Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Informasjon

Fonter/skrift/farge

Informasjon Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-10, 15:41   #1
Stekira
Passiv

Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Som flere har sagt, er det ingen forumregler for hva slags font man bruker - men det er vanligst å holde seg til standardskriften, og det ser ut til at de fleste synes det er både penest og mest leselig dersom alt er skrevet i samme font. Og det er kanskje vanligere her enn andre steder å si fra om det dersom man ikke liker font- eller fargevalget til andre - det henger vel også sammen med at det er såvidt uvanlig å endre font og farge. Men noen regel er det ikke, og om du vil gjøre slik folk ber deg om eller ikke, det er opp til deg selv.

Når det gjelder f.eks. halvfet eller kursiv skrift - eller ulike størrelser, for den del - så er disse veldig greie å bruke for å utheve viktige enkeltord, markere ord av andre grunner ("Når skal man bruke å og når skal man bruke og?") eller markere at noe er en bok- eller filmtittel ("Er det noen som har sett Inception?"), for eksempel. Jeg synes det er mer behagelig å lese ikke-uthevet skrift hvis jeg skal lese et helt avsnitt eller et helt innlegg, og dessuten foretrekker jeg at skriften ser lik ut fra innlegg til innlegg, slik at jeg ikke må "stille meg om" når jeg begynner på et nytt innlegg, men kan konsentrere meg om det som står der. Dette er selvsagt individuelle preferanser og ikke universelle regler. (I tillegg har man poenget med at annerledes fonter kan se mindre leselige ut på andres maskiner eller skjermer, selv om du synes de ser tydelige ut på din egen. Det er generelt lurt å holde seg til standarder når man ikke har full oversikt/kontroll over hvordan resultatet ser ut hos den enkelte mottager.)

Tusen takk for et informativt og respektfullt innlegg.

Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 15:57   #2
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror grunnen til at folk kan virke bryske er at for de fleste så er dette så gjengs. Jeg oppfatter det som allmennkunnskap at man bør følge en standard når man uttrykker seg skriftlig - det gjelder ikke bare her på forumet, men i alle sammenhenger. Kanskje tenker man ikke på at andre ikke er vant til å tenke sånn, og så sier man fra litt for direkte. Ikke ta det ille opp!

Gammel 01-08-10, 16:05   #3
Stekira
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Jeg tror grunnen til at folk kan virke bryske er at for de fleste så er dette så gjengs. Jeg oppfatter det som allmennkunnskap at man bør følge en standard når man uttrykker seg skriftlig - det gjelder ikke bare her på forumet, men i alle sammenhenger. Kanskje tenker man ikke på at andre ikke er vant til å tenke sånn, og så sier man fra litt for direkte. Ikke ta det ille opp!

Man må ta høyde for at selv om dette er heeelt normalt for dere "gamle" så er dette noe nytt for oss nye. Jeg syns at når jeg laga denne tråden så viste jeg faktisk interesse for å følge forumets regler. Fordi jeg ikke vil provosere noen. Jeg hadde jo allerede provosert noen med feit skrift fordi jeg ikke visste bedre Så jeg ville bare ha det riktig.

Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 16:16   #4
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stekira, her.

Man må ta høyde for at selv om dette er heeelt normalt for dere "gamle" så er dette noe nytt for oss nye.

Ja, men for meg, og sikkert andre også, er ikke dette en forumgreie. Det er en allmennkunnskapgreie, og da er det kanskje ikke så lett å se at det er forskjell på "gamle" og "nye", som du sier. Det var vel dette jeg prøvde å si i innlegget du siterer.

Jeg synes det er leit at du har fått kommentarer som gjør at du ikke føler deg velkommen her, for det er du!

Gammel 01-08-10, 16:20   #5
Stekira
Passiv

Standard

Ja, men for meg, og sikkert andre også, er ikke dette en forumgreie. Det er en allmennkunnskapgreie, og da er det kanskje ikke så lett å se at det er forskjell på "gamle" og "nye", som du sier. Det var vel dette jeg prøvde å si i innlegget du siterer.

Jeg synes det er leit at du har fått kommentarer som gjør at du ikke føler deg velkommen her, for det er du!

Jeg for det første har ikke skrevet noen ting om hvordan jeg oppfatter deg. Du har ikke gjort meg noe galt, og du har bare informert meg. At jeg ikke liker alt du skriver har ingenting med deg som person å gjøre i det hele tatt. Jeg syns det er fint at du engasjerer deg i spørsmålet mitt og det skal du ha takk for.

