Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Norges største universitet klarer ikke å skrive riktig nynorsk

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-10, 21:08   #21
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norges største universitet klarer ikke å skrive riktig nynorsk

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Eg er heilt einig med dei som støttar nynorsken og at det framleis bør vera 2 skriftspråk her i landet! Eg har heller aldri greid å synast noko synd på "bokmålfolket" som blir påtvungne å læra litt nynorsk,- det same gjeld dei som brukar nynorsk dagleg og som må læra seg bokmål. Samstundes er det nok for mange slik at det er lettare å læra seg, og å skrive bokmål.
Uansett: Det er ein god måte å læra seg ein vesentlig del av den norske kulturhistoria, og av den grunn bør sjølvsagt nynorsk vera obligatorisk læring i skulen.
Heia Ivar Aasen og Noregs Mållag!
http://www.nm.no/index.cfm

Jeg skjønner ikke at det at det ikke er noe problem å lære seg litt nynorsk er et argument for at man skal bruke tid på det i skolen. Det er mye det ikke er noe problem å lære seg man likevel ikke bruker tid på i skolen. Hadde det vært slik at det var nødvendig med opplæring i nynorsk skriftlig for å kommunisere med de som skriver nynorsk, hadde det vært forståelig. Men med to så like målformer synes jeg det er veldig vanskelig å forsvare tidsbruken.

Jeg er heller ikke enig i kulturhistorieargumentet. Det er vel ingen som argumenterer for å ta bort den delen av nynorskopplæringen. Faktisk tror jeg man kan få mer fokus på norsk kulturhistorie og nynorsk litteratur hvis man bruker den tiden man sparer på å terpe nynorsk grammatikk og dobbelopplæring i skriftlig norsk til å fokusere på dette.

Gammel 26-11-10, 21:10   #22
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jepp, tenk all den flotte litteraturen man kunne kost seg med, fremfor oppslag i spynorsk mordliste.

Gammel 26-11-10, 21:37   #23
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Eg trur det heller må vere at nynorskelevane får bokmål inn via media og bøker, og lærer seg dette nokså lett. Bokmålsbrukaren får altfor lite nynorsk input, og vil derfor ha større vanskar. Dei er rett og slett understimulert på nynorsk.

Ja det er klart det er slik det henger sammen. Det at bokmålsbrukere er så lite omgitt av nynorsk er i seg selv et tydelig bevis på i hvor liten grad nynorsk er i bruk i samfunnet og at det dermed blir enda mer poengløst å bruke masse tid på å lære seg bøyningsformer i språket. Man kunne like gjerne brukt haugevis med tid på å lære seg bergensk eller sundmørsk til minste detalj.

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Uansett: Det er ein god måte å læra seg ein vesentlig del av den norske kulturhistoria, og av den grunn bør sjølvsagt nynorsk vera obligatorisk læring i skulen.

Du er klar over hvor mye tid som går med på nynorskundervisning for en elev? man kunne brukt en brøkdel av denne tiden og likevel lært massevis om kulturhistorien.

Ellers sier Katta det veldig godt:

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg skjønner ikke at det at det ikke er noe problem å lære seg litt nynorsk er et argument for at man skal bruke tid på det i skolen. Det er mye det ikke er noe problem å lære seg man likevel ikke bruker tid på i skolen. Hadde det vært slik at det var nødvendig med opplæring i nynorsk skriftlig for å kommunisere med de som skriver nynorsk, hadde det vært forståelig. Men med to så like målformer synes jeg det er veldig vanskelig å forsvare tidsbruken.

Jeg er heller ikke enig i kulturhistorieargumentet. Det er vel ingen som argumenterer for å ta bort den delen av nynorskopplæringen. Faktisk tror jeg man kan få mer fokus på norsk kulturhistorie og nynorsk litteratur hvis man bruker den tiden man sparer på å terpe nynorsk grammatikk og dobbelopplæring i skriftlig norsk til å fokusere på dette.

Gammel 26-11-10, 22:00   #24
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Ja det er klart det er slik det henger sammen. Det at bokmålsbrukere er så lite omgitt av nynorsk er i seg selv et tydelig bevis på i hvor liten grad nynorsk er i bruk i samfunnet og at det dermed blir enda mer poengløst å bruke masse tid på å lære seg bøyningsformer i språket. Man kunne like gjerne brukt haugevis med tid på å lære seg bergensk eller sundmørsk til minste detalj.

Du er klar over hvor mye tid som går med på nynorskundervisning for en elev? man kunne brukt en brøkdel av denne tiden og likevel lært massevis om kulturhistorien.

Ellers sier Katta det veldig godt:

Katta og Zöe har sagt det jeg mener.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 22:13   #25
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke begripe at det skal være så vanskelig å beherske nynorsk.

Gammel 26-11-10, 22:16   #26
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Man må jo øve da, og man må lære seg det. (Jeg gikk på u-skolen for 20 år siden og hadde litt leke-nynorsk et par timer).

