|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#301 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: RettssakenBlir spennende å se hva de konkludrer på. Spennende er vel et litt teit ord i denne sammenheng, men likevel. |
|
|
|
|
|
#303 |
|
Skal rømme
|
Sv: RettssakenNoen på vg tv i stad at de mente at oddsen for anke var over 50%. Enten så ville Breivik anke en utilregnelighetbedømming, ellers ville aktoratet kanskje anke en tilregnelighetsbedømming (hvis de mener han er utilregnelig). Og da mente de at saken sannsynligvis ville bli tatt opp for å få tegne opp noen grenser i forhold til rettpsykiatri og tilregnelighet i Høyesterett.
|
|
|
#304 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: RettssakenJeg blir kjempeoverrasket hvis ingen anker. Meget uvanlig at så store saker stopper i tingretten.
|
|
|
#305 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: RettssakenMen i så fall blir det antagelig bare tilregnelighetsspørsmålet som skal greies ut fullt ut i neste runde, eller blir det hele pakken med alle vitner og ofre og alt sammen?
|
|
|
#306 |
|
Unik
Sv: RettssakenSom regel er det full pakke med vitner ol, dog i mindre skala.
|
|
|
#307 |
|
Passiv
|
Sv: RettssakenLagmannsretten gjør en helt ny hovedforhandling, ja. |
|
|
|
#308 |
|
Skal rømme
|
Sv: RettssakenHvis aktoratet finner ut at de skal prosedere på at han er utilregnelig (noe som de på vg tv mente var sannsynlig), og dommerne dømmer han tilregnelig så kan jo aktoratet anke det?
|
|
|
#309 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Rettssaken
Fra domstol.no
Slik jeg tolker domstolen så kan han først bli behandlet for sin sykdom for deretter å bli erklært frisk og sendt inn i fengsel for å sone sin straff.
Her kan man lese om hele ombygningen av Ila Landsfengsel, slik jeg tolker det vil Breivik ha adressen sin der i uoverskuelig fremtid - uansett utfall av rettsaken.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 20-06-12 kl 02:09. |
|
|
|
|
|
#310 |
|
This is normal!
|
Sv: RettssakenDet er rart at de 10 ukene er over. Jeg har fulgt saken tett, lest mye, sett en del og det har vært riktig for meg. I går gikk det opp for meg at for meg har det liten betydning hva dommen blir - om han blir sett som tilregnelig eller utilregnelig. Jeg ble litt overrasket over meg selv. Jeg har rett slett ikke noe behov for å gjøre meg opp en mening om det.
|
|
|
|
#311 |
|
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
Sv: RettssakenJeg har de samme tankene. |
|
|
|
|
|
#312 |
|
Ekvilist
|
Sv: RettssakenJeg er litt der du er, noen. Jeg hadde forventet at jeg reagerte mer enn det jeg gjorde i går, men manglende reaksjon skyldtes muligens også det at jeg trodde at han kom til å bli dømt utilregnelig etter at vitnemålene fra Husby og Sørheim var unnagjort.
|
|
|
#314 |
|
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: RettssakenMen altså. Dersom ABB vert erklært "sinnsjuk" er det på ingen måte gitt at han kjem til å verte sitjande inne på livstid. Som pasient har han jo ei heil mengde med rettar, og kan klage både på tvangsinnlegging, evt. tvangsmedisinering osv osv osv. Han kan faktisk klage på alt dette kvar tredje måned. Og dersom han ikkje får medhald i Kontrollkommisjonen, kan han klage til Helsetilsynet, og dersom han ikkje får medhald der kan han få saka prøvd hjå Tingretten. Det er vel ikkje akkurat utenkeleg at ABB kjem til å sette seg grundig inn i lovverket, og lage eit sant h...... for ei rekke instansar.
|
|
|
#315 |
|
Unik
Det har da ikke vært noen dom enda?
|
|
|
#316 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Dommen faller 24. august.
|
|
|
#318 |
|
Ekvilist
|
Trykkleif!
|
|
|
#319 |
|
Unik
Sv: RettssakenProsedyre.
|
|
|
#320 |
|
Ekvilist
|
Selve konklusjonen de kommer fram til også, kalles prosedyre? Jeg så liksom for meg at prosedyren er "diskusjonen" før konklusjonen om hva man faller ned på. Men dette kan jeg fint lite om.
|
![]() |
|
|