Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Den store surstektråden

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-08, 12:33   #21
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den store surstektråden

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Åh ja, både kiwi og ananas har enzymer som mørner kjøtt fantastisk. Det er det de bruker på kinarestaurant-kjøtt tror jeg? Der kan man i hvertfall ofte stirre kjøttet i biter, så mørt er det.

Shaken, not stirred.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 12:36   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Teryaki-shake.

Gammel 22-12-08, 14:38   #23
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Her kan vi skravle om surstek.

Hva bruker du til surningsprosessen? Hvor lenge skal den surne? Hva slags kjøtt bruker du til surstek? Hvor lenge skal den steke? Krisehjelp hvis den ikke er surnet lenge nok? Hva slags tilbehør? Hvilken vin er optimal?

Håhå!

Endelig en tråd for meg!! JIPPI!

Jeg legger steken i 2 liter kulturmelk. 10-11 dager. Steker den i jerngryte, først bruning, med biter av selleri, gulrot og sjalottløk i panna, deretter koking med vann til den er ferdig.

Jeg har også stekt i stekepose. Da får man kraftigere kraft, men tørrere stek. Foretrekker jerngrytemetoden, selv om kraften ikke blir like sterk.

Sausen skal lages av kraft, jevning, salt, pepper, crème fraiche, brunost, einebær og litt tyttebærsyltetøy.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 14:41   #24
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Åååh surstek er fatastisk!

Krisetips om man ikke rekker surning lenge nok er å legge kiwiskiver sammen med steken over natten, da mørner den i alle fall veldig.

Nå til dags er oksekjøtt så mørt at man strengt tatt ikke trenger mørne det. Surmelk henger jo igjen fra gamle dager. Jeg tror ikke man merker så mye om man legger den i surt eller ikke, faktisk, men jeg har aldri prøvd.

Vi surner den i ca 11 dager, som sagt, og min ligger i skrivende stund på terrassen i en kasse. Jeg tømmer melka i to brødposer og lar steken ligge i den. Før var jeg nøye på å snu den et par ganger i døgnet. Nå driter jeg i det.

Gammel 22-12-08, 14:42   #25
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Åhja.. *sikle*

Og skikkelig god fløtesaus til sursteken. (liker ikke løksaus *sær*)
Jeg ble sulten.

Nei, viltsaus! Ikke fløte- eller løksaus!

Gammel 22-12-08, 14:45   #26
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Jeg merker meg at det kan se ut som en tradisjon fra Stavanger og omegn. Stemmer det?

Det høres godt ut. Legg gjerne ut oppskrift slik at en stakkars østlending kan få prøve også.

Ja, det stemmer. Ikke engang Stavanger og omegn, men bare fra Stavanger.

Har det travelt, men helt kjapt:

Kjøp en oksestek, legg den i kulturmelk i et par uker, skyll og tørk steken, ha på salt og pepper, stek den i jerngryte. Stek litt sellerirot, gulrot og løk i biter også. Hell på vann til 2/3 av steken, kok til termometeret viser at det er ferdig. Sil kraften. Skjær opp steken. Lag saus på jevnet kraft, rømme, brunost, tyttebær, einebær, litt sukker, salt, pepper etc.

Server med tyttebær (vi bruker ripschutney), rosenkål, poteter, waldorf etc etc etc. Det du liker.

Gammel 22-12-08, 14:47   #27
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg trodde også det helt til jeg fikk "hææ, hva er det?" fra folk fra andre deler av landet.

Jeg er vokst opp med det, men jeg har etter at jeg ble voksen erfart at "ingen" vet hva det er...

Gammel 22-12-08, 14:53   #28
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Leser "den store sutretråden" ...

Jeg også!

Og nå hadde jeg egentlig forberedt meg på å sutre litt ekstra.

Gammel 22-12-08, 16:17   #29
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, aktivitet i tråden, jo!

Gammel 22-12-08, 16:20   #30
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men bergenserne har også surstek-tradisjon, tror jeg.