Det muntlige er jo enkelt-penkelt, men skriving har jeg ikke snøring på. Jeg finner naturligvis ut av det, med hjelp av ordbok. Men hva er vitsen? Jeg greier aldri å kunne uttrykke meg like godt som på bokmål, uansett.

Å lese og høre nynorsk, eller svensk for den saks skyld er fint, og forståelig. Å skrive det selv, er utopisk for meg i alle fall.

Gammel 26-11-10, 22:18   #27
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Det er det jo ikke om man bare bruker nok tid på det. Og da er vi med en gang ved sakens kjerne - motivasjonen til å bruke masse tid på å til fulle beherske noe man ser liten reell nytteverdi i er ikke stor.

Jeg tenker at i nær framtid vil vi se på sidemålsundervisning med like stor overbærenhet som vi når ser på all salmepuggingen det ble brukt masse tid på i tidligere tiders skolegang.

jeg skulle ønske de i sin tid kunne lagt ned stridsøksene i målkampen og heller brukt kreftene på å utvikle en god samnorsk.

Gammel 26-11-10, 22:23   #28
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Jeg mistenker at det er de som sliter mest med nynorsken, som er mest i mot den. Jeg har norsk på skolen nå der nynorsk er en del av faget. Jeg liker det!

Jeg synes det er viktig at når vi har to skriftspråk i landet så må det følges opp. Det er jo en del av kulturen vår.

Gammel 26-11-10, 22:27   #29
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns hvor vanskelig eller ikke det er, er irrelevant. Jeg syns tiden er inne for å endre nynorskundervisningen. Så langt er jeg enig med Katta og Zoe.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 22:28   #30
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det er det jo ikke om man bare bruker nok tid på det. Og da er vi med en gang ved sakens kjerne - motivasjonen til å bruke masse tid på å til fulle beherske noe man ser liten reell nytteverdi i er ikke stor.

Jeg tenker at i nær framtid vil vi se på sidemålsundervisning med like stor overbærenhet som vi når ser på all salmepuggingen det ble brukt masse tid på i tidligere tiders skolegang.

jeg skulle ønske de i sin tid kunne lagt ned stridsøksene i målkampen og heller brukt kreftene på å utvikle en god samnorsk.

Enig!

Jeg var god på nynorsk da jeg gikk på ungdomsskolen i 1980. Når jeg nå i voksen alder skulle ha nynorsk ble jeg sjokka over tilnærmingen til bokmål. Da ble det rett og slett meningsløst.

Nynorsk hadde sin funksjon den gang det ble laget, men jeg ser ikke funksjonen lenger. Når jeg ser hvor mye dårlig mange er i bokmål så kan jeg ikke se annet enn at vi må styrke norskfaget, altså bokmål.

Så syns jeg at på de skoler der flertallet ønsker nynorsk så må de gjerne det.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 22:30   #31
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

Jeg mistenker at det er de som sliter mest med nynorsken, som er mest i mot den. Jeg har norsk på skolen nå der nynorsk er en del av faget. Jeg liker det!

Tror du det?
jeg er veldig glad i nynorsk. Jeg synes likevel det er poengløst å bruke masse undervisningstid på å lære et formverk som er nesten, men ikke helt, likt bokmål.

At vi har to likestilte målformer som er nesten like er et resultat av prinsippfaste målfolks påvirkning og jeg synes det er synd at slike hensyn skal være viktigere enn hva skoleungdom virkelig kan trenge å bruke undervisningstid på.

Gammel 26-11-10, 23:04   #32
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

Jeg har ikke slitt med nynorsk over hodet. :datapunkt: Jeg ser likevel ikke poenget i å bruke undervisningstid på å lære seg to skriftspråk som er så like.

Sitat:

Jeg synes det er viktig at når vi har to skriftspråk i landet så må det følges opp. Det er jo en del av kulturen vår.

Ja, klart det skal følges opp. Det er en del av kulturen, og den skal man lære om. Man skal lese, man skal forstå. Men må man på død og liv skrive? Vi som skriver bokmål har ingen problemer med å forstå nynorsk og omvendt. Jeg synes derfor ikke det finnes noen gode argumenter for at man må bruke tid på å lære begge deler i skolen. Da kan man heller benytte tiden man sparer til å fokusere på nynorsk litteratur. Det tror jeg faktisk hadde økt forståelsen og interressen for den målformen.

Gammel 26-11-10, 23:09   #33
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Flau sak. Språkeliten sitter 50 meter med brostein unna i sine studérkamre. Burde ikke vært noen sak.

Gammel 26-11-10, 23:27   #34
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

tÅ lese og høre nynorsk, eller svensk for den saks skyld er fint, og forståelig. Å skrive det selv, er utopisk for meg i alle fall.

Akkurat nå tror jeg at jeg er omtrent dobbelt så flink til å skrive svensk som nynorsk. :B.M. 47 billige krimbøker: Jeg har hovedfag i nordisk språk, og må dessverre innrømme at nynorsk for meg stort sett var et VM i ordbokoppslag. I denne saken er jeg litt delt, kjenner jeg. Det er en såpass liten minoritet som har nynorsk som førstespråk i dag at jeg har litt problemer med å forsvare at alle skal måtte lære seg å skrive det.

