|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
maler
|
![]() Sv: Norges største universitet klarer ikke å skrive riktig nynorsk
Jeg skjønner ikke at det at det ikke er noe problem å lære seg litt nynorsk er et argument for at man skal bruke tid på det i skolen. Det er mye det ikke er noe problem å lære seg man likevel ikke bruker tid på i skolen. Hadde det vært slik at det var nødvendig med opplæring i nynorsk skriftlig for å kommunisere med de som skriver nynorsk, hadde det vært forståelig. Men med to så like målformer synes jeg det er veldig vanskelig å forsvare tidsbruken.
![]() |
#22 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Norges største universitet klarer ikke å skrive riktig nynorskJepp, tenk all den flotte litteraturen man kunne kost seg med, fremfor oppslag i spynorsk mordliste.
![]() |
#23 |
By the Sea
|
Ja det er klart det er slik det henger sammen. Det at bokmålsbrukere er så lite omgitt av nynorsk er i seg selv et tydelig bevis på i hvor liten grad nynorsk er i bruk i samfunnet og at det dermed blir enda mer poengløst å bruke masse tid på å lære seg bøyningsformer i språket. Man kunne like gjerne brukt haugevis med tid på å lære seg bergensk eller sundmørsk til minste detalj.
Du er klar over hvor mye tid som går med på nynorskundervisning for en elev? man kunne brukt en brøkdel av denne tiden og likevel lært massevis om kulturhistorien.
![]() |
#24 |
Pauset
|
Katta og Zöe har sagt det jeg mener. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Epikur
|
![]() Sv: Norges største universitet klarer ikke å skrive riktig nynorskJeg kan ikke begripe at det skal være så vanskelig å beherske nynorsk.
![]() |
#26 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
Man må jo øve da, og man må lære seg det. (Jeg gikk på u-skolen for 20 år siden og hadde litt leke-nynorsk et par timer).
![]() |
#27 |
By the Sea
|
Det er det jo ikke om man bare bruker nok tid på det. Og da er vi med en gang ved sakens kjerne - motivasjonen til å bruke masse tid på å til fulle beherske noe man ser liten reell nytteverdi i er ikke stor.
![]() |
#28 |
Lengter etter sola
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Norges største universitet klarer ikke å skrive riktig nynorskJeg mistenker at det er de som sliter mest med nynorsken, som er mest i mot den. Jeg har norsk på skolen nå der nynorsk er en del av faget. Jeg liker det!
![]() |
#29 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Norges største universitet klarer ikke å skrive riktig nynorskJeg syns hvor vanskelig eller ikke det er, er irrelevant. Jeg syns tiden er inne for å endre nynorskundervisningen. Så langt er jeg enig med Katta og Zoe.
![]() |
#30 |
Pauset
|
Enig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
By the Sea
|
Tror du det?
![]() |
#32 |
maler
|
Jeg har ikke slitt med nynorsk over hodet. :datapunkt: Jeg ser likevel ikke poenget i å bruke undervisningstid på å lære seg to skriftspråk som er så like.
Ja, klart det skal følges opp. Det er en del av kulturen, og den skal man lære om. Man skal lese, man skal forstå. Men må man på død og liv skrive? Vi som skriver bokmål har ingen problemer med å forstå nynorsk og omvendt. Jeg synes derfor ikke det finnes noen gode argumenter for at man må bruke tid på å lære begge deler i skolen. Da kan man heller benytte tiden man sparer til å fokusere på nynorsk litteratur. Det tror jeg faktisk hadde økt forståelsen og interressen for den målformen.
![]() |
#33 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Norges største universitet klarer ikke å skrive riktig nynorskFlau sak. Språkeliten sitter 50 meter med brostein unna i sine studérkamre. Burde ikke vært noen sak.
![]() |
#34 |
intro
|
Akkurat nå tror jeg at jeg er omtrent dobbelt så flink til å skrive svensk som nynorsk. :B.M. 47 billige krimbøker: Jeg har hovedfag i nordisk språk, og må dessverre innrømme at nynorsk for meg stort sett var et VM i ordbokoppslag.
![]() |
![]() |
#35 |
Forelska
|
![]() Sv: Norges største universitet klarer ikke å skrive riktig nynorskEg meiner det er eit viktig poeng å lera båe målformene. Ikkje berre for å kunna lesa nynorsk utan at ein føler at forståinga av det ein les saknast, men og av di det er god trening for hovudet å lera seg å skriva rett på to målformar som er så pass like. Vert litt som ein del av matematikken som strengt tala dei færraste får bruk for i praksis, men som er god lerdom for å trena hovudet i matematisk forståing.
![]() |
![]() |
#36 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Norges største universitet klarer ikke å skrive riktig nynorskJeg har aldri vært spesielt god i nynorsk, men har likevel null problem med å lese og forstå det. Og da er vel målet (sic!) oppnådd?
![]() |
#37 |
Forelska
|
![]() Sv: Norges største universitet klarer ikke å skrive riktig nynorskOg så må det vera syrgjeleg ikkje å kunna nytta seg av alle dei vidunderlega orda me har i nynorsken:
![]() |
![]() |
#38 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Norges største universitet klarer ikke å skrive riktig nynorskEg forstår kvifor mange meiner at det er nok å forstår det og kunne lese det. Eg er med på at det å kunne SKRIVE det er eit hakk meir i innsats for bokmålsbrukaren. Problemet er at det er nettopp det nynorsk treng for å overleve. For at nynorsk skal opplevast som like lett å skrive for bokmålsbrukaren (som bokmål i dag er for nynorskbrukaren) så må ein vere meir utsatt for det. Det må vere meir vanleg i litteratur og media, Og på nett. For å få til det må jo nokon skrive nynorsk. Det held ikkje med mitt vesle bidrag liksom (og ein del andre så klart). Svært mange sluttar med nynorsk, f.eks når dei startar på universitetet - fordi alt her er lagt opp til bokmål. Å skrive nynorsk blir alltid kommentert (gjerne positivt, men nesten like gjerne som litt latterlig). Ein del dustar tar det ikkje seriøst, og eg veit at ein del folk hoppar over innlegg skrevne på nynorsk. Nuvel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Norges største universitet klarer ikke å skrive riktig nynorskJeg er ikke sikker på hvor stor andel av befolkningen det er som har utfordringer med tanke på å skrive norsk overhode. Enten, som sliter med dysleksi eller som vokser opp med et annet språk i hjemmet enn norsk. |
![]() |
![]() |