|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Bøker som seksåringen kan lese selv (Hun har akkurat lært å lese)Hva med bøker med rim og regler?
![]() |
#22 |
Borte
|
![]() Sv: Bøker som seksåringen kan lese selv (Hun har akkurat lært å lese)Jeg tror vi skal dra på biblioteket og låne et par "Tom og Andersen"-bøker. Jeg har tenkt på dem som fine øve-bøker lenge siden det er bare et par setninger på hver side og teksten er skrevet på rim. Ellers blir det nok billedbokfavoritter vi satser på også. Foreløpig er det nok å lese daglig i leseboka, men snart må vi nok videre.
![]() |
#23 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Bøker som seksåringen kan lese selv (Hun har akkurat lært å lese)
Dette var blått nivå. Jeg tror heller vi må starte med grønn, muligens.
![]() |
#24 |
kan tilsettes alkohol
|
Den inneholder utrolig mange ord som er ukjente for en 6-7 åring. Dette var en av de første min datter leste, og jeg måtte forklare veldig mye. Jeg tror at en som nettopp har begynt å lese har mer glede av en bok der hun forstår hva som står.
![]() |
#25 |
Nye muligheter :o)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har den det? Det er en liten stund siden vi leste den, skal ærlig innrømmes, men jeg kan ikke huske at det var så mange ord som måtte forklares. Jeg har gullfiskhukommelse, så det er godt mulig du har rett altså.
![]() |
#26 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Bøker som seksåringen kan lese selv (Hun har akkurat lært å lese)Har ikke lest hele tråden, og ser jo at du spør om bøker. Vil likevel nevne at tegneserier ofte er en veldig bra start på å lese selv. Tror alle guttene mine har startet med å lese Bamse (verdens sterkeste bjørn) og etterhvert Donald. Det føles mer overkommelig å lese rute for rute med bilder, og med tekst i mindre doser. Når de har holdt på med det en stund har de igrunnen kunnet gå rett over på de fleste slags barnebøker. Men tegneserier leser hun kanskje allerede. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Borte
|
![]() Sv: Bøker som seksåringen kan lese selv (Hun har akkurat lært å lese)Er det store bokstaver i Bamse tro?
![]() |
#29 |
Borte
|
![]() Sv: Bøker som seksåringen kan lese selv (Hun har akkurat lært å lese)Det var en god idé til lesekvarten i dag. Vi begynner å bli lei av Eli ser en sel og Ola ser en sol.
![]() |
#32 |
Borte
|
![]() Sv: Bøker som seksåringen kan lese selv (Hun har akkurat lært å lese)Farfar får fem lam er fortsatt en højdare.
![]() |
#33 |
flisespikker
|
![]() Sv: Bøker som seksåringen kan lese selv (Hun har akkurat lært å lese)Svigermor ga Poden en ABC-bok i fjor, en som hun selv har brukt i årevis i undervisningen, men som skolen hennes ikke bruker lenger. Jeg husker ikke i farten hva den heter, men jeg kan sjekke i ettermiddag. Han syntes den var veldig fin og har lest mye i den, både på egen hånd og sammen med oss. Den har små stykker som gradvis blir litt lengre utover i boken, den har fine bilder og lett gjenkjennelige hovedpersoner som går igjen i de små historiene. En veldig velegnet lesebok for småskolen, vil jeg tro.
![]() |
#34 |
Aktiv
Medlem siden: Jan 2009
![]() |
![]() Sv: Bøker som seksåringen kan lese selv (Hun har akkurat lært å lese)Jeg synes du skal ta med deg jenta di en tur på bibloteket, så lar du henne titte og føle seg fram ,og samtidig ,kan bibilotekaren gi deg noen tips til bøker til en jente på 6 år |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Aktiv
Medlem siden: Jan 2009
![]() |
vi bruker bibloteket mye, vi er der ca 1 gang i uka, da flakser tulla rundt i hyllene i ca 1 times tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bøker som seksåringen kan lese selv (Hun har akkurat lært å lese)Jentungen min fikk noen bøker om "Lillesøster kanin" av tanten sin. Der er det ihvertfall ikke mye tekst på hver side, men de blir fort oppbrukt, da.
![]() |
#39 |
Ustabil
|
![]() Sv: Bøker som seksåringen kan lese selv (Hun har akkurat lært å lese)Jeg er enig i at Leseløve-bøkene generelt har for mye tekst. Det er dessuten (syns jeg) vanskelig å finne bøker med et innhold som ikke er helt koko, og som ungene syns er OK. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Ustabil
|
Bibliotekaren? Å, du mener hu dama som sitter bak PC-en og scanner strekkoder? Jeg har aldri opplevd at de ansatte på biblioteket har kunnet gi råd om noe som helst. Spør man så blir det mye svar av typen "det kommer jo an på hva hun liker" eller "du må nesten selv vurdere om det blir for vanskelig". |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|