Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker som seksåringen kan lese selv (Hun har akkurat lært å lese)

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-08, 10:41   #1
Sue
Nye muligheter :o)

Sue sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bøker som seksåringen kan lese selv (Hun har akkurat lært å lese)

"Prinsessen på fjerten" er en veldig morsom bok. Den består av vers og har derfor ikke så mange ord på hver side som mange andre Leseløver. Kan anbefales.

Gammel 27-11-08, 12:46   #2
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sue, her.

"Prinsessen på fjerten" er en veldig morsom bok. Den består av vers og har derfor ikke så mange ord på hver side som mange andre Leseløver. Kan anbefales.

Den inneholder utrolig mange ord som er ukjente for en 6-7 åring. Dette var en av de første min datter leste, og jeg måtte forklare veldig mye. Jeg tror at en som nettopp har begynt å lese har mer glede av en bok der hun forstår hva som står.

Kyss meg på tirsdag er en søt bok.

Fra Aftenposten (anmeldt av Hilde Bjørhovde):
Bo er ny i klassen, og alle jentene er forelsket i ham. Han har sagt at han skal kysse tre av jentene på tirsdag, inne i bøttekottet. Klassen trekker lodd, og Ella er en av de heldige.Forelskelse hører også hjemme på de yngste klassetrinnene, og sterke følelser settes i sving før kysseseansen. Ella gruer seg, og kyssingen i bøttekottet går ikke helt som hun tror. Her vil leserne kjenne seg igjen, for det er en troverdig fortelling Unni Lindell har laget. I den korte historien får leserne kjenne på et stort register av følelser, og selv lesesvake barn vil få lyst til å vite hvordan det går. Ella er både spent, engstelig, fortvilet og jublende glad. At barn kan være utspekulerte og ikke alltid snille, er en kjent sak. Derfor er det så deilig når det går bra til slutt, og man sitter igjen med gode følelser ved bokens slutt. Korte, billedrike setninger, store avsnitt og mye luft øker lesbarheten i boken, som er i Lesehesten-konseptet. Illustrasjonene bidrar til å løfte teksten.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-08, 13:22   #3
Sue
Nye muligheter :o)

Sue sin avatar

Hvor: Oslo
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Den inneholder utrolig mange ord som er ukjente for en 6-7 åring. Dette var en av de første min datter leste, og jeg måtte forklare veldig mye. Jeg tror at en som nettopp har begynt å lese har mer glede av en bok der hun forstår hva som står.

Har den det? Det er en liten stund siden vi leste den, skal ærlig innrømmes, men jeg kan ikke huske at det var så mange ord som måtte forklares. Jeg har gullfiskhukommelse, så det er godt mulig du har rett altså.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:27.