Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvor mye kake er ok? (Avsporing fra store matbokser-tråden)

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-11, 13:24   #21
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye kake er ok? (Avsporing fra matbokstråden)

Det er så sjelden vi er i kakeselskap, at der har jeg ingen bevisst grense verken for meg selv, poden eller andre.
Vi er ikke kakemennesker, så det begrenser seg ganske greit selv.
Men om jeg hadde hatt tilgang på en hel oreokake, så hadde jeg fint klart å spise den opp helt alene.
Så det er bra jeg ikke har tilgang på det.

Gammel 16-09-11, 13:26   #22
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Når man er i selskap, eller har selskap, eller bare feirer noe: Hvor mye kake/muffins/bolle synes du det er ok å spise?
Har ikke noen fast grense her. Kommer helt an på om kakene er så gode at de er verd kaloriene.

2. Har du forskjellig regler for deg selv og for andre? (Feks. at du selv skal aldri spise mer enn to stykker, men du reagerer ikke på andres inntak.)
Nei, har ingen faste regler for meg selv eller andre. Og følger veldig lite med på hva andre spiser. Men har ett barn i slekta som jeg legger merke til at spiser helt ville mengder kaker og godteri i selskaper, mengder som jeg helt klart ville begrenset om det var mitt barn.

3. Er det forskjell på hva du gjør hjemme for deg selv, og hva du gjør sosialt sammen med andre?
Nei.

4. Hva synes du er en grei mengdegrense å sette ovenfor et barn?
Kommer an på om barnet er av den bunnløse sorten eller regulerer det ganske greit selv. Å spise så mye at man blir kvalm og kaster opp er ikke så ok. Da må noen sette grensene for dem.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 14:00   #23
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

2. Har du forskjellig regler for deg selv og for andre?
Nei, det tror jeg ikke.

3. Er det forskjell på hva du gjør hjemme for deg selv, og hva du gjør sosialt sammen med andre?
Ja, definitivt. Hjemme kan jeg jo finne på å bare spise lokket av kaken, for eksempel. Og da går det jo med en halv kake, omtrent.

Det vet jeg ikke. Ungen min er så småspist at jeg aldri har tenkt tanken på å begrense mengden. Der går regelen mer på at han må ha spist mat før han får spise kake.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 14:13   #24
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg smaker på alle kakene. Og ja, jeg er kakemons. I bursdag får ungene spise det de vil, om vi har kakekos hjemme varierer det. Jeg ser aldri hva andre spiser. jeg er for opptatt med å nyte kaken på mitt fat. Hjemme spiser jeg restene i kjøleskapet bit for bit.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 14:25   #25
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine unger er ikke noen kakemonser, så de får spise så mye de vil hvis det først serveres noe de liker. Det blir uansett ikke snakk om enorme mengder.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 14:29   #26
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

1. Når man er i selskap, eller har selskap, eller bare feirer noe: Hvor mye kake/muffins/bolle synes du det er ok å spise?
Så mye man har lyst på, innenfor rimelighetenes grenser. Dersom det er tydelig at det er beregnet kun ett stykk pr. pers derimot er det jo selvsagt litt annerledes, men det er jo sjelden for lite kake er mitt inntrykk.

2. Har du forskjellig regler for deg selv og for andre? (Feks. at du selv skal aldri spise mer enn to stykker, men du reagerer ikke på andres inntak.)
Jeg spiser det jeg har lyst på da det stort sett begrenser seg selv. Jeg har ikke problemer med at jeg overspiser kake, så det er helt unaturlig å sette en grense.

Nei.

Det avhenger av så mye. Min yngste er en kakemons uten like og kunne sikkert satt til livs en hel bløtkake om han fikk muligheten. Vi prøver å begrense til 2-3 stykker kake, men det blir ofte et fjerde stykke dersom kakene står fremme lenge. Siden det dog er såpass sjelden vi er i kakeselskap og vi så og si aldri har kake hjemme er det ikke den kampen jeg bruker mest energi på.

Eldste er mer lik meg og begrenser det helt naturlig. Han spiser sjelden mer enn ett eller to stykker.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 14:32   #27
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg spiser det jeg har lyst på, hjemme eller ute. Begrenser meg selvsagt dersom det skulle være slik at det ikke er beregnet at man kan spise mye, men det er ikke vanlig i mine kretser i alle fall.

Jeg bryr meg ikke om hva andre spiser. Virkelig ikke.

Hjemme spiser jeg nok mer, men det er fordi jeg spiser opp restene etter at de andre har dradd. Ja, jeg spiste av Knerten sin bursdagskake i mange dager.

Ungen får ingen begrensninger enda. De setter han nemlig selv, når han sier han er mett. Hvilket er lenge før jeg synes "nå har han fått nok kake for en dag".

Gammel 16-09-11, 14:32   #28
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hjelper å snakke om ting. Når jeg nå tenker nærmere etter, så er det stort sett ikke noe problem ute, det er bare snakk om hjemme at han er litt mindre usjenert, og en plass til, hos et familiemedlem som serverer mye kaker, og det er et poeng for henne at alle spiser masse, og til det er tomt. (Det er vel stort sett der vi spiser kaker utenom bursdagsselskap til venner, og der har han egentlig roen når jeg tenker meg om. ) Noen ganger, så bare roter ting seg til i hodet og virker større enn de egentlig er. Konklusjonen min får vel egentlig bare bli at vi må se det an, og være obs i det ene besøket, og sette grensen hjemme ved når vi andre er mettet.

