Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Steke ribbe over natten?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-12-15, 13:52   #21
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Steke ribbe over natten?

Dette må jo være supert å kombinere med saltlake døgnet før?

:haterdenforbannedesvorenogdenhatermeg:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-15, 13:55   #22
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir langtidsstekt til neste besøk.

Gammel 25-12-15, 15:27   #23
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det hørtes jo veldig bra ut! Lurer på om jeg skal teste dette til nyttårsaften. Ovnen på 70 grader?

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Oppskrift?

Denne brukte jeg.

Den er tatt nøye backup av Men jeg satte den inn om kvelden istedet for om morgenen.

På ovnen min er det ikke så lett å sette 70 grader, så jeg sjekket temperaturen nokså nøye med steketermometer i kanten slik at jeg justerte ovnen til det var 70 grader i kjøttet. Helte litt vann i formen innimellom slik at den ikke tørket ut.
Satte ovnen på 100 grader siste timen (hadde da stått i 16 timer) før skrudd opp til 250 for å poppe svoren. Poppingen ble gjort med konentrasjon, løftet opp deler av ribben med aluminiumsfolie slik at de ble helt plan eller flytte opp deler som trengte ekstra varme.
Stjerneanis-smaken var helt perfekt til det. Ribbesjyen smakte utrolig godt, kokte opp med litt salt og fløte og jevning, perfekt saus.

Sist redigert av Esme : 25-12-15 kl 15:54.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-15, 16:27   #24
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi putter ribba i sous vide. Den blir helt fantastisk mør på den måten, men vi har slitt litt mer med å få svoren helt sprø. Vi har pleid å hjelpe litt til med skjærebrenner.

Gammel 25-12-15, 17:13   #25
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg stekte på 100 grader, og satte inn ribba når jeg dro på jobb tidlig julaften. Den ble perfekt til middag klokka 17. Jeg måtte dra på jobb halv sju, så derfor brukte jeg 100 grader og ikke 120 grader som i denne bloggen. http://hobbykokken.no/2014/12/20/juleribbe/

I år sparte jeg ikke på saltet. Jeg la ribba med svoren ned på en seng av grovt havsalt. Rundt 2 cm tykt. Hadde også godt med salt over og på kantene, og timian, rosmarin, pepper og en ss sukker. Dette gjorde jeg 22/12.

Vasket godt av saltet i rennende vann, og krydret ikke mer før steking. Jeg har hatt julegjester i mange år, og fått skryt for ribba før, men i år var det 100% enighet i at dette var den beste. Og folk åt som aldri før.

Jeg har gnidd inn med salt og pepper to dager før steking å årevis. Men det har vært kanskje 1 ss salt på en ribbe. Styrt fælt med å dampe svoren, dekke med folie, snu og herje. Dette er mye lettere, og bedre.

Masse salt på, stek lenge på svak varme, og la ribba ligge med svoren opp hele tiden uten å snu den var det som ble en suksess.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-15, 22:20   #26
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Ribbe i ovnen på 60 grader i kveld, i form med vann,løk og gulrøtter. Svor opp og folie over. Fjerne folie når en time av steketiden gjenstår, på med mer varme og vente på at svoren popper?

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-15, 22:31   #27
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mrs. S, her.

Jeg stekte på 100 grader, og satte inn ribba når jeg dro på jobb tidlig julaften. Den ble perfekt til middag klokka 17. Jeg måtte dra på jobb halv sju, så derfor brukte jeg 100 grader og ikke 120 grader som i denne bloggen. http://hobbykokken.no/2014/12/20/juleribbe/

I år sparte jeg ikke på saltet. Jeg la ribba med svoren ned på en seng av grovt havsalt. Rundt 2 cm tykt. Hadde også godt med salt over og på kantene, og timian, rosmarin, pepper og en ss sukker. Dette gjorde jeg 22/12.

Vasket godt av saltet i rennende vann, og krydret ikke mer før steking. Jeg har hatt julegjester i mange år, og fått skryt for ribba før, men i år var det 100% enighet i at dette var den beste. Og folk åt som aldri før.

Jeg har gnidd inn med salt og pepper to dager før steking å årevis. Men det har vært kanskje 1 ss salt på en ribbe. Styrt fælt med å dampe svoren, dekke med folie, snu og herje. Dette er mye lettere, og bedre.

Masse salt på, stek lenge på svak varme, og la ribba ligge med svoren opp hele tiden uten å snu den var det som ble en suksess.

Steker du den på rist da, eller i langpanna? Har du noen vann i langpanna og evnt. noe annet oppi vannet i langpanna? Vurderer sterkt å sette vekkerklokka på 7 i morgen tidlig for å sette ribba i ovnen siden vi skal ha gjester kl. 16.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-15, 00:43   #28
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Denne skal jeg huske til neste år. Takk for supert tips!

