Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vær ærlig nå da! Anser du deg selv som en av de smarteste på FP?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-10, 12:30   #181
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vær ærlig nå da! Anser du deg selv som en av de smarteste på FP?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Det er virkelig ikke slik at FP er en gjeng av selvforherligende Aspbergersdamer og Aspbergersmenn + Mauser.

Øy! Påstår du at jeg ikke er smart, eller?

Gammel 08-10-10, 12:55   #182
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler jeg er på et akseptabelt nivå i forhold til intelligens ja. Men smartest er jeg ikke.

Og så tror jeg det går litt på hva man "bruker" FP til også. Om det er avkobling, fjas og tull i hverdagen, eller om man liker å diskutere politikk, nyheter, fag etc.
Jeg er feks mer interessert i shopping enn i språk (som mange er over gjennomsnittet interessert i her føler jeg), og da kan det jo hende at jeg ut i fra det virker litt mindre intelligent.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 13:19   #183
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler meg smart nok til å ha et ok liv, og har egentlig ikke noe stort behov for å sammenligne meg med andre FPere. Som flere har nevnt så er det mange måter å være smart på. Jeg er ikke spesielt smart når det gjelder rettskrivning/grammatikk og historiekunnskaper for eksempel, men jeg har andre områder jeg er god på. Jeg setter imidlertid pris på at forumet er forholdsvis smalt. Den dagen alle ønskes velkommen med åpne armer, uansett hvor tåpelig de måtte oppføre seg , da vil ikke jeg trives her. Det har kommet en del folk inn som jeg har "tenkt mitt" om når de har kommet inn, men som har hatt evne til å omstille seg til kulturen - og som jeg synes har bidratt positivt i forumet når de har vært her en stund.

Når det gjelder dette med nye og gamle brukere som ikke tør å skrive noe i redsel for å skrive dårlig eller noe sånt, så føler jeg vel at det ikke helt er der landet ligger. Jeg tror at det høye kravet ligger i diskusjonskompetanse og sosiale antenner. "Kravet" på FP er å være sånn passe ydmyk når man kommer inn, at man prøver å sette seg inn i forumtonen- og reglementet. At man har en ok diskusjonskompetanse, og evne til å moderere seg. Det å komme inn å si "Idioter! Alle leser det jeg skriver feil! Av med vrangbrillene!" det er ikke spesielt smart. Slik er det vel i de fleste foraer? Ingen vil vel ha en nyansatt på jobb som kritiserer alt og alle og supersnurte fordi de ikke får nok oppmerksomhet etter tre dager i ny jobb? Vi har flere her inne som kanskje ikke er de beste til å skrive, men som allikevel er flinke i diskusjoner. Man MÅ ikke ha hatt sekser og hovedfag i norsk for å kunne delta i diskusjoner på FP.

Sist redigert av Irma : 08-10-10 kl 13:24.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 13:22   #184
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Bortsett fra oss som tydeligvis tar litt i for å imponere, så er det jo ingen som egentlig definerer seg selv som de smarte. Det er jo alltid noen andre som er skarpere i både penn og tanke. Mange av de jeg regner som sylskarpe sier jo selv at de ikke er blant de smarteste. Skal vi begynne å rangere?

Dessuten om det er smart som er greia her, ja, så får det være det da.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 15:48   #185
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er litt sosialt klønete å være opptatt av å poengtere at en selv er smart - om man er det, er det uansett åpenbart for andre, og det holder lenge.

Jeg er her på FP nettopp fordi forumkulturen her går ut på å stille krav til egen oppegåendehet - det vedsettes å argumentere godt, ordlegge seg så godt man kan og stille krav til både seg selv og andre når det gjedler evne og vilje til refleksjon.

Man kan godt være smart uten å være empatisk og morsom - men smarte mennesker som i tillegg er morsomme og empatiske er min favorittmennesker. De finner jeg mange av her inne, og det er pure gold.

Gammel 08-10-10, 17:19   #186
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Å være smart er ikke det samme som å være frekk, nedlatende eller slem. Det at enkelte brukere trekker seg tilbake, evt. forlater forumet helt, er helt sikkert fordi de føler at de kommer til kort selv. Vi har hatt en del slamring med dørene her fordi det ikke er noe automatikk i at enhver mor vet hva som er best for sitt barn. Her diskuteres det på et høyt nivå, argumenter plukkes fra hverandre og det er nærmest påkrevd at du kan underbygge påstandene dine med fakta. Følerier og sånt er gjerne totalt fraværende i diskusjonene.

