Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Taushetsplikt - barnehageansatte

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-04-10, 20:56   #21
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Taushetsplikt - barnehageansatte

Veldig på kanten. Jeg ville ikke delt noe slikt.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-10, 21:14   #22
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Vi har faktisk fått motsatt informasjon, nemlig at den ikke gjelder. Så om du har en link til lovverket så setter jeg pris på det.

Jepp. Den rammes av Forvaltningsloven §13:

http://www.lovdata.no/all/tl-19670210-000-003.html#13

Sitat:

§ 13. (taushetsplikt). Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan, plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det han i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om:
1)noens personlige forhold, eller

2)tekniske innretninger og fremgangsmåter samt drifts- eller forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde av hensyn til den som opplysningen angår. Som personlige forhold regnes ikke fødested, fødselsdato og personnummer, statsborgerforhold, sivilstand, yrke, bopel og arbeidssted, med mindre slike opplysninger røper et klientforhold eller andre forhold som må anses som personlige. Kongen kan ellers gi nærmere forskrifter om hvilke opplysninger som skal reknes som personlige, om hvilke organer som kan gi privatpersoner opplysninger som nevnt i punktumet foran og opplysninger om den enkeltes personlige status for øvrig, samt om vilkårene for å gi slike opplysninger.

Taushetsplikten gjelder også etter at vedkommende har avsluttet tjenesten eller arbeidet. Han kan heller ikke utnytte opplysninger som nevnt i denne paragraf i egen virksomhet eller i tjeneste eller arbeid for andre.

(Min utheving)

Gammel 15-04-10, 21:20   #23
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jepp. Den rammes av Forvaltningsloven §13:

http://www.lovdata.no/all/tl-19670210-000-003.html#13

(Min utheving)

Da skal jeg ta det med på jobb. Det er så lenge siden jeg har lest den, og det har ikke vært noen problemer hos oss, all den tid vi er lojale overfor hverandre.

Men dette med taushetsplikt er ganske vanskelig. I en barnehage jeg jobbet var det en sak vedr dette, og den som hadde brutt taushetsplikten ble faktisk skjermet, og den som fikk sympatien, noe vi andre opplevde som dypt urettferdig.

Gammel 15-04-10, 21:24   #24
Shane
Erfaren

Shane sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Det var alt for mye informasjon ja! Hvorfor folk er syke eller borte fra jobben, er ikke noe man skal snakke med foreldre i bhg om.

En ting er hvis man brukket en arm, eller noe sånt. Men hvis noen "sliter", så blir det så personlig, syns jeg.

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-10, 22:25   #25
ltb
Superaktiv

ltb sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: ved Tyrifjorden
ltb er litt kulltb er litt kul
Standard

Den samtalen dere hadde, skulle ikke ha funnet sted. Jeg synes du skal i en tilbakemelding til styrer. Hvis du opplever det samme en annen gang, bør du faktisk svare at "det du forteller meg ligger under taushetsplikten din, og den bryter du nå!"

Jeg jobber i b.hg. og vet at det finnes nok av "sladreglade kjerringer". Og det er slik at vi har forskjellig synspunkt på hvilke info en kan dele med "utenforstående" eller ikke.

En skal ikke dele info om andre ansatte, eller andres barn, med foreldre. Ingen andre heller for den saks skyld. Jeg vil bruke meg selv som eks. Da jeg gikk gravid med S2 tok vi en runde på dette med taushetsplikt. Det er faktisk slik at da jeg fødte S2 var det ikke b.hg. som skulle annonsere/svare på smp om dette til foreldrene, selv om alt gikk fint og det stod bra til med mor og barn. Hvis jeg sier til b.hg. at de kan dele info med barn og foreldre er det ok.

Noen foreldre spør mye, og mange synes det er ekkelt å si at de ikke kan svare pga taushetsplikt. Men det er viktig for det er plikten vår.

Det er faktisk straffbart å bryte taushetsplikten, og så lenge en har signert taushetserklæringen, må en faktisk tenke seg om to ganger før en sier noe.

Gammel 15-04-10, 22:29   #26
Lilleville
Superduperaktiv

Lilleville sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Jeg syns ikke det hun sa var noe lojalt overfor hennes kollega.

