|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
By the Sea
|
Sv: Norges største universitet klarer ikke å skrive riktig nynorsk
Tror du det?
|
|
|
#2 |
|
maler
|
Jeg har ikke slitt med nynorsk over hodet. :datapunkt: Jeg ser likevel ikke poenget i å bruke undervisningstid på å lære seg to skriftspråk som er så like.
Ja, klart det skal følges opp. Det er en del av kulturen, og den skal man lære om. Man skal lese, man skal forstå. Men må man på død og liv skrive? Vi som skriver bokmål har ingen problemer med å forstå nynorsk og omvendt. Jeg synes derfor ikke det finnes noen gode argumenter for at man må bruke tid på å lære begge deler i skolen. Da kan man heller benytte tiden man sparer til å fokusere på nynorsk litteratur. Det tror jeg faktisk hadde økt forståelsen og interressen for den målformen.
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Norges største universitet klarer ikke å skrive riktig nynorskFlau sak. Språkeliten sitter 50 meter med brostein unna i sine studérkamre. Burde ikke vært noen sak.
|
|
|
#4 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Norges største universitet klarer ikke å skrive riktig nynorskJeg har aldri sett poenget med å pugge sidemålsgrammatikk. Lese på begge målformer - ja såklart! Men jeg ser altså ikke poenget med det grammatiske. Synes alle kunne valgt fritt hvilket mål de vil skrive på - det samme gjelder i det offentlige.
|
|
|
#5 |
|
En som trener
|
Sv: Norges største universitet klarer ikke å skrive riktig nynorsk"Norges største universitet klarer ikke å skrive riktig nynorsk". |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Norges største universitet klarer ikke å skrive riktig nynorskJepp, tenk all den flotte litteraturen man kunne kost seg med, fremfor oppslag i spynorsk mordliste.
|
|
|
#7 |
|
By the Sea
|
Ja det er klart det er slik det henger sammen. Det at bokmålsbrukere er så lite omgitt av nynorsk er i seg selv et tydelig bevis på i hvor liten grad nynorsk er i bruk i samfunnet og at det dermed blir enda mer poengløst å bruke masse tid på å lære seg bøyningsformer i språket. Man kunne like gjerne brukt haugevis med tid på å lære seg bergensk eller sundmørsk til minste detalj.
Du er klar over hvor mye tid som går med på nynorskundervisning for en elev? man kunne brukt en brøkdel av denne tiden og likevel lært massevis om kulturhistorien.
|
|
|
#8 |
|
Pauset
|
Katta og Zöe har sagt det jeg mener. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Epikur
|
Sv: Norges største universitet klarer ikke å skrive riktig nynorskJeg kan ikke begripe at det skal være så vanskelig å beherske nynorsk.
|
|
|
#10 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Man må jo øve da, og man må lære seg det. (Jeg gikk på u-skolen for 20 år siden og hadde litt leke-nynorsk et par timer).
|
|
|
#11 |
|
intro
|
Akkurat nå tror jeg at jeg er omtrent dobbelt så flink til å skrive svensk som nynorsk. :B.M. 47 billige krimbøker: Jeg har hovedfag i nordisk språk, og må dessverre innrømme at nynorsk for meg stort sett var et VM i ordbokoppslag.
|
|
|
|
#12 |
|
By the Sea
|
Det er det jo ikke om man bare bruker nok tid på det. Og da er vi med en gang ved sakens kjerne - motivasjonen til å bruke masse tid på å til fulle beherske noe man ser liten reell nytteverdi i er ikke stor.
|
|
|
#13 |
|
Pauset
|
Enig! |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Ekvilist
|
Da skjønner du heller ikke at det er vanskelig å beherske bokmål, antar jeg? Det er ganske mange som sliter med sin egen målform, på grunn av lese- og skrivevansker, dysleksi eller andre årsaker (sosial læring, manglende interesse osv.). Det er bare å ta en tur utenfor FP, så ser man det svært godt illustrert. Jeg synes at fokuset bør være på å beherske egen målform, og løfte kvalliteten på hovedformen, ikke en målform man sannsynligvis aldri kommer til å bruke i praksis. Da tenker jeg på skriving, ikke lesing.
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Norges største universitet klarer ikke å skrive riktig nynorskDet er jo ikke noe nytt at et universitet ikke behersker nynorsk. Da mannen studerte på Universitetet i Bergen måtte han konsekvent be om å få oppgaveteksten på bokmål fordi nynorsken i oppgavene stort sett var så dårlig at oppgavene kunne misforstås. Dette var på Mat.nat.
|
|
|
#16 |
|
By the Sea
|
Ja, det er jeg helt enig med deg i.
|
|
|
#17 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
De som har dysleksi eller lese og skrivevansker kan vel fritas, samme med de som ikke har norsk som morsmål. Sosial læring eller manglende interesse syns jeg er særdeles dårlige argumenter for å fjerne nynorsk i skolen.
|
|
|
#18 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Når du fritar folk på den måten fra noe som ellers er obligatorisk så setter du dem på en måte på sidelinjen. Et skriftspråk kun for de renrasede nordmenn uten handicap. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Ekvilist
|
Mitt svar var til Harriet, som ikke kunne begripe at det var så vanskelig å beherske nynorsk. Det var ikke ment som et innspill for generelt å legge undervisningen slik at den skal tilpasses de som ligger på det laveste nivået. Jeg drister meg å fastlå det som et faktum at mange skriver dårlig norsk (ikke bare de som ligger på det laveste nivået faglig sett). Jeg ønsker at man i større grad skal fokusere på å heve kompetansen i hovedmålet til elevene, så kan de som ønsker lære seg nynorsk.
|
|
|
#20 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Det er ikke lett å få fritak fra vurdering i sidemål. Av de tre avgangselevene jeg har med dysleksi har bare en fritak.
|