Gammel 27-11-10, 00:50   #35
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg meiner det er eit viktig poeng å lera båe målformene. Ikkje berre for å kunna lesa nynorsk utan at ein føler at forståinga av det ein les saknast, men og av di det er god trening for hovudet å lera seg å skriva rett på to målformar som er så pass like. Vert litt som ein del av matematikken som strengt tala dei færraste får bruk for i praksis, men som er god lerdom for å trena hovudet i matematisk forståing.

For min eigen del, som tung nynorskbrukar, har eg etterkvart funne det faktisk lettare å uttrykka meg skriftleg på engelsk enn på bokmål. Greier meg i alle høve fint med det så lenge eg ikkje er tvungen til å nytta bokmål.

Og ein kjem ikkje utanom at nynorsk er langt venare enn bokmål. Er ikkje for ingenting at det finaste norske ordet uansett målform vart "kjærleik" når Noreg sitt folk fekk uttala seg om saka.

Elles er det ikkje så mange som nyttar nynorsk i daglegtale - dei einaste eg har møtt på som gjer det er enkelte innbarka NRK-journalistar - jamnt over nyttar vel dei fleste dialekta si.

Gammel 27-11-10, 00:53   #36
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har aldri vært spesielt god i nynorsk, men har likevel null problem med å lese og forstå det. Og da er vel målet (sic!) oppnådd?

Gammel 27-11-10, 01:18   #37
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Og så må det vera syrgjeleg ikkje å kunna nytta seg av alle dei vidunderlega orda me har i nynorsken:
Kjærleik
Kjensle
Hugteken
Draumar
Lengsle
Attrå

Og andre vene ord som:
Eignelutar
Fivreld
Ynskje
Venleik
Nyhende

...lista kunne helde fram, men eg stoggar der...

Gammel 27-11-10, 08:11   #38
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg forstår kvifor mange meiner at det er nok å forstår det og kunne lese det. Eg er med på at det å kunne SKRIVE det er eit hakk meir i innsats for bokmålsbrukaren. Problemet er at det er nettopp det nynorsk treng for å overleve. For at nynorsk skal opplevast som like lett å skrive for bokmålsbrukaren (som bokmål i dag er for nynorskbrukaren) så må ein vere meir utsatt for det. Det må vere meir vanleg i litteratur og media, Og på nett. For å få til det må jo nokon skrive nynorsk. Det held ikkje med mitt vesle bidrag liksom (og ein del andre så klart). Svært mange sluttar med nynorsk, f.eks når dei startar på universitetet - fordi alt her er lagt opp til bokmål. Å skrive nynorsk blir alltid kommentert (gjerne positivt, men nesten like gjerne som litt latterlig). Ein del dustar tar det ikkje seriøst, og eg veit at ein del folk hoppar over innlegg skrevne på nynorsk. Nuvel.

Hovespørsmålet er vel om ein skal ha nynorsk eller ikkje. Skal ein ha det, så må nynorsk undervisast i.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-10, 08:59   #39
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Eg forstår kvifor mange meiner at det er nok å forstår det og kunne lese det. Eg er med på at det å kunne SKRIVE det er eit hakk meir i innsats for bokmålsbrukaren. Problemet er at det er nettopp det nynorsk treng for å overleve. For at nynorsk skal opplevast som like lett å skrive for bokmålsbrukaren (som bokmål i dag er for nynorskbrukaren) så må ein vere meir utsatt for det. Det må vere meir vanleg i litteratur og media, Og på nett. For å få til det må jo nokon skrive nynorsk. Det held ikkje med mitt vesle bidrag liksom (og ein del andre så klart). Svært mange sluttar med nynorsk, f.eks når dei startar på universitetet - fordi alt her er lagt opp til bokmål. Å skrive nynorsk blir alltid kommentert (gjerne positivt, men nesten like gjerne som litt latterlig). Ein del dustar tar det ikkje seriøst, og eg veit at ein del folk hoppar over innlegg skrevne på nynorsk. Nuvel.

Hovespørsmålet er vel om ein skal ha nynorsk eller ikkje. Skal ein ha det, så må nynorsk undervisast i.

Skriver under her.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-10, 09:07   #40
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ikke sikker på hvor stor andel av befolkningen det er som har utfordringer med tanke på å skrive norsk overhode. Enten, som sliter med dysleksi eller som vokser opp med et annet språk i hjemmet enn norsk.

For meg hadde det å lært samisk, tegnspråk eller et annet fremmedspråk vært langt enklere enn å sjonglere to så like skriftspråk.

Norsk er et såpass lite språk i en stadig mere internasjonal verden, at vi nok heller burde fokusere på å beholde språket vårt. Kanskje ikke så rart at Engelsk blir foretrukket som undervisningspråk på enkelte norske universitet, gjør det langt enklere enn å må lage materialer på 2 målformer.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
bokmål, nynorsk

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:51.