|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#22 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Taushetsplikt - barnehageansatte
Jepp. Den rammes av Forvaltningsloven §13:
(Min utheving)
![]() |
#23 |
Tittel og tittel....
|
Da skal jeg ta det med på jobb. Det er så lenge siden jeg har lest den, og det har ikke vært noen problemer hos oss, all den tid vi er lojale overfor hverandre.
![]() |
#24 |
Erfaren
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Taushetsplikt - barnehageansatteDet var alt for mye informasjon ja! Hvorfor folk er syke eller borte fra jobben, er ikke noe man skal snakke med foreldre i bhg om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Superaktiv
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: ved Tyrifjorden
![]() ![]() |
![]() Sv: Taushetsplikt - barnehageansatteDen samtalen dere hadde, skulle ikke ha funnet sted. Jeg synes du skal i en tilbakemelding til styrer. Hvis du opplever det samme en annen gang, bør du faktisk svare at "det du forteller meg ligger under taushetsplikten din, og den bryter du nå!"
![]() |
#26 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() |
Enig. Jeg tenker at dersom jeg hadde synes det var ubehagelig at noen fortalte noe om meg, vil andre synes det samme. Men folk har jo ulike grenser tydeligvis... |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Taushetsplikt - barnehageansatteVi har en veldig åpen og god tone blant foreldre og ansatte i vår barnehage, så om man snakker om en av de andre, så er det aldri på en måte som ikke er riktig. Pedagogen er sykemeldt for tiden og jeg spør stadig hvordan det går med henne og hadde syns det var merkelig om vi ikke skulle kunne dele på omsorg for henne bare fordi hun var en kollega som ikke var tilstede.
![]() |
#28 |
Unik
![]() Sv: Taushetsplikt - barnehageansatteJeg tviler sterkt på at forvaltningsloven omfatter dette. For denne infoen har hun fått som venn/kollega - ikke fordi hun feks. er personalansvarlig/sjef. DA ville det vært omfattet, fordi hun da hadde fått infoen som ledd i sitt arbeid/tjeneste. Nå har hun fått infoen som ledd i normal snakking på arbeidsplassen.
![]() |
#29 |
heimføing
|
![]() Sv: Taushetsplikt - barnehageansatteJeg syns vedkommende gikk over grensen i dette tilfellet ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
heimføing
|
Jøss! Hva er "normal snakking"? Sladder? Og det kan man bringe videre, altså? |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Unik
Ja, juridisk sett kan man videreformidle sladder. Om det er etisk ok er noe annet.
07 og 10 Sist redigert av Pelle : 16-04-10 kl 11:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
Ser det. Men jeg har som nevnt ikke den tonen med vedkommende som jeg pratet med. Det virket helt kunstig. Poenget her er at jeg synes hun opptrådte uprofesjonelt, og det gjør at jeg ikke kommer til å bruke henne som en "stand-in" for kontaktpersonen, selv om hun åpenbart higet etter å vite hva det dreide seg om.
![]() |
#33 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Dette er jo informasjon hun har fått fordi hun jobber sammen med vedkommende. Ikke fordi hun er venninne. Dette har jeg diskutert med advokatene på PBL og fått klar tilbakemelding om at taushetsplikten også gjelder for ansatte. Det er greit å si at vedkommende er sykemeldt, men det er overhodet ikke greit å fortelle hva vedkommende er sykemeldt for!
![]() |
#34 |
Absolut ateist
|
Joda, men nå var det nå et generelt stilt spørsmål også, så jeg syns det var på sin plass å fortelle hvordan det kan funke andre steder. Det skal vites at jeg snakker med pedagogen også når jeg treffer på henne og hun deler med meg og andre, så det er jo ikke som om noen går bak ryggen hennes heller.
![]() |
#35 |
Unik
Jeg er selvsagt helt enig i at det er utidig, illojalt osv å videreformidle dette.
![]() |
#36 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Taushetsplikt - barnehageansatteHvis taushetsplikten skulle avhenge av om hva slags forhold man hadde til hverandre (nært/fjernt eller positivt/negativt), så skulle det tatt seg ut.
![]() |
#37 |
Multitaskingmaniac
|
![]() Sv: Taushetsplikt - barnehageansatteDette hadde jeg også reagert på, både som foresatt og ansatt. Jeg hadde ikke likt om noen la ut om min helse til foreldrene i min barnehage.
![]() |
#38 |
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Taushetsplikt - barnehageansatteJa, det var jo heller ikke en vanlig forkjølelse det var snakk om, det ble (mer enn) antydet at det var psykiske årsaker.
![]() |
#39 |
Leser
|
![]() Sv: Taushetsplikt - barnehageansatteJeg er enig med Pelle. Jeg tror ikke det er juridisk holdbart å kalle dette brudd på taushetsplikten. Det D'Arcy linker til ser ut til å gjelde informasjon som man har fått på grunn av jobben.
![]() |
#40 |
Aktiv
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Rogaland
![]() ![]() |
![]() Sv: Taushetsplikt - barnehageansatteJeg hadde også reagert negativt og tenkt som du. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|