Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vær ærlig nå da! Anser du deg selv som en av de smarteste på FP?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-10, 21:56   #1
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vær ærlig nå da! Anser du deg selv som en av de smarteste på FP?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Brukerne her inne er kule. Særlig humoren.

Jeg har helt sjukt bra humor, faktisk.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 12:21   #2
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er herlig med et forum der kunnskap ikke er et onde som må bekjempes med floksler og banaliteter så fort man får ferten av det. Og ikke minst der kunnskapen har andre kilder enn tabloidene og reality-tv.

Jeg anser meg selv for å være intelligent, men her er jeg mest av alt for å lære av klokere hoder. Jeg synes det er dårligere forhold for det andre steder.

Gammel 13-10-10, 22:00   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Neineinei - du skal si at nå er jeg smart.
Jeg skrev jo det motsatte jo. Motsatt av dum er smart. Nå er jeg smart.

Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 22:02   #4
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Neineinei - du skal si at nå er jeg smart.
Jeg skrev jo det motsatte jo. Motsatt av dum er smart. Nå er jeg smart.

Og jeg er tydeligvis blond som en banan, for jeg tok den ikke i det hele tatt!

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 22:13   #5
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Smilet er spesielt supersmart, faktisk. :skjønte'n, men treig:

Gammel 13-10-10, 22:40   #6
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette blir litt på siden kanskje, men siden vi snakker om smart vs ikke smart:

Et sted jeg jobbet hadde vi en brautende og belærende pleier og en ganske ydmyk og stillfaren overlege.

Pleieren virket veldig overbevisende og hadde ikke noe problem med å høylytt avfeie spesialister og andres bidrag på behandlingsmøter som "tull" og dårlige idéer. Hun var en sånn bulldoser som tedde seg med en sånn type selvsikkerhet at hun fremsto som en autoritet i forhold til det hun snakket om selv om hun egentlig ikke var det. Til tross for erfaringen hun hadde. Og selv om man i utgangspunktet burde vite bedre så var det ikke få som følte seg dumme etter kontakt med henne.

Overlegen var mer spørrende og ydmyk. Han bidro med faglige begrunnelser og kunne prate i en liten evighet om faget sitt til tider, men var også åpen for andres betraktninger. Han hadde det med å fremheve andre når de var dyktige slik at man gjerne gikk hjem fra jobb og følte at man hadde fått til noe. Han fremsto ikke umiddelbart som autoriteten bestandig, men var virkelig det når man ble nærmere kjent med ham. Ikke så rart, kanskje. Med en ydmyk og spørrende tilnærming må han jo også ha lært masse i alle de årene han har behandlet pasienter, vært på kurs osv. Etter møter med ham følte man seg dyktig og smart. Og veldig inspirert til å yte enda bedre videre.

Noen ganger, gjerne når sjøldigginga og den såkalte "gladarrogansen" tar litt av, minner FP meg mest om pleieren og jeg får inntrykk av at man til tider kan forveksle skråsikkerhet med smarthet.

Men andre ganger, og det er da jeg husker på hvorfor jeg liker dette forumet så godt: Så minner det meg om overlegen. Som ikke trenger å annonsere hvor smart han er, hvor dumme andre er eller hvor rett han har. Det er vanskelig å forklare, men det nærmeste jeg kommer et eksempel er DM. Hun er i mine øyne en typisk "overlege". Jeg digger FP når det er mye "DM-stemning" i veggene. Jeg liker hvordan man bygger hverandre opp og får frem det beste i folk fremfor å rive ned og latterliggjøre bidragene til en diskusjon. Da synes jeg FP er et smart forum.

Obs: Dette handler mer om hvordan vi ter oss enn om enkeltpersoner. Jeg brukte DM som eksempel fordi jeg regner med at "alle" her har pratet med henne i mer eller mindre grad. Og for ordens skyld: Dette var ikke ment som nedlatende omtale om pleiere generelt.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 22:54   #7
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg liker egentlig ikke den fokusen noen har her inne på at en skal være så velformulert og intelligent osv. Det kan skremme folk fra å si noe. Liker bedre en holdning der alle er velkomne til å si noe og ingen skal føle at de ikke holder "mål".

