|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene
Når jeg stiller spørsmål ved sykdom, noe jeg gjør hvert eneste år med flere elever, - da skjer det som alltid skjer: eleven dukker opp med en generell legeerklæring om vondt her og sliten der, behov for tilrettelegging (dvs. komme for sent om morgenen, levere etter frist, etc.) Jeg har sett så mange dustete legeerklæringer at ingenting overrasker meg lenger. Ungdom får intetsigende legeerklæringer om at de ikke kan trene, gå tur, komme tidlig på skolen, etc. Innvandrerkvinner får legeerklæringer som i detalj beskriver underlivsproblemer etter omskjæringer, etc., etc. Jeg skal ikke en gang begynne å si alt jeg mener om de legeerklæringene som spys ut til folk nå om dagen. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Rockesøster
|
Jeg kjenner at jeg får virkelig, virkelig vondt av det du skriver her. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
En, av to-tre
Ja, jeg får også vondt av sånne legeerkæringer. Jeg har jobbet med norskopplæring i flere år, og de legeerklæringene der tok ikke taushetsplikten særlig seriøst. Jeg har lest mer om folks helse når det gjelder innvandrerbefolkningen enn jeg kunne ønske meg, og mye mer enn jeg trengte. De legeerklæringene en del ungdom får, de er gjerne ikke bedre de heller, men av en annen art. Jeg har f.eks. hatt elever som har hatt legeerkæringer på at de ikke kommer seg opp om morgenen, men som åpenbart håndterer helgejobbing helt fint. Legene bidrar til fraværsutviklingen på de mest sårbare elevene i like stor grad som skolen - det har jeg lov til å synse noe om. Sist redigert av Darth : 25-09-13 kl 00:36. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
maler
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg er ikke offer for noe som helst, men jeg må ha lov til å mene at det er bedre med litt fleksibilitet spesielt for de yngste elevene. Fordi man trenger fri sammen med familien sin. Fordi man trenger litt late dager. For de eldre elevene synes jeg at hensynet til skolen veier tyngre, og de trenger heller ikke tilsyn for å ha fri.
|
|
|
#5 |
|
Shake it out!
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneAmen, Katta.
|
|
|
#6 |
|
Protonterapeut
|
Veldig enig. Og det handler ikke om å sette fravær i system.
|
|
|
#7 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene"Dere har valgt det selv"-argumentet er så håpløst at jeg har ikke ord.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#8 |
|
En, av to-tre
Nå kjenner jeg ganske mange sykepleiere, en del ingeniører, og et par prester med. Alle de jeg kjenner har ferie på sommeren. Turnusarbeid betyr jo ikke at man ikke har ferie? At turnus har en del ulemper, det sier jeg ikke i mot, men at de ikke får ferie - er det virkelig vanlig altså? Direktører kjenner jeg ikke, annet enn at jeg vet at direktørene i kommunen har ferie på sommeren. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Poenget mitt var at det ble hevdet at man må velge familievennlig hvis man skal ha lov til å klage. De fleste sykepleiere får tre uker ferie i skolens sommerferie. De har derimot ikke mulighet ti p ta fri i høst-, jule-, vinter- og påskeferien. Direktører jobber ofte mye, det var derfor jeg brukte dem som eksempel.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Joda man får ferie på sommeren, men ikke nødvendigvis sammen med ektefelle eller når det passer i forhold til skole/SFO/barnehage. Man har vel krav på 3 uker i perioden 1 juni til 30 september. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Mother of Dragons
|
Ikke minst fordi det argumentet kan man jo drepe enhver mening med. Tjener dere for dårlig? Du har valgt det selv!
|
|
|
#12 |
|
maler
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneTurnusforeldre og andre med ubekvemme arbeidstider har stort sett fri om sommeren. De får av og til et par dager fri i forbindelse med høst- og vinterferie samt noe fri jul og påske. Det går ofte bra, men risikoen er der for at det faller veldig dårlig ut. Ikke så mye i forbindelse med sommerferien, de fleste får fri da, der er det andre yrkesgrupper som har større utfordringer, men i forbindelse med jul, påske, høst- og vinterferie. Jeg er enig med Esme: Enten trenger unger fri, da må man sørge for at alle får, eller så trenger de ikke fri og da kan man like godt fjerne disse feriene midt i året.
|
|
|
#13 |
|
I mål
|
Det er da ikke sånn at ingen av disse yrkene lar seg kombinere med et familieliv. Det er også veldig stor variasjon fra arbeidsplass til arbeidsplass innenfor et yrke, og folk vil ha ulik terskel for hva som er greit for en selv og egen familie.
Det er et ekstremt system i skolen for dette, og det brukes enorme ressurser på det både sentralt og lokalt.
Jeg kjenner jeg blir målløs over at du seriøst mener at det er samfunnets ansvar å sørge for at våre barn får de fridagene de trenger. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
maler
|
Nei. Nå må du skille mellom individnivå og samfunnsnivå. På individnivå har jeg ansvar for å gjøre det beste utav situasjonen vi er i for mine barn. Det betyr ikke at jeg kan ha en mening om at skole og barnehage eller andre samfunnsordninger kunne værtannerledes organisert for at hverdagen skal bli bedre for flest mulig. Og jeg mener at måten skoleruta er lagt opp på hører hjemme i en tid vi for lengst har forlatt.
|
|
|
#15 |
|
Drømmer
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneLeste den artikkelen her nå om de nye reglene skolene i Oslo har, der far sier han vet om flere foreldre som sier de vil sykemelde barna. Legger den inn i tråden jer, siden det handler om permisjonsregler. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
maler
|
Det er jo garantert noe som kommer, og akkurat det er kjempeskummelt. Hvis man ikke får ferie så kaller man det sykdom? (Og så kommer det krav om legeerklæringer etterpå garantert. Jeg håper fastlegene setter ned foten om de får det tredd nedover seg).
|
|
|
#17 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Men det var ikke vaskehjelp Johnsen som syntes at jeg var usmakelig da jeg skrev det om torsdagshøttah i tråden.
Selvsagt. Sykmelding er løsningen på det meste når man ikke får det som man vil, visste du ikke det? Den skal tidlig sykmeldes som god NAVer skal bli. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
maler
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneOg hva er det med denne idretten? Hvorfor trumfer idrett familie? Det skjønner jeg ikke. Eller vil ikke forstå.
|
|
|
#19 |
|
Mother of Dragons
|
Det skjønner virkelig ikke jeg heller. Toppidrett er jo ikke bra en gang.
|
|
|
#20 |
|
Shake it out!
|
For å si det med Per Inge: Gi ungdommen alkohol før (topp)idretten tar dem.
|
![]() |
|
|