Gammel 26-12-15, 09:24   #29
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg trenger seriøst hjelp. Ribba har nå ligget nede i kraften under folie siden kl 23 i går kveld, skal jeg nå løfte den opp på rist og fjerne folie?

Gammel 26-12-15, 10:35   #30
Tranquil
Erfaren

Tranquil sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Tranquil er populærTranquil er populærTranquil er populærTranquil er populær
Standard

Jeg bruker hverken rist eller folie over den. Ligger rett i langpanna med svoren opp.

Tranquil er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-15, 11:30   #31
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Jeg trenger seriøst hjelp. Ribba har nå ligget nede i kraften under folie siden kl 23 i går kveld, skal jeg nå løfte den opp på rist og fjerne folie?

Ja det bør du gjøre. Bare ha kraften i bånn fortsatt.

Gammel 26-12-15, 11:34   #32
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Standard

Folie fjernet, men ser ut som at jeg mangler passende rist. Krise?

Gammel 26-12-15, 11:46   #33
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Legg den på en frokosttallerken som ligger oppned og om det blir dumper og dolper i ribba så legg under folie klemt til en ball. Ribba skal være så flat som mulig, eller være litt høyere på midten sånn at fettet renner av.

Gammel 26-12-15, 12:58   #34
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Kan jo skrive her og siden det allerede er en tråd. Ribba har ligget under folie i kraft siden i går, og den er jo knapt lunken?! Hva gjør jeg nå? Leggen den på rist og steker den på høyere temperatur? Det er fire timer igjen til middag.

Gammel 26-12-15, 13:09   #35
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hatt min i ovnen siden kl. 7.30 i dag morges på 120 grader. Måtte skru ned til 100 grader for en time siden og legge litt folie litt løst på toppen siden den begynte å bli litt brun noen steder på toppen. Men nå er jeg spent på resultatet når jeg skrur opp tempratuen etterpå og setter ribba inn igjen siste 20-30 minuttene den skal inn da. Det krymper mye i alle fall. Hadde langpanna full av ribbe når den sattes inn og nå har den vel krympet til halvparten. Har to ved siden av hverandre, så da synes jo det ekstra godt.

Gammel 26-12-15, 22:00   #36
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Standard

Takket være FP så har jeg laget den mest fantastiske ribba i hele verder. Har aldri klart å lage ribbe før uten problemer eller perfekt, men denne var fantastisk. Har lest ribbeoppskrifter både her og der og litt tips herfra og derfra og både ribba og svoren ble bare helt fantastisk.

Så noen sa noe om å legge den på hodet i havsalt også, men jeg hadde ikke havsalt, men la ribba på en tynn seng av maldonsalt i går kveld isteden. Og langtidsstekt i dag og siste 20 minuttene på 225 grader og varmluft og vips ferdig. Og all svoren var like fin og jeg har både søster og unger som peller av mye av fettet på ribba når den blir laget på vanlige måten, nå ble det ikke pellet av noe fett, for det var liksom ikke der på samme måten det fettet i ribba når man langtidsstekte. Det var liksom smeltet sammen med kjøttet og smakte bare enda bedre.

Gammel 28-12-15, 12:02   #37
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Unnskyld at jeg ikke har svart, Elisabet!
Jeg brukte ikke noe vann eller kraft i langpanna og hadde svoren opp, og på rist hele tiden. Denne formen: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10099053/
Veldig fin form til både ribbe og kalkun. Og som liten langpanne uten rist.
Konsentrert ribbefett dryppet ned, men ikke mer enn 0,5-1 cm høyt? Siden det var lav varme, ble det ikke noe som brente fast i bunnen.
Det ble vel for sent svar, dette her.

Gammel 28-12-15, 12:08   #38
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Takket være FP så har jeg laget den mest fantastiske ribba i hele verder. Har aldri klart å lage ribbe før uten problemer eller perfekt, men denne var fantastisk. Har lest ribbeoppskrifter både her og der og litt tips herfra og derfra og både ribba og svoren ble bare helt fantastisk.

Så noen sa noe om å legge den på hodet i havsalt også, men jeg hadde ikke havsalt, men la ribba på en tynn seng av maldonsalt i går kveld isteden. Og langtidsstekt i dag og siste 20 minuttene på 225 grader og varmluft og vips ferdig. Og all svoren var like fin og jeg har både søster og unger som peller av mye av fettet på ribba når den blir laget på vanlige måten, nå ble det ikke pellet av noe fett, for det var liksom ikke der på samme måten det fettet i ribba når man langtidsstekte. Det var liksom smeltet sammen med kjøttet og smakte bare enda bedre.

Nettopp, når jeg har snudd ribba ned i vann før, så har fettet blitt kokt og ligget som et eget lag. Kokt fett er motbydelig synes jeg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:57.