Enig. Jeg tenker at dersom jeg hadde synes det var ubehagelig at noen fortalte noe om meg, vil andre synes det samme. Men folk har jo ulike grenser tydeligvis...

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-10, 22:36   #27
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har en veldig åpen og god tone blant foreldre og ansatte i vår barnehage, så om man snakker om en av de andre, så er det aldri på en måte som ikke er riktig. Pedagogen er sykemeldt for tiden og jeg spør stadig hvordan det går med henne og hadde syns det var merkelig om vi ikke skulle kunne dele på omsorg for henne bare fordi hun var en kollega som ikke var tilstede.

Gammel 15-04-10, 22:41   #28
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tviler sterkt på at forvaltningsloven omfatter dette. For denne infoen har hun fått som venn/kollega - ikke fordi hun feks. er personalansvarlig/sjef. DA ville det vært omfattet, fordi hun da hadde fått infoen som ledd i sitt arbeid/tjeneste. Nå har hun fått infoen som ledd i normal snakking på arbeidsplassen.

Gammel 15-04-10, 22:41   #29
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns vedkommende gikk over grensen i dette tilfellet ja.

Litt på siden, men vi hadde Pip i en privat barnehage, organisert i PBL. En tidligere kollega av meg hadde blitt kjent med ei som jobbet i den barnehagen, men så hadde kollegaen min vært litt usikker på om det var samme barnehage og spurt denne nye venninnen om det var samme barnehage som Pip gikk i. Den barnehageansatte hadde da svart at det kunne hun ikke si, for slikt var det taushetsplikt på.
Jeg likte absolutt å høre denne historien, for det vitnet om profesjonelt personale der.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-10, 22:43   #30
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg tviler sterkt på at forvaltningsloven omfatter dette. For denne infoen har hun fått som venn/kollega - ikke fordi hun feks. er personalansvarlig/sjef. DA ville det vært omfattet, fordi hun da hadde fått infoen som ledd i sitt arbeid/tjeneste. Nå har hun fått infoen som ledd i normal snakking på arbeidsplassen.

Jøss! Hva er "normal snakking"? Sladder? Og det kan man bringe videre, altså?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-10, 22:49   #31
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jøss! Hva er "normal snakking"? Sladder? Og det kan man bringe videre, altså?

Ja, juridisk sett kan man videreformidle sladder. Om det er etisk ok er noe annet.

Poenget med regelen i forvaltingsloven er at man har fått vite infoen som ledd i sin stilling i hht stillingsbeskrivelsen. Denne infoen har hun ikke fått fordi hun jobber i barnehage med barn, men fordi hun er en ordinær kollega. Jeg tviler dermed som sagt på at det omfattes av forvaltningsloven - på lik linje med om det var to kokker på et sykehjem det var snakk om.

Den personalansvarlige har derimot ikke lov til å snakke om slikt, hvis denne har fått inoen fordi han/hun er personalansvarlig.

Ingen grunn til å over det.

Sist redigert av Pelle : 16-04-10 kl 11:35.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-10, 23:04   #32
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Vi har en veldig åpen og god tone blant foreldre og ansatte i vår barnehage, så om man snakker om en av de andre, så er det aldri på en måte som ikke er riktig. Pedagogen er sykemeldt for tiden og jeg spør stadig hvordan det går med henne og hadde syns det var merkelig om vi ikke skulle kunne dele på omsorg for henne bare fordi hun var en kollega som ikke var tilstede.

Ser det. Men jeg har som nevnt ikke den tonen med vedkommende som jeg pratet med. Det virket helt kunstig. Poenget her er at jeg synes hun opptrådte uprofesjonelt, og det gjør at jeg ikke kommer til å bruke henne som en "stand-in" for kontaktpersonen, selv om hun åpenbart higet etter å vite hva det dreide seg om.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-10, 23:48   #33
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Dette er jo informasjon hun har fått fordi hun jobber sammen med vedkommende. Ikke fordi hun er venninne. Dette har jeg diskutert med advokatene på PBL og fått klar tilbakemelding om at taushetsplikten også gjelder for ansatte. Det er greit å si at vedkommende er sykemeldt, men det er overhodet ikke greit å fortelle hva vedkommende er sykemeldt for!

