|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Leser
|
Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?
Signerer.
Jeg også synes at tilflyttere må få gå i bunad, men jeg hadde syntes det var pussig om en fra Somalia kom til Trondheim og anskaffet seg samedrakt. Jeg hadde jo syntes at Trondheimsdrakt eller trønderbunad hadde vært det naturlige.
|
|
|
#2 |
|
Snikende tiger
|
Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Jeg er en av de som gjerne "adopterer" tilhørighet av svigers. Min familie er utelukkende fra Romerike og Hedmark. Jeg er ikke så veldig begeistret for noen av dem. Jeg har alltid syntes at Nordlandsbunaden har vært vakker, og hoppet av glede da jeg fikk en svigerfar fra Nordland. Så svaret mitt må vel være at man bør kanskje ha en viss tilhørighet, men om den kommer gjennom egen familie eller inngiftet er kanskje ikke så strengt?
|
|
|
#3 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Det var liksom aldri noen diskusjon rundt dette. I vår familie har vi grønn nordlandsbunad, og "that's it". Synes den er flott selv, oldemor rakk å brodere både min, søstra mi sin og et søskenbarn av meg sin før hun gikk bort. De siste hun lagde. For meg symboliserer bunaden hvor jeg kommer fra. Jeg kunne ikke tenkt meg å gått i bunad bare fordi den var fin eller noe sånt. At andre har andre kriterier blir deres sak. Folk gjør jo som de selv vil. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Peppy!
|
Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Det tar jeg ikke så stivt. Altså, jeg hadde ikke giddet å velge meg en bunad fra et sted jeg knapt hadde hørt om. Så fint synes jeg ikke bunad er. Men om en venninne kom og fortalte at hun ville ha lik bunad som meg, til tross for at hun ikke hadde noen tilknytning til Rogaland whatsoever, så hadde jeg syntes det var helt fint. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
© All rights reserved
|
Jeg liker også den svarte, men synes den røde er friskere. Det er selvsagt et helvete med det hvite (og liksom strøkne) forkle, men... |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Unik
|
He he. Her er det berre skjorta som skal vera stiva. Og det tilbyr alltid mamma og/eller mormor seg å gjera *bortskjemt*
|
|
|
#7 |
|
© All rights reserved
|
Jeg er så stor at jeg må nok stryke selv. :gammel: |
|
|
|
|
|
#8 |
|
trenger lading
|
Hvor kommer jeg fra?
Når en føler seg "norske nok" til å ha lyst på bunad så føler de sikkert en tilknytning til et bestemt sted og. Så det synes jeg er bare flott.
|
|
|
|
#9 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Jeg synes alle har rett til (eller bør ha rett til) å bære den bunaden de måtte ønske. Det er vel slik at de fleste ønsker å ha tilknytning til det stedet bunaden representerer - noen kan synes at tilknytningen er sterk gjennom en oldemor eller svigermor, andre føler man trenger i hvert fall en mor eller far fra stedet. Det er en personlig sak hvordan man lager/føler den tilknytningen og hvilke kriterier man bruker. De få som velger en helt vilkårlig bunad uten å ha noen som helst tilknytning til stedet må gjerne gjøre det for min del, men jeg synes det er litt pussig at man skulle ønske det.
|
|
|
#10 |
|
Audacious
|
Hvorfor det, egentlig? Den ble jo utarbeidet i to farger for å ha mulighet for variasjon, uten noen større tanker rundt saken. (F.eks var det ikke noen plan om innland og kyst med hver sin farge). Hva hvis man liker blå bedre og kler blå bedre og da vil bruke bunaden ved flere anledninger?
|
|
|
#11 |
|
Peppy!
|
Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Hva er et konebelte? |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Hvordan det ser ut kan vel variere. På min bunad er det et stoffbelte dekket med firkantede beltestøler i forgylt sølv. Og jeg har observert det samme som Acsa - alle konfirmantene har det. Selv om de egentlig ikke skal ha belte i det hele tatt, bare forkle som knyttes bak. Mens mitt forkle sitter under beltet med hekter, og uten sløyfe i ryggen.
|
|
|
#13 |
|
Pauset
Fordi jeg anser bunaden som et tradisjonelt plagg. For meg er den det. Ikke noe jeg valgte i så måte. Den hadde tilknytning til familien min og røttene mine. Bakgrunn for bunad og tilhørighet til resten av familien var viktigere enn at jeg eventuelt skulle kle blå bedre. Det var totalt irrelevant faktisk. Når vi alle møtes, så har alle grønn. Så sånn sett står nok bunadsfølelsen sterkt i familien vår. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Audacious
|
Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Electronica, jeg skjønner argumentene du bruker i det første avsnittet når det gjelder valget av en bestemt bunad. Men jeg skjønner ikke helt dette med at tradisjonen og røttene styrer valget av en blå og en grønn variant av samme drakt? Jeg bestrider ikke at det er sånn, jeg bare jobber litt med å forstå det.
|
|
|
#15 |
|
Pauset
De oppleves overhode ikke som samme drakt. Jeg visste knapt at de fantes som blå før vi flyttet tilbake til Mo. Å velge blå ville være som nesten å velge en annen type bunad. å velge seg bort fra resten av familien. Men det er sikkert vanskelig å forstå om man ikke er oppi det selv. Bestevenninna mi hadde selvsagt blå som de andre i sin familie. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Å, er det ikke slik at den grønne opprinnelig var innlandsdrakten? Det har jeg alltid blitt fortalt, så der lærte jeg noe nytt. For meg var det også et spørsmål om hvilken farge man kledde best, og det gjorde ikke noe at mormor, tanter og noen søskenbarn hadde grønn - mens jeg valgte blå. For oss er grønn og blå absolutt samme drakten.
|
|
|
#17 |
|
trøtt
|
Jeg har en liten historie knyttet til Nordlandsbunaden.
|
|
|
#18 |
|
Pauset
Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?~TM~: Hørtes fornøyelig ut. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Introvert optimist
|
Jeg synes fortsatt man skal ha en viss tilhørighet til stedet. Om det er besteforeldre som kommer derfra eller om man kommer derfra selv eller om det er stedet man bor på nå og i overskuelig fremtid blir det samme, men jeg synes det blir helt feil å kjøpe bunad eller festedrakt for den saks skyld, fra et sted man knapt har besøkt bare fordi den er fin.
|
|
|
#20 |
|
Aktiv
Medlem siden: Feb 2008
![]() |
Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Jeg syns også at det bør være en viss tilhørighet til stedet, det er helt unaturlig å velge en bare fordi den er fin syns jeg. |
|
|
|