|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#342 |
|
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?
Fordi "staten skal forsørge meg selv om jeg ikke betaler skatt". |
|
|
|
|
|
#343 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Altså, jeg er kjempeambivalent.(Er det sånn det skrives?) |
|
|
|
|
|
#344 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Da vil man kvalifisere for sykepenger. Man må på dialogmøter og oppfølging. Er man sykmeldt ett år er det snakk om AAP og evt. søke uføretrygd (som ikke er særlig lukrativt for en ungdom uten noe opparbeidet inntektsgrunnlag). Evt. må man i jobb etter langtidssykmelding og opparbeidet seg rett til ny sykmelding. |
|
|
|
|
|
#345 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Men en del av systemet er jo litt demotiverende også. Jeg har ei venninne som tjente akkurat for lite til å få dagpenger, så hun fikk sosialstønad. Hun fikk seg deltidsjobb, tilkalling, og jobbet det hun klarte/fikk. Men det hun tjente ble sånn "krone mot krone". Så om hun jobbet fikk hun ikke noe ekstra, det ble trukket fra (den allerede lave) sosialstønaden. Og jeg kan skjønne at det da blir litt demotiverende å jobbe for noen. Nå har hun kommet seg inn i et system, og fått mer jobb. Men det var litt tungt da det pågikk. Og jeg tror det da avhenger veldig av motivasjon og hvor villig man er til å faktisk gå ut å få seg enn jobb, når man ikke "tjener" på det.
|
|
|
#346 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg skjønner delvis hva du mener Nessie. Nå synes jo jeg at det å forsørge seg selv og IKKE leve på Staten bør være motivasjon nok i seg selv til å jobbe, men jeg er jo klar over at det for mange ikke funker sånn i praksis. Systemet bør ikke være lagt opp slik at det ikke motiveres til å jobbe. Mange av de det er snakk om har jo havnet utenfor arbeidslivet og da skjønner jeg at man mister motivasjonen.
|
|
|
#347 |
|
Erfaren nok
|
Ja. Det stoppet ikke min venninne. Men hun er en "pådriver" da. Men noen vil nok slite i større grad, og samtidig bruke det som en "unnskyldning" for ikek å gå ut i jobb også.
|
|
|
#348 |
|
|
Det å forsørge seg selv er et ideal som er bra, men jeg skjønner at dem som i utgangspunktet har lite velger det som gir mest inntekt. |
|
|
|
|
|
#349 |
|
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Disse finnes fortsatt, eller gjorde det i alle fall da jeg jobbet i mottak i sosialtjenesten i Oslo. Kanskje den mest provoserende klientgruppen jeg har vært borti, de som skal leve av kunsten, men ikke helt får det til.
|
|
|
|
#350 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg er inngiftet i en rar familie. Da jeg nettopp hadde sluttet på skolen var jeg innom Aetat, som man jo måtte for å søke sosialstønad. (Jeg ville søkt jobber aktivt uansett, altså. Men regelen er et poeng for å forklare historien her.)
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#351 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg har også fått høre det, av NAV, at det virker jo som jeg faktisk vil ut i jobb. At det ikke var så ofte de møtte en i systemet som hadde så klare planer og ønsker om jobbfremtiden. For meg er det et stort stort ønske å jobbe, og det har vært tungt å ikke gjøre det noen år. Rett og slett. Så jeg håper jobblivet vil funke.
|
|
|
#352 |
|
|
Slik var det for meg, der jeg bodde først. Jeg fikk innvilget AAP, hadde en klar plan for friskemelding og laget en handlingsplan på første møte med saksbehandler. Så var jeg så idiot at jeg flyttet. Her jeg flyttet til, kunne de ikke bare holde på den gamle planen, til tross for at jeg ble lovet det før jeg flyttet, og vips; så er TRE år gått uten noe som helst fremdrift.
|
|
|
|
#353 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Eg blei sittande og bla i Aftenposten i dag på eit venterom med ein baby på fanget, så eg fekk aldri sjekka om det var dagens utgåve. Eg finn ikkje oppslaget igjen på nett. Men akkurat dette var i alle fall tema der. Det stod særleg om unge uføre og om angst og depresjon som overrepresenterte diagnoser for folk under 35. Ein av dei intervjua sa noko om at modellen er basert på at folk vil jobbe men slik er det ikkje lenger. Og dermed er ikkje folk verdig tilliten dei får og systemet går i stå. (Meir fekk eg ikkje lese før babyen forsøkte å turne ned av fanget og det blei min tur til å komme inn). Men det var interessant, og eg håper eg klarer å finne tilbake til avisoppslaget.
Det overrasker meg slik at det å ha ein jobb ikkje er ein verdi i seg sjølv. At det er demotiverande å jobbe fordi ein mister sosialstøtte? Det skulle bare mangle, tenker eg og ser ikkje heilt problemet.
|
|
|
|
#354 |
|
|
Det er mange typer arbeid og jeg kan forstå at enkelte typer av arbeid som man får om alternativet er sosialstøtte kan være av typen som ikke er så veldig motiverende. |
|
|
|
|
|
#355 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Dette er et problem med gruppen mennesker jeg jobber med. De har aldri jobbet, hatt egen leilighet, egen økonomi eller en "normal" mening med livet, og derfor synes de det er svært vanskelig å forstå at de må jobbe så masse for å få mindre penger. For enkelte grupper mennesker kan det lønne seg å friste med mer penger for jobb, rett og slett fordi de ikke ser/skjønner verdien av å faktisk tjene sine egne penger enda. Det er da mye lettere å bare få.
|
|
|
#356 |
|
Erfaren nok
|
Jeg tror nok mange ikke ser verdien i å ta "hvilken som helst jobb", bare for å jobbe, når de økonomisk kommer likt ut av det.
|
|
|
#357 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er NAV virkelig så ille?For meg har arbeidsformidlingen fungert fordi jeg har hva man vil kalle en høy arbeidsmoral og jeg har tatt allverdens drittjobber bare for å ha en jobb. Alt fra måking og kosting av grus, rundtvask av hus, diverse andre vaskejobber, kassajobber, kontorjobber, som praktikant i barnehage, med lavere lønn en jeg fikk i dagpenger, i blomsterbutikk, uten lønn i en møbelbutikk for å få praksis nok til å ta fagbrev i butikkfag, uten overtid osv. Jeg har nok vært potet...brukanes til alt. Og takknemelig for all hjelp. |
|
|
|
|
|
#358 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Og dette synes jeg oppsummerer kjekt og greit en av de største utfordringen for Norge fremover. Vi har ordninger som faktisk innebærer at vi nærmest kan velge vekk å jobbe for å overleve. Å drifte eget liv er faktisk ikke alltid motivasjon nok. Hjelp.
|
|
|
#359 |
|
maler
|
Ja, og det er et problem. For vi har et system som er laget med den forutsetningen at folk jobber om de kan. Når man begynner å snakke om at man må motivere folk til å jobbe fremfor å motta trygd har man egentlig tapt tenker jeg.
|
|
|
#360 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Veldig enig. Og det poengterte jeg også på et møte jeg nylig var på, på NAV-arbeid. Litt fortørnet svarte de NAV-ansatte at det at alle faktisk ønsker å jobbe så mye de kan, var DEN ENESTE forutsetningen de KUNNE gå ut i fra.
|
![]() |
|
|