Du skriver at jeg ikke føler meg velkommen her, det er dine ord. Jeg føler meg absolutt velkommen her, og setter pris på alle svarene jeg får, selv om jeg ikke liker alles måte å svare på, men de fleste har svart meg på en svært høflig måte og forklart meg faktisk på en grei og saklig måte hvorfor og hvordan.

Jeg avslutter nå denne diskusjonen, da jeg har fått de svarene jeg lurte på. Takk til alle som har svart Uansett så har dere alle engasjert dere og prøvd å hjelpe meg på hver deres måte så tusen takk til alle.

Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 16:32   #6
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Standard

Jeg veit da at jeg ikke har gjort noe galt, og jeg tror da virkelig ikke at du prøvde å si noe om meg som person. Men siden jeg er den første i tråden som tar opp det du viste til, så tenkte jeg jo jeg kunne være en av de du refererte det til. Og du sier jo at du ikke liker det og at det føles brutalt. Det synes jeg var en drøy tolkning, det var ikke det jeg ville med innlegget mitt.

Det er bra at du føler deg velkommen til tross for at du tydeligvis fikk litt motbør for de første innleggene dine!

Gammel 01-08-10, 16:36   #7
Stekira
Passiv

Standard

Jeg veit da at jeg ikke har gjort noe galt, og jeg tror da virkelig ikke at du prøvde å si noe om meg som person. Men siden jeg er den første i tråden som tar opp det du viste til, så tenkte jeg jo jeg kunne være en av de du refererte det til. Og du sier jo at du ikke liker det og at det føles brutalt. Det synes jeg var en drøy tolkning, det var ikke det jeg ville med innlegget mitt.

Det er bra at du føler deg velkommen til tross for at du tydeligvis fikk litt motbør for de første innleggene dine!

Det føles brutalt ja at folk vil ikke lese innleggene mine om jeg kom til skade for å bruke feil font. Ja det føles brutalt for min del og det må jeg da få lov å føle. Men nå som sagt har jeg gjort meg ferdig med denne diskusjonen og håper at vi alle kan være gode venner for det. Jeg har takket deg for dine innspill.

Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 16:47   #8
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, Stekira, ikke bli lei deg, da.

Det er bare så himla deilig å kunne ha en lettleselig font i standardfarge, slik at det er greit å kunne bruke både telefon og pc når man leser uten å måtte myse.

Gammel 01-08-10, 16:51   #9
Stekira
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Å, Stekira, ikke bli lei deg, da.

Det er bare så himla deilig å kunne ha en lettleselig font i standardfarge, slik at det er greit å kunne bruke både telefon og pc når man leser uten å måtte myse.

Jammen jeg er ikke lei meg jo hehe... *klemme tilbake* jeg respekterer fullt ut at dere vil ha disse fontene. Jeg syns bare det hørtes frykteligut at hvis jeg hadde skrevet med en feil et innlegg med feil font så ville folk ikke lese det, jeg syns det hørtes så ille ut. men jeg har da skrevet noen feile fonter og folk svarer med de så det stemmer nok ikke hehe.. ser ut som om jeg er blitt tilgitt

Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 17:48   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke alle nye medlemmer som er forumvant. Og det er lett å leke seg med den boksen med fonter og farger.

Det er nok mange her inne som både er godt forumvante, nettvante, og er vant til å forholde seg til grafiske utrykk, både i print og på skjerm. Jeg husker selv da jeg som relativt ny på nett skulle lage en billedserie til et netmagasin på midten av nittitallet, og som deg, syns det var veldig spennende med alle mulighetene. Designeren, som var betydelig mer nettvant, og betydelig mer vant til grafiske utrykk enn meg, syntes at alle mine forslag var vanvittig grelle, overlessede og utdaterte. Det er litt som når barna finner mammas sminke for første gang.

Hva som er "korrekt" varierer fra sted til sted, og fra målgruppe til målgruppe. Her er det relativt voksent og sobert, mens på andre fora regnes det som kjedelig og tantete.

En uskreven "nettregel" eller "designregel" (som riktignok er på vei bort i designkretser), er at fonter uten seriffer (sånne små tapper øverst og nederst på bokstavene) er lettest å lese på skjerm, og fonter med er lettest å lese på papir. Når man skriver på nett og ønsker å formidle noe bør man sørge for at flest mulig innen målgruppen leser, og derfor gjøre det enkelt for dem. Det er stor forskjell på skjermer, f.eks. hvor høy oppløsning de har, fargegjengivelse og slikt, og hvis man da velger en spinkel font,med seriffer i lyseblått, så kan det bli vanskelig for andre, selv om det ser strålende ut på ens egen skjerm.