Jeg syns det er flott at det er en trend her inne på å være velformulert og intelligent. Alle er likevel velkomne til å si noe, men det er ikke sikkert de føler de passer inn. Det fins masse ulike fora for de som syns kosemosing er viktigst.

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Og jeg begynner rett og slett å bli lei av at dere faste "gode gamle" FP-ere maser noe så jævlig om hvor utrolig smarte og lure folk på forumet er. Jeg har vært på ganske mange forum. Dette er det første og eneste forumet jeg har vært borti hvor det er så inn i helvete viktig å være SMART!

Det får ikke hjelpe om det er mange smarte folk her - det er uansett kvalmende slik dere holder på. Ja, det er fint å være smart. Men det er også fint å være anstendig, humoristisk, medmenneskelig, empatisk, og ganske mange andre ting også. Det har jeg fremdeles ikke sett at noen skryter av at FP-folk er.

Milde makter for en selvdigging.

Jeg klarer egentlig ikke annet enn å fnise litt av innlegget ditt, jeg.

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg elsker å være et sted hvor folk kan rettskrivning og har formuleringsevne. Og jeg er ikke redd for å si det høyt heller

Samme her.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Dette har jeg alltid syntes er det mest irriterende med FP. At man skal være så fordømt ydmyk hele tiden i begynnelsen. Det blir ikke riktig å sammenligne FP med en jobb, der må man kanskje regne med at de som har vært der lenger vet litt mer. Her inne kan det jo like gjerne være at nykommeren Vet Best i en diskusjon, så hvorfor skal ikke han/hun få være like kjepphøy og arrogant som de andre her inne hvis man ønsker det?

For all del, det må jo nykommere bare være. Og noen er det jo også? Ikke alle får pepper heller. Ikke de som evner å argumentere saklig når de eventuelt møter motbør. De som blir sure og snurte fordi noen stiller spørsmål ved mer eller mindre gjennomtenkte utsagn får takke seg selv.

Opprinnelig lagt inn av kie

Obs: Dette handler mer om hvordan vi ter oss enn om enkeltpersoner. Jeg brukte DM som eksempel fordi jeg regner med at "alle" her har pratet med henne i mer eller mindre grad. Og for ordens skyld: Dette var ikke ment som nedlatende omtale om pleiere generelt.

Klok av skade? Ja?

Gammel 14-10-10, 00:11   #8
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Klok av skade? Ja?

Hehe. Du kan si det sånn.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 13-10-10, 22:54   #9
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kie

Gammel 13-10-10, 22:55   #10
safran
frakoblet

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Zoe, takk for det.

Jeg klarte å snike meg foran.

Gammel 13-10-10, 22:56   #11
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Fader, du rakk å endre.

Gammel 13-10-10, 22:57   #12
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo fint med noen overleger, men jaggu så kjedelig det hadde blitt uten pleierne.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 23:19   #13
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er ikke i idiotkjelleren, men jeg har ingenting i toppetasjen å gjøre. For det meste tar jeg heisen opp og ned på midten. Noen ganger er jeg den som er smart, noen ganger er jeg dusten.

Jeg er ikke ydmyk, jeg er realistisk. Også har jeg vokst opp med sjikkelig smarte mennesker. Nå, DET er plagsomt det. Særlig når de ikke gidder å dumme ned samtalen rundt middagsbordet engang . Heldigvis fikk jeg klassens klovn-genet i stedet. De kan kanskje være schmarte rundt bordet, men jeg vet hva som får de til å le.
Og på mange måter foretrekker jeg å være morsom (selv om jeg vet godt at det kan bli en antydning (en stor en) krampeaktig hvis jeg treffer feil, eller hvis jeg føler at jeg må bidra med noe "artig" noe) fremfor smart. Eller kanskje det er noe jeg bare sier for å få meg selv til å føle meg bedre. Enda godt jeg ikke er smart nok til å vite for sikkert.