Som jeg sa i mitt forrige innlegg - alle kan i terorien være smarte, så jeg kan ikke se hva som er så ekskluderende med å fremheve den egenskapen hos folk.

Det er ikke ofte at folk her inne slamrer i dørene før de forsvinner. Noen bare forsvinner stille og rolig, og det er enhvers valg såklart.

Med nedlatende så trenger en ikke å være frekk eller slem, men viser litt dårlige holdninger til sin motdebattant. I noen diskusjoner kan det bli såkalte følerier. Særlig når det diskuteres barneoppdragelse og noen får så hatten passer for hvor dårlige foreldre de er osv. Følerier er selvfølgelig med når en diskuterer, men det er opptil en selv om en vil la seg berøre av det. Noen diskusjoner kan være mer følsomme enn andre.

Helt enig i at alle i teorien kan være smarte, og derfor ser jeg ikke helt hvorfor noen til stadighet skal fortelle hvor smart de er. Vi har våre ulike områder hvor vi kan noe. Noen er gode på shopping, mens andre er gode på andre ting. Tilsammen er vi en herlig gjeng som utfyller hverandre på ulikt vis og det er det som er så fint her inne

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 17:22   #187
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Not at all, jeg tror heller at jeg virker tidvis meget blond og ikke spesielt lur.

Bare når du baker pizzasnurrer. :trøster:

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 17:40   #188
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

I noen diskusjoner kan det bli såkalte følerier. Særlig når det diskuteres barneoppdragelse og noen får så hatten passer for hvor dårlige foreldre de er osv.

Jeg har vel blitt kalt dårlig forelder en gang her inne, ikke sånn direkte, men gjennom mange nok ord, og det er sånn som man bare må le av, egentlig. Det er én persons måte å være usaklig i en diskusjon som omhandler barneoppdragelse. I en annen tråd kommer usakligheten til syne på helt andre måter og med helt andre ord.

Sist redigert av Skremmern : 08-10-10 kl 17:58.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 17:42   #189
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Her inne føler jeg meg misforstått innimellom og syns det er vanskelig å rette opp når jeg først har blitt misforstått. Jeg blir da ofte tillagt egenskaper som ikke er MEG. Jeg tror nok at enkelte her inne vil få en helt annen oppfatning av meg om de kjente meg på ordentlig. Samtidig tar jeg selvkritikk på at jeg kan formulere meg dumt innimellom, men det er jeg sikkert den eneste som gjør her inne da så da er nok jeg lavest på dumhetsskalaen

Takhøyden for å være litt klønete på å formulere seg her inne er nok litt ymse. Noen slipper gjerne unna, men det tror jeg er fordi de kjenner hverandre i virkeligheten også. Dermed skjønner man hva den personen mener selvom det ser litt klønete formulert ut. Sånn er det bare i virkeligheten også. Når en kjenner et menneske og dens syn på ting så kan man lettere overse klønete formuleringer.

Jeg er enig med Lille Meg, og syns det til tider kan bli litt mye selvdigging her over hvor smarte enkelte føler at man er her inne. For all del, det er bare å digge i vei, men det kan også virke ekskluderende, særlig for nye medlemmer. Jeg vet også at det er forummedlemmer som har trukket seg tilbake for de har opplevd en nedlatende holdning og dette har de opplevd som ubehagelig, og de vil ikke utsette seg for dette i diskusjoner. Det er ikke alle som er like sterke på å formulere seg og da taper de lett i en diskusjon, men sånn er det jo uansett hvor man diskuterer.

Jeg synes du har mange gode poeng her, Jessica. Samtidig er jeg glad for at det stilles høye krav til kunnskapsnivået her inne, og at man bare ikke kan buse ut med ting uten å kunne agrumentere godt for det man mener. Før jeg kom hit var jeg vandt til forum hvor agrumentene dine ikke ble plukket fra hverandre og hvor man kom billigere unna, og jeg gikk litt på trynet som ny her. Noe jeg er litt flau over enda. Men tross alt, beste forumet jeg vet om. Selv om jeg ikke føler meg som av en av "gjengen" og fremdelses litt utenfor.