Comic Sans er en gaske utskjelt font, som fordomsfullt blir forbundet med førskolelærere som skriver på trønders dialekt. Det er fordi de syns den er søt, morsom, uformell, og vennlig. Det er den eneste fonten jeg vet om som har hatsider dedikert til seg på nettet.

Opprinnelig lagt inn av Wikipedia

[...] a campaign started by two Indianapolis graphic designers, Dave and Holly Combs, via their website "Ban Comic Sans".[3] The movement was conceived in the autumn of 1999 by the two designers, after an employer insisted that one of them use Comic Sans in a children's museum exhibit,[1]

Velkommen til forumet! Det er mye kunnskap, humor, kjærlighet og glede her, og det lønner seg å ha litt selvironi. Du finner plassen din underveis.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 17:54   #11
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan ikke noen linke den klassikertråden om innhold vs. form?

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 18:01   #12
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Det er ikke snakk om brutalitet egentlig, når noen ikke vil lese innlegg som er vanskelige å lese. I en lang og spennende diskusjon, f.eks., gidder jeg rett og slett ikke kaste bort tid på å tyde vanskelig skrift. Som jeg skrev til deg tidligere også, så handler det litt om å gjøre det enklest for alle når man holder seg til en størrelse, for da kan alle stille inn visningsformatet sitt etter det som passer dem. Det blir jo litt slitsomt om jeg må justere skjermen min opp i skriftstørrelse bare for å kunne lese noen få innlegg, f.eks. Men det er jo vanskelig å vite. Du syntes jo f.eks. at den skrifttypen som flere her syntes var pinglete og vanskelig, var mye enklere å lese for deg. Det vil være forskjellig på forskjellige PC-er, og nettopp derfor er det enklere å forholde seg til en standard.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 18:02   #13
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Jeg hopper over innlegg der det mangler luft. Altså innlegg som mangler avsnitt og/ eller med veldig lange setninger.

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Det er ikke snakk om brutalitet egentlig, når noen ikke vil lese innlegg som er vanskelige å lese. I en lang og spennende diskusjon, f.eks., gidder jeg rett og slett ikke kaste bort tid på å tyde vanskelig skrift.

Som jeg skrev til deg tidligere også, så handler det litt om å gjøre det enklest for alle når man holder seg til en størrelse, for da kan alle stille inn visningsformatet sitt etter det som passer dem. Det blir jo litt slitsomt om jeg må justere skjermen min opp i skriftstørrelse bare for å kunne lese noen få innlegg, f.eks.

Men det er jo vanskelig å vite. Du syntes jo f.eks. at den skrifttypen som flere her syntes var pinglete og vanskelig, var mye enklere å lese for deg. Det vil være forskjellig på forskjellige PC-er, og nettopp derfor er det enklere å forholde seg til en standard.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 00:17   #14
Stekira
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Det er ikke snakk om brutalitet egentlig, når noen ikke vil lese innlegg som er vanskelige å lese. I en lang og spennende diskusjon, f.eks., gidder jeg rett og slett ikke kaste bort tid på å tyde vanskelig skrift. Som jeg skrev til deg tidligere også, så handler det litt om å gjøre det enklest for alle når man holder seg til en størrelse, for da kan alle stille inn visningsformatet sitt etter det som passer dem. Det blir jo litt slitsomt om jeg må justere skjermen min opp i skriftstørrelse bare for å kunne lese noen få innlegg, f.eks. Men det er jo vanskelig å vite. Du syntes jo f.eks. at den skrifttypen som flere her syntes var pinglete og vanskelig, var mye enklere å lese for deg. Det vil være forskjellig på forskjellige PC-er, og nettopp derfor er det enklere å forholde seg til en standard.

Når jeg sier at noe føles litt brutalt så er det faktisk noe som føles slik for meg, og det ble nevnt i en setning, og la oss nå være ferdig med det. Jeg følte ja, at det ble litt "brutalt" sagt at ingen vil lese innleggene mine om jeg skriver i en annen form enn den som er den normale her inne. la nå meg få lov å føle det da, uten at jeg må forklare min ordbruk og følelser om og om igjen. JEG HAR SAGT at jeg respekterer at DET ER SLIK DET ER her, og da gjør jeg som flertallet, og holder meg til Verdana. Jeg stilte bare et spørsmål, og noen uttalelser reagerte jeg på og svarte på. Det har jeg faktisk lov til. Ja det føles brutalt at det skal være slik, at om jeg skulle glemme meg og skrive et innlegg i en feil font så ville ingen lese den fordi alle andre fonter enn verdana blir sett på som vanskelige å lese og folk gidder ikke å omstille seg.

