Sv: Hvor mye kake er ok? (Avsporing fra matbokstråden)
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
4. Du spør om grenser overfor eget barn og ikke generelt, ja?
Begge deler egentlig. Det er interessant å høre hva en tenker om eget barn og hvorfor, og om noen tenker at det finnes en slags generell grense.
Vi sørger alltid for at Poden har ordentlig mat i seg før kakespising, men likevel kan han liksom ikke få nok. Han får litt problemer med å sitte i ro etterpå også, så det er et poeng for oss å begrense det litt, og har forsøkt ulike grenser uten at vi egentlig har funnet noen generell regel som funker alltid, det varierer (og det føles litt dumt å ha en konsekvent regel også).
Jeg serverte vafler til ham og nabogutten hin dagen, og da spiste nabogutten en helt "normal mengde" vafler. Sånn uten at jeg telte maten i noen på noe vis, men vi satt sammen alle sammen og spiste og forsynte oss ganske jevnt, og jeg og nabogutten og Admini ble mett samtidig, mens Poden maste på at jeg måtte hente mer vafler. Nabogutten svarte ham at det var nok og at de skulle gå og leke nå.
Jeg sitter vel egentlig og funderer på om det som nabogutten "har", om det er noe jeg kan lære bort ved å sette konsekvente grenser.