Har vi? Jeg har bare så vidt hørt om det, det er ikke noe jeg har fått servert noen gang.

Jeg trodde det var pinnekjøtt og persetorsk som var tingen, jeg.

Gammel 22-12-08, 17:03   #31
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har faktisk aldri hørt om surstek tror jeg.

Gammel 22-12-08, 17:07   #32
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vår surstek:

Elgstek ligger i skummet kulturmelk + løk i 10 dager (oppi dobbel brødpose inni kjøleskapet, snur den hver dag). Tørker av surmelken på julaften og langsteker som en vanlig stek i stekepose eller i langpanne med steketermometer til råååsa kjernetemperatur. Lager saus basert på stekesjy + viltfond. Serverer med rosenkål og gulrøtter + waldorf (uten selleri som ser ut som larver og valnøtter).

Gammel 22-12-08, 17:11   #33
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Veronal: Hadde dere kål i waldorfen deres i stedet for selleri?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 18:44   #34
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Vi har alltid hodekål i waldorf, ja.

Gammel 22-12-08, 20:00   #35
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Har vi? Jeg har bare så vidt hørt om det, det er ikke noe jeg har fått servert noen gang.

Jeg trodde det var pinnekjøtt og persetorsk som var tingen, jeg.

Nei, jeg vet ikke, jeg trodde kanskje det da jeg leste oppskriften på "bergensk surstek".

Gammel 22-12-08, 20:03   #36
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Iset: Når du skriver løksaus, mener du da samme saus som er vanlig å servere til kjøttsuppe, eller brun saus med løk?

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 00:38   #37
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Nei, denne er helt spesiell. Jeg husker den bare vagt, for det må være rundt 18-19 år siden jeg smakte den sist. Den var basert på rømme, husker jeg, ganske lys og med tynne skiver av løk oppi. Ikke vanlig brun saus og ikke sånn kjøttsuppe-saus. Fanken altså! Jeg skal høre med mamma om hun har oppskriften, hvis ikke er den long gone.

Gammel 23-12-08, 01:04   #38
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg e fra Bergen og hadde aldri hørt om surstek engang før jeg leste om det her inne.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 01:14   #39
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg har også stekt i stekepose. Da får man kraftigere kraft, men tørrere stek. Foretrekker jerngrytemetoden, selv om kraften ikke blir like sterk.

Hvis man poder steken med litt fett kan den fint stekes i stekepose uten å bli tørr.
Jeg langsteker den, da blir den så saftig og mør atte.

Nå til dags er oksekjøtt så mørt at man strengt tatt ikke trenger mørne det. Surmelk henger jo igjen fra gamle dager. Jeg tror ikke man merker så mye om man legger den i surt eller ikke, faktisk, men jeg har aldri prøvd.

Vi surner den i ca 11 dager, som sagt, og min ligger i skrivende stund på terrassen i en kasse. Jeg tømmer melka i to brødposer og lar steken ligge i den. Før var jeg nøye på å snu den et par ganger i døgnet. Nå driter jeg i det.

Tja, det kommer vel an på hvaslags kjøtt man får tak i. Det er stor forskjell på stekene man får i butikker i alle fall. Jeg ser bare på det vi får inn på jobb, det er store forskjeller i kvaliteten på kjøttet.
Surmelken er viktig, hvis ikke får man jo bare vanlig oksestek, og det smaker ikke det samme.
Jeg surner den i ca 2 uker, snur på den hver eneste dag. Jeg har i litt einerbær og hele pepperkorn de siste 2 dagene.

Nei, viltsaus! Ikke fløte- eller løksaus!

Viltsaus går sikkert og fint. Jeg lager fløtesaus fra bunnen av med litt av surmelksmarinaden, det blir kjempegodt.

Gammel 24-12-08, 08:50   #40
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Steken er i ovnen på 70 grader.

Emneord
julemiddag, surstek

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:19.