Gammel 08-10-10, 17:55   #190
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Jeg synes du har mange gode poeng her, Jessica. Samtidig er jeg glad for at det stilles høye krav til kunnskapsnivået her inne, og at man bare ikke kan buse ut med ting uten å kunne agrumentere godt for det man mener. Før jeg kom hit var jeg vandt til forum hvor agrumentene dine ikke ble plukket fra hverandre og hvor man kom billigere unna, og jeg gikk litt på trynet som ny her. Noe jeg er litt flau over enda. Men tross alt, beste forumet jeg vet om. Selv om jeg ikke føler meg som av en av "gjengen" og fremdelses litt utenfor.

Jeg har vært borti alt fra kose-mose-forumer og forumer med "diktatorer" som modder.

Dette er det beste forumet jeg har vært på. Når jeg en svært sjelden gang beveger meg inn på andre forum så opplever jeg de som kjedelige og brukerne viser lite engasjement. De vil helst bare høre på seg selv.

Så for meg er det kun ett forum jeg vil være på, og det er FP. Jeg har blitt veldig glad i mange medlemmer her. Jeg har bare møtt noen veldig få i virkeligheten, men etter mange år her inne nå så har jeg blitt godt "kjent" med en del her inne. Brukerne her inne er ekte og ærlige. Det er bra.

Håper du føler du glir inn Nora H. Det kan ta tid å bli kjent i et "miljø" på nettet, men det blir bedre gradvis.

Sist redigert av Jessica : 08-10-10 kl 18:52. Årsak: skriveleifer
Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 18:47   #191
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Det er virkelig ikke slik at FP er en gjeng av selvforherligende Aspbergersdamer og Aspbergersmenn + Mauser.

Nei, det er skuffende få med aspberger og lignende her. Burde gjort en poll på det, for det kan tenkes at det forekommer mørketall under panseret.

Hva er det med Mauser egentlig?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 18:54   #192
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

.

Når det gjelder dette med nye og gamle brukere som ikke tør å skrive noe i redsel for å skrive dårlig eller noe sånt, så føler jeg vel at det ikke helt er der landet ligger. Jeg tror at det høye kravet ligger i diskusjonskompetanse og sosiale antenner. "Kravet" på FP er å være sånn passe ydmyk når man kommer inn, at man prøver å sette seg inn i forumtonen- og reglementet. At man har en ok diskusjonskompetanse, og evne til å moderere seg. Det å komme inn å si "Idioter! Alle leser det jeg skriver feil! Av med vrangbrillene!" det er ikke spesielt smart. Slik er det vel i de fleste foraer? Ingen vil vel ha en nyansatt på jobb som kritiserer alt og alle og supersnurte fordi de ikke får nok oppmerksomhet etter tre dager i ny jobb? .

Dette har jeg alltid syntes er det mest irriterende med FP. At man skal være så fordømt ydmyk hele tiden i begynnelsen. Det blir ikke riktig å sammenligne FP med en jobb, der må man kanskje regne med at de som har vært der lenger vet litt mer. Her inne kan det jo like gjerne være at nykommeren Vet Best i en diskusjon, så hvorfor skal ikke han/hun få være like kjepphøy og arrogant som de andre her inne hvis man ønsker det?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 19:01   #193
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Dette har jeg alltid syntes er det mest irriterende med FP. At man skal være så fordømt ydmyk hele tiden i begynnelsen. Det blir ikke riktig å sammenligne FP med en jobb, der må man kanskje regne med at de som har vært der lenger vet litt mer. Her inne kan det jo like gjerne være at nykommeren Vet Best i en diskusjon, så hvorfor skal ikke han/hun få være like kjepphøy og arrogant som de andre her inne hvis man ønsker det?

Enig med deg her. Syntes det er teit at man skal kaste seg over de som dukker opp og lager diskusjon fra dag 1. Mange er på forum for å diskutere, og ikke for å bli likt av andre. Det må vel være helt ok det og? Disse kan også komme til å "sprite opp" forumet litt.....

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 19:05   #194
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt enig i det. Og det tror jeg faktisk at en god del mener også. Problemet er jo de som kommer inn og er bastante og absolutt ikke er mottagelig for skikkelig motbør ("asså det er ytringsfrihet på internett!"), for det må man tåle om man er kjepphøy, ny eller ikke.