Det er ikke nødvendigvis normal snakk på arbeidsplassen. Det er informasjon om at vedkommende er sykemeldt så og så lenge grunnet sånn og sånn. Det har foreldre overhodet ingenting med. Det de trenger å vite er når vedkommende kommer tilbake og om det er satt inn vikar for henne. Punktum!

Gammel 15-04-10, 23:50   #34
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Ser det. Men jeg har som nevnt ikke den tonen med vedkommende som jeg pratet med. Det virket helt kunstig. Poenget her er at jeg synes hun opptrådte uprofesjonelt, og det gjør at jeg ikke kommer til å bruke henne som en "stand-in" for kontaktpersonen, selv om hun åpenbart higet etter å vite hva det dreide seg om.

Joda, men nå var det nå et generelt stilt spørsmål også, så jeg syns det var på sin plass å fortelle hvordan det kan funke andre steder. Det skal vites at jeg snakker med pedagogen også når jeg treffer på henne og hun deler med meg og andre, så det er jo ikke som om noen går bak ryggen hennes heller.

Gammel 15-04-10, 23:59   #35
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Dette er jo informasjon hun har fått fordi hun jobber sammen med vedkommende. Ikke fordi hun er venninne. Dette har jeg diskutert med advokatene på PBL og fått klar tilbakemelding om at taushetsplikten også gjelder for ansatte. Det er greit å si at vedkommende er sykemeldt, men det er overhodet ikke greit å fortelle hva vedkommende er sykemeldt for!

Det er ikke nødvendigvis normal snakk på arbeidsplassen. Det er informasjon om at vedkommende er sykemeldt så og så lenge grunnet sånn og sånn. Det har foreldre overhodet ingenting med. Det de trenger å vite er når vedkommende kommer tilbake og om det er satt inn vikar for henne. Punktum!

Jeg er selvsagt helt enig i at det er utidig, illojalt osv å videreformidle dette.

Men jeg er i tvil om at det er rett tolkning av forvaltningsloven. I prinsippet ser jeg ingen forskjell på at en barnehageansatt forteller info om sykdom til foreldre, og at jeg forteller info om en kollegas sykdom til min mann, eller til andre på jobben. Og de to siste tilfellene her anses da som helt kurant å videreformidle, uten at brudd på taushetsplikt trekkes inn i bildet. Selv har jeg feks en kollega som nylig fikk kreft, dette snakkes jo om på arbeidslassen, hvordan det går med ham, var operasjonen vellykket osv.

Men en barnehage kan selvsagt lage sine egne regler om taushetsplikt, der slikt inngår.

Gammel 16-04-10, 00:05   #36
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis taushetsplikten skulle avhenge av om hva slags forhold man hadde til hverandre (nært/fjernt eller positivt/negativt), så skulle det tatt seg ut. Dette hørtes over streken ut dersom det ikke er avklart med den syke at foreldrene kan informeres.

Gammel 16-04-10, 07:30   #37
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dette hadde jeg også reagert på, både som foresatt og ansatt. Jeg hadde ikke likt om noen la ut om min helse til foreldrene i min barnehage.

Gammel 16-04-10, 07:34   #38
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det var jo heller ikke en vanlig forkjølelse det var snakk om, det ble (mer enn) antydet at det var psykiske årsaker.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-10, 07:36   #39
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Pelle. Jeg tror ikke det er juridisk holdbart å kalle dette brudd på taushetsplikten. Det D'Arcy linker til ser ut til å gjelde informasjon som man har fått på grunn av jobben.

Gammel 16-04-10, 10:26   #40
Syncopa
Aktiv

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Rogaland
Syncopa er litt kulSyncopa er litt kul
Standard

Jeg hadde også reagert negativt og tenkt som du.
jeg har hatt 5 unger gjennom barnehage-årene, og har møtt denne situasjonen flere ganger.... er det slik at barnehageassistenter som sådan trenger kompetansestyrking på hva taushetsplikten innebærer, eller har vi bare møtt de få, berømte eplene?

Syncopa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:39.