Takk for hjelpen.

Gammel 16-09-11, 14:42   #29
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spiser lite, sjelden mer enn et stykke. Jeg er generelt ikke glad i å spise.

Nei, jeg tenker ikke over hvor mye andre spiser.

Min eldste begrenser jeg hvis han ikke har spist nok ordentlig mat, siden han helst hadde levd på sukker om han kunne valgt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 14:52   #30
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spiser egentlig så mye som jeg har lyst på. Det avhenger av hvor sulten jeg er og hvor mye mat som er tilgjengelig. Altså spiser jeg ikke fire kakestykker hvis det tydelig er beregnet ett på hver, og jeg spiser heller ikke nødvendigvis fire stykker selv om det kan se ut som om det er beregnet en hel kake på hver...

Jeg har aldri tenkt over eller registrert hvor mange kakestykker andre spiser for å være helt ærlig. Jeg burde sikkert hatt regler for kakeinntak, men jeg har det ikke. (Er så kjipt med alt man ikke klarer å gjennomføre. :kakemons:

Kaker spiser jeg vel sjelden alene, men jeg spiser nok mer søtsaker hjemme blant kjentfolk enn jeg ville gjort ute blant folk jeg ikke kjenner så godt.

Mine spiser egentlig så mye kaker de vil (gitt at det er nok å ta av) siden de er slanke og får gode skussmål hos tannlegen. Jeg ville kanskje reagert hvis de startet på det femte kakestykket, men enn så lenge ser det ut som om de stopper av seg selv.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 14:53   #31
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne tråden får meg bare til å angre på at jeg ikke spiste mer kake i lunsjen i dag.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 14:54   #32
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan ble dette en avsporing fra matbokstråden?
Sist jeg kikkeet innom den, var det bare fiskepudding og epler som gjaldt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 14:59   #33
Gulla
Superduperaktiv

Gulla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Gulla er populærGulla er populærGulla er populær
Standard

]1. Når man er i selskap, eller har selskap, eller bare feirer noe: Hvor mye kake/muffins/bolle synes du det er ok å spise?

Ett stykke. Helst ingen, men det blir lagt merke til.

Jeg kan "reagere" på andres inntak, men ikke i den forstand at jeg teller. Det skal vel gjerne skille seg ut litt for at jeg legger merke til det.

Spiser aldri kaker eller godterier hjemme alene.

Jeg stopper begge mine barn dersom de ikke viser tegn til å stoppe selv. Begge blir kvalme dersom de spiser for mye kake, spesielt hvis det er krem i. Så et lite bløtekakestykke er nok, men de kan spise mer muffins og vafler.

Gulla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 15:00   #34
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Antakelig heller den tråden som er en avrporing av den tråden du tenker på, nemlig den om STORE matbokser, gir STORE matpakker, mer mat enn nødnvendign, og bør man begrense det?

Gammel 16-09-11, 15:00   #35
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så mye man har lyst på egentlig, innenfor det man synes er rimelig selv.
For min egen del er det 1-2 stykker, noen ganger er ingen. Jeg er ikke så glad i kaker, og spiser faktisk av og til av rent høflige hensyn.
Puddinger og fromasjer derimot :giveittome:

Tenker overhodet ikke på hva andre spiser. Bare fordi jeg ikke er glad i kake skal ikke andre måtte avstå fra å fråtse

Hjemme spiser jeg ikke kaker eller slikt overhodet.

2 kanskje? 3? Litt avhengig av hva alle andre spiser også, faktisk, og hva som er tilgjengelig. Er det 10 boller og 5 unger er det ikke noe særlig å spise 3 lsm.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 15:06   #36
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg stoppet eldste etter elleve kakestykker en gang.

Selv spiser jeg null kake som regel, eller så lite som mulig. Noen ganger er så lite som mulig opp til to små stykker, som regel er det ett lite.

Andre kan spise akkurat så mye de vil, det tenker jeg oppriktig og ærlig ikke på.
Dersom ungene har spist godt med mat først kan de spise kake til de passerer grensen for moralsk oppførsel. Da er de som regel mette i evigheter etterpå og løper enormt masse. Speler de ikke mat først så får de kun litt kake eller beskjed om å få i seg mat. Ihvertfall den minste, den største styrer seg selv.

Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 15:07   #37
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er forresten ett tilfelle hvor jeg alltid tenker over hvor mye andre spiser av kake, og det er når det er meg som skal stå for kakene. Jeg pleier vanligvis å overvurdere da

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 15:10   #38
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hvordan ble dette en avsporing fra matbokstråden?
Sist jeg kikkeet innom den, var det bare fiskepudding og epler som gjaldt.

Sikker på at du leser rett tråd?

Gammel 16-09-11, 16:35   #39
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Så hvor mye andre spiser går meg hus forbi, og det kunne ikke falle meg inn å mene noe om andres inntak. Med mindre noen tar med seg kakefatet og setter seg i et hjørne for å spise innholdet alene.

Jeg gjør det ikke så ofte altså.

Gammel 16-09-11, 16:36   #40
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg gjør det ikke så ofte altså.

Uff, det var kanskje slemt å oute deg på denne måten.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:23.