Jeg har nå fått mange varianter og årsaker til hvorfor det er som det er og jeg har akseptert det. Og har også sagt at jeg er ferdig med diskusjonen, og at jeg legger meg flat for flertallet. Da sier vi vel at det er greit da. Jeg har faktisk GITT meg :-) Selv om jeg ikke helt har forstått alt alle har uttalt her :-)

Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 00:48   #15
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg bryr meg ikke så mye om hvilken font folk velger, så lenge den er grei å lese. Bruker man derimot veldig store typer og setter farge på i tillegg, så endres fokus.

Det er litt interessant at Verdana var en periode oppfattet som den sikre webfonten, da den er utviklet for skjerm, og har veldig runde former i motsetning til Arial som i liten størrelse kan være mer utfordrende å lese. Men etter hvert så man jo at fonten alene ikke er alt, og at andre fonter kan fungere like bra så lenge bakgrunnsfarge, størrelse og farge i kombinasjon gjør leseligheten god. Hadde forumet her valgt en annen standard hadde også Verdana blitt uglesett av noen. Så det er vanen som henger i hos mange.

Georgia er også en font designet for Web, men med seriffer. Den er nettopp derfor veldig god å lese, og regnes jo også som "webpartneren" til Verdana.

Trebuchet som forumet her tillater byr heller ikke på noen problemer på skjerm. Så de som så kjapt skal påpeke at innlegg skrevet i en annen font blir ignorert, snakker vel kanskje for en liten gruppe med sterke meninger om dette. Det er tulliball at andre fonter enn Verdana er vanskelig å lese på skjerm. Den myten er avlivet for lengst. Jeg er enig i at Comic Sans er en overforbrukt font. Ingen tvil om det. Men et innlegg skrevet i normal fontstørrelse i fargen sort i en av fontene nevnt over her, ville jeg overhode ikke ha problemer med å lese og svare på.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 00:51   #16
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg sier at noe føles litt brutalt så er det faktisk noe som føles slik for meg, og det ble nevnt i en setning, og la oss nå være ferdig med det. Jeg følte ja, at det ble litt "brutalt" sagt at ingen vil lese innleggene mine om jeg skriver i en annen form enn den som er den normale her inne. la nå meg få lov å føle det da, uten at jeg må forklare min ordbruk og følelser om og om igjen.

Joda, klart du har lov til å føle og reagere, men da må jo du også gi andre få lov til å reagere på det du sier. Hvis du sier at du opplever noe noen andre sier som brutalt, så er det greit, men da må jo også disse få lov til å svare på beskrivelsen og eventuelt forsvare/forklare seg. "Lov til å føle" (og "lov til å si det man mener") går begge veier. Og du trenger ikke forklare mer enn du vil av den grunn - føler du at du har sagt det du har å si, så kan du bare la tråden ligge.

Gammel 01-08-10, 17:55   #17
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fant den selv.

http://www.foreldreportalen.no/forum...t=innhold+form

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 20:13   #18
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Internettet er fullt av ting å lese, så jeg hopper glatt over/skummer kjapt gjennom ting som ikke ser fristende ut. Fact of life. Er man interessert i å skrive for at andre skal lese det, har man fokus på hva slags uttrykk man velger. Blir man så gjort oppmerksom på at hovedbestanddelen av sitt publikum foretrekker en spesiell type font/fontstørrelse, er det mest effektive for å nå ut til det brede lag å bruke nettopp den typen.

Men det er ingen som blir sure om man vil vise sin individualisme gjennom det visuelle inntrykket innlegget gir, altså.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 23:32   #19
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er lærer, og når det gjelder elevene mine gjelder i grunnen det samme - skjønt det oppfattes vel mer som en regel i den sammenhengen, kanskje. Når de leverer skriftlige arbeider, så gjør de ikke det for egen del. De skal formidle noe, og det er jeg som er mottaker. Hvis de vil jeg skal lese og vurdere det de skriver, så får de bruke standard skriftstørrelse og font. Om de synes Comic sans "ser penere ut", så setter de egne hensyn før leserens, og viser seg ikke særlig villig til å formidle budskapet sitt. .

Jeg er enig i at det er fristende å hoppe over innlegg på nett skrevet i rosa comic sans, men det er det ikke litt drøyt å påstå at budskapet i et skolearbeid kommer tydeligere fram hvis man holde seg til f.eks Verdana?Jeg gidder ikke bruke tid på de der håndskrevne fontene, og for stor eller for liten skrift utgår, sammen med farger, men jeg leser heller en god novelle i Comic sans enn en dårlig i Times NR, altså.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 00:54   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stekira, jeg tror ikke du bør være så redd for å bruke en annen font ved en feiltakelse, verdana er standardfonten, alt annet må du fysisk forandre til.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:58.