Gammel 08-10-10, 19:07   #195
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Jada, det kan hende nykommeren objektivt sett vet best når det gjelder harde fakta rundt et emne som diskuteres, for eksempel. Men før man vet hva som er kutyme her (og alle andre steder man ferdes IRL og på nett, mener nå jeg), er det lurt å føle seg litt frem. Som Irma er inne på: Det er en egen tone her (igjen, som andre steder IRL og på nett) og det er rett og slett sosialt smart å se dette an før man kverulerer eller hiver seg inn i en diskusjon. Det er altså ikke nødvendigvis snakk om hvem som vet best, det er bare måten å henvende seg til andre på.

Dersom man ikke følger "skikk og bruk for fp", så skjer det jo ikke noe verre enn at man får svar på tiltale i den tonen som er vanlig her. Det er rett og slett et spørsmål om integrering. - Det som funker andre plasser, funker ikke nødvendigvis her, og man kan slippe unna mye pepper dersom man gjør litt research på forhånd og tråkker forsiktig i begynnelsen. Synes du det er irriterende IRL også, eller er det bare på nett?

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 19:23   #196
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg snakker ikke om å være ydmyk i forhold til fakta som diskuteres. Jeg snakker om ydmyk i måten å møte forumet, kulturen og dets brukere. En måte å gjøre dette på er å lese seg opp litt og føle seg litt fram. Jeg synes det er like smart å gjøre på et forum, som i en ny jobb. Selv om det i en jobb kan ha større konsekvenser karrieremessig og trampe inn uten sosiale antenner.

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Jada, det kan hende nykommeren objektivt sett vet best når det gjelder harde fakta rundt et emne som diskuteres, for eksempel. Men før man vet hva som er kutyme her (og alle andre steder man ferdes IRL og på nett, mener nå jeg), er det lurt å føle seg litt frem. Som Irma er inne på: Det er en egen tone her (igjen, som andre steder IRL og på nett) og det er rett og slett sosialt smart å se dette an før man kverulerer eller hiver seg inn i en diskusjon. Det er altså ikke nødvendigvis snakk om hvem som vet best, det er bare måten å henvende seg til andre på.

Dersom man ikke følger "skikk og bruk for fp", så skjer det jo ikke noe verre enn at man får svar på tiltale i den tonen som er vanlig her. Det er rett og slett et spørsmål om integrering. - Det som funker andre plasser, funker ikke nødvendigvis her, og man kan slippe unna mye pepper dersom man gjør litt research på forhånd og tråkker forsiktig i begynnelsen. Synes du det er irriterende IRL også, eller er det bare på nett?

Og når det gjelder siste du sier så kan nok en nykomling føle at en direkte tone er mer ubehagelig enn for oss gamle travere. For ikke å snakke om flisespikking. Det er flere her inne jeg setter stor pris på, som jeg er uenig med (f.eks Skremmern i en annen aktiv tråd for tiden) - og som jeg kan flisespikke på. Når jeg har gjort det samme med en nykomling, så har jeg blant annet fått høre ting av typen at jeg driver heksejakt (ok, det har bare skjedd en gang) eller "Alle misforstår meg med vilje!". Det å si seg uenig med noen eller flisespikke henger ikke nødvendigvis sammen med hvor mye man liker en person. Og for en ny så kan nok følelsen av å bli mislikt være større, før man har har kommet litt inn i gamet her.

Gammel 08-10-10, 19:26   #197
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Helt enig i det. Og det tror jeg faktisk at en god del mener også. Problemet er jo de som kommer inn og er bastante og absolutt ikke er mottagelig for skikkelig motbør ("asså det er ytringsfrihet på internett!"), for det må man tåle om man er kjepphøy, ny eller ikke.

Enig i det.

Joda, men hvis tonen her er småfrekk og direkte, (og det er den jo ofte) må også nykommeren få lov til å være det.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 19:27   #198
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Joda, men hvis tonen her er småfrekk og direkte, (og det er den jo ofte) må også nykommeren få lov til å være det.

Det er jeg enig i, men så er det jo flere måter å være småfrekk og direkte på også.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 19:57   #199
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jeg enig i, men så er det jo flere måter å være småfrekk og direkte på også.

Det er viktig å være småfrekk og direkte på FP-måten

Gammel 08-10-10, 19:58   #200
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Jeg har sikkert sagt det før, men jeg har blitt flinkere til å vær tydelig RL fordi jeg har hatt gode rollemodeller her inne. Det er jo stor stas da!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:23.