreiv at mørk sjokolade reknar eg ikkje som godteri).(men mulig det finst nokon som meiner at ingen sjokolade fell i kategorien godteri)

(godteri, godtera)

Gammel 22-08-12, 15:39   #14
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke sikker på hva den mørke sjokoladen med 86 % kakao egentlig gir av helsemessig gevinst. Hvis det er kalorier fra fettbasen man er ute etter, må da 70 % være enda bedre. Så stor umiddelbar forskjell tror jeg ikke den antioksiderende effekten gir utifra de små mengdene som beskrives her. Jeg vet jo at kanel f.eks viser seg å ha blodsukkerstabiliserende effekt, men nærmest sukkerfri sjokolade kan vel knapt få hevet blodsukkeret en desimal eller to, hvis DET er problemet.

Gammel 22-08-12, 15:49   #15
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg er ikke sikker på hva den mørke sjokoladen med 86 % kakao egentlig gir av helsemessig gevinst. Hvis det er kalorier fra fettbasen man er ute etter, må da 70 % være enda bedre.

Enkelte forskere mener i alle fall mørk sjokolade er minst like sunt som frukt og bær. http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...t-3409845.html og http://www.sunn-og-god.net/forskning-sjokolade.html. Så blir det opp til enhver å velge hva man skal tro. At 86% er sunnere enn 70% er innlysende for de som mener at sukker ikke er sunt.

Sist redigert av ElinM : 22-08-12 kl 15:55.
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 15:58   #16
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Enkelte forskere mener i alle fall mørk sjokolade er minst like sunt som frukt og bær. http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...t-3409845.html. Så blir det opp til enhver å velge hva man skal tro. At 86% er sunnere enn 70% er innlysende for de som mener at sukker ikke er sunt.

Tall for link Jeg ser det står like sunt gram for gram, og referert til tørket pulver, så fikk ikke helt tak i sammenlikningen. De referer jo da til antioksidantene i denne studien, den sier ingenting om fiber eller vitaminer.

Gammel 22-08-12, 16:05   #17
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Tall for link Jeg ser det står like sunt gram for gram, og referert til tørket pulver, så fikk ikke helt tak i sammenlikningen. De referer jo da til antioksidantene i denne studien, den sier ingenting om fiber eller vitaminer.

La nettopp til en link til. Mørk sjokolade blir. f.eks. trukket fram som en god kilde til magnesium leser jeg et annet sted. Mange sykdommer er knyttet til magnesiummangel, f.eks. astma, allergi og ADHD.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 16:46   #18
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

La nettopp til en link til. Mørk sjokolade blir. f.eks. trukket fram som en god kilde til magnesium leser jeg et annet sted. Mange sykdommer er knyttet til magnesiummangel, f.eks. astma, allergi og ADHD.

De snakker om rå sjokoladenibs fordi alle de gode egenskapene reduseres når sjokoladen vamebehandles (som er det vanligste) men nettbutikklenkene på siden funker visst ikke. Hvor får jeg kjøpt, rå, mørk sjokolade tro?

Gammel 22-08-12, 15:39   #19
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal adoptere den der "jeg liker det ikke, så da er det ikke godteri" og "det er sunnere enn hvit, blankpolert ris, så da er det ikke godteri", og kreve at sønnen min får syltetøy i barnehagen. Han spiser så lite ellers, og det er jo tross alt bær.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 15:51   #20
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 362
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Omniscient expert of all things, especially chocolate:
There is strong corrolation between large intake of dark chocolate and the ending of small- and medium sized wars.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:50.