Gammel 14-10-10, 00:33   #14
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Det er jo fint med noen overleger, men jaggu så kjedelig det hadde blitt uten pleierne.

Kanskje det. Men hvor dumme man får andre til å fremstå er kanskje ikke den beste målestokken på smarthet. Jeg føler i alle fall ikke at jeg er på mitt klokeste de gangene jeg har ramla i grøfta selv og blitt nedlatende. For jeg mener definitivt ikke at dette er noe jeg alltid er hevet over. Jeg håper ingen leser meg slik. Jeg får neller av oppførselen fra andre fordi jeg misliker det når jeg har vært sånn selv.

Det er kanskje skarpt, kjapt og overbevisende med den type fremferd. Men det trenger ikke nødvendigvis være smart. Og det er også sånn jeg ser på FP. Jeg blir imponert over gode argumenter og kompetanse. Ikke av at noen klarer å "vinne" ved å rive ned og latterliggjøre andre.

Gammel 14-10-10, 00:42   #15
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

kie: Så vidt jeg har oppfattet er det heller ikke vanlig oppførsel her på fp å rive ned og latterliggjøre andre. Men det er mitt inntrykk da.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 07:20   #16
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Det hadde IKKE blitt kjedelig i verden uten "pleierne" (som den mennesketypen de får representere i kies innlegg).

Vi trenger fargerike og meningssterke folk. de må gjerne ta i og overdrive litt også. Men kombinasjonen lite å fare med/altfor høy selvtillit/glede over å krenke andre? Det hadde vært en udelt glede å slippe å forholde seg til slike.

Hva godt fører de med seg, tenker du?

Gammel 14-10-10, 07:27   #17
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min erfaring er at det er flere brautende og skråsikre overleger enn pleiere, men jeg går ut fra at det bare var en metafor?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 08:45   #18
Slettet bruker
Passiv

Standard

Min erfaring er at det er flere brautende og skråsikre overleger enn pleiere, men jeg går ut fra at det bare var en metafor?

Inni hodet mitt er nok jeg mest en sånn en kjenner jeg.

Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 11:25   #19
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Inni hodet mitt er nok jeg mest en sånn en kjenner jeg.

Er du en overlege inne i hodet ditt? Havnet på feil hylle, altså?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 15:44   #20
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Det vet jeg ikke. I mitt eksempel var det den med størst kompetanse som også var den mest lydhøre og respektfulle. Men man trenger jo ikke å snakke om helsevesen heller. Folk som er drar andre ned finner man jo i alle slags posisjoner og sammenhenger.

En bekjent av meg var litt sånn. Heldigvis ikke mye, men på noen områder. Hun uttalte seg om astma hos barn eller andre helsespørsmål med en skråsikkerhet og overbærenhet at man lett kunne narres til å tro at hun visste nøyaktig hva hun snakket om. Da jeg begynte på sykepleien innså jeg at dama så langtifra hadde så mye peiling som man kunne tro. Og de ukjente faguttrykkene hun hadde strødd om seg hadde hun jo verken uttalt eller brukt riktig. Men jo. Jeg lot meg lure av overbevisningen argumentene ble fremført med og forvekslet det med kunnskap/smarthet. Og de tingene jeg litt mer spørrende hadde nevnt, de tingene som nærmest hadde blitt feid av banen og ledd av... vel, mye av det var faktisk riktig.

Nå prøver jeg å ha slike ting litt i mente. At selv om noen er bøllete, arrogante eller hva har du og "tar rotta på" andre i debatter fordi de er kjappe, fremfører med overbevisning osv. betyr det ikke at de nødvendigvis har rett eller er smartere enn meg. Selv om jeg da kanskje diskuterer med noen som er dyktige til akkurat det. Å vinne ordkrigen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:55.