Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-13, 00:19   #1
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det at elever er borte 50 prosent skyldes vel helt andre ting enn fraværssøknader?

At fravær er et stort problem er ikke vanskelig å skjønne. Det er kanskje enklere å være rigid på permisjonssøknader og si til Morten at han ikke får reise i mammas bryllup enn å gjøre noe med grunnproblematikken til en del av dem med stort fravær.

Jeg synes også jeg leser en del om skolens terskel for å sende elever hjem bare de er litt slitne eller småtufs i formen og foreldre som mener at det er ok å holde barn hjemme om de har bittelitt vondt i halsen.
Det er også en faktor som kan påvirke hvilken terskel en ungdom har for å legge seg til på sofaen etterhvert.

Er det noe system i skolen for å følge opp elever med høyt sykefravær og skulk? Er sykdom noe man aldri stiller spørsmålstegn ved?

Når jeg stiller spørsmål ved sykdom, noe jeg gjør hvert eneste år med flere elever, - da skjer det som alltid skjer: eleven dukker opp med en generell legeerklæring om vondt her og sliten der, behov for tilrettelegging (dvs. komme for sent om morgenen, levere etter frist, etc.) Jeg har sett så mange dustete legeerklæringer at ingenting overrasker meg lenger. Ungdom får intetsigende legeerklæringer om at de ikke kan trene, gå tur, komme tidlig på skolen, etc. Innvandrerkvinner får legeerklæringer som i detalj beskriver underlivsproblemer etter omskjæringer, etc., etc. Jeg skal ikke en gang begynne å si alt jeg mener om de legeerklæringene som spys ut til folk nå om dagen.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 00:24   #2
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Når jeg stiller spørsmål ved sykdom, noe jeg gjør hvert eneste år med flere elever, - da skjer det som alltid skjer: eleven dukker opp med en generell legeerklæring om vondt her og sliten der, behov for tilrettelegging (dvs. komme for sent om morgenen, levere etter frist, etc.) Jeg har sett så mange dustete legeerklæringer at ingenting overrasker meg lenger. Ungdom får intetsigende legeerklæringer om at de ikke kan trene, gå tur, komme tidlig på skolen, etc. Innvandrerkvinner får legeerklæringer som i detalj beskriver underlivsproblemer etter omskjæringer, etc., etc. Jeg skal ikke en gang begynne å si alt jeg mener om de legeerklæringene som spys ut til folk nå om dagen.

Jeg kjenner at jeg får virkelig, virkelig vondt av det du skriver her.
Legen er pasientens kanskje mest fortrolige, og legen må formulere seg på en måte som tilfredsstiller skolens informasjonsbehov, legens taushetsplikt og pasientens personvern.
Du som lærer skal faktisk ikke synse noe som helst om disse erklæringene, men forholde deg til det som blir deg fortalt i sånne.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 00:31   #3
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg kjenner at jeg får virkelig, virkelig vondt av det du skriver her.
Legen er pasientens kanskje mest fortrolige, og legen må formulere seg på en måte som tilfredsstiller skolens informasjonsbehov, legens taushetsplikt og pasientens personvern.
Du som lærer skal faktisk ikke synse noe som helst om disse erklæringene, men forholde deg til det som blir deg fortalt i sånne.

Ja, jeg får også vondt av sånne legeerkæringer. Jeg har jobbet med norskopplæring i flere år, og de legeerklæringene der tok ikke taushetsplikten særlig seriøst. Jeg har lest mer om folks helse når det gjelder innvandrerbefolkningen enn jeg kunne ønske meg, og mye mer enn jeg trengte. De legeerklæringene en del ungdom får, de er gjerne ikke bedre de heller, men av en annen art. Jeg har f.eks. hatt elever som har hatt legeerkæringer på at de ikke kommer seg opp om morgenen, men som åpenbart håndterer helgejobbing helt fint. Legene bidrar til fraværsutviklingen på de mest sårbare elevene i like stor grad som skolen - det har jeg lov til å synse noe om.

Sist redigert av Darth : 25-09-13 kl 00:36.
Gammel 25-09-13, 00:14   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke offer for noe som helst, men jeg må ha lov til å mene at det er bedre med litt fleksibilitet spesielt for de yngste elevene. Fordi man trenger fri sammen med familien sin. Fordi man trenger litt late dager. For de eldre elevene synes jeg at hensynet til skolen veier tyngre, og de trenger heller ikke tilsyn for å ha fri.

Jeg blir like irritert hver gang det i diskusjoner på fp blir poengtert at det ikke er synd på en/man skal holde kjeft fordi man har valgt det selv. Hadde man tenkt seg om og virkelig brydd seg om barnet/økonomien/seg selv/ekteskapet/andre gode formål, hadde man selvfølgelig gitt avkall på det man egentlig vil og istedet valgt Riktig. Man kan ikke forvente at andre skal tilrettelegge noe fordi man har valgt <insert vanlig, men i den gitte sammenhengen et mindre fordelaktig valg>.

Selvfølgelig har vi foreldre i ulike yrker. Det er til og med ønskelig. Folk får barn, samfunnet går videre, samfunnet endrer seg. For meg fremstår det utrolig bakstrebersk å mene at folk bør ta høyde for at skolen setter dagsorden for hele samfunnet etter 1850-målestokk når man velger yrke og familiesituasjon. Jeg synes faktisk man kan mene at skolen som den sentrale samfunnsinstitusjonen den er bør tilpasse seg at foreldre er mennesker med helt vanlige jobber.

Gammel 25-09-13, 00:19   #5
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Amen, Katta.

Og jeg er altså innehaver av en jobb hvor jeg har fleksibilitet og økonomi til å ta ut ferie i skoleferiene. Likevel synes jeg dagens skole ikke henger med i samfunnsutviklingen, og skulle svært gjerne ha sett at det ble tatt en gjennomgang. Uten at jeg har SvaretTM på hvordan det burde ha vært.

Gammel 25-09-13, 00:20   #6
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta

Jeg synes faktisk man kan mene at skolen som den sentrale samfunnsinstitusjonen den er bør tilpasse seg at foreldre er mennesker med helt vanlige jobber.

Veldig enig. Og det handler ikke om å sette fravær i system.

Det er for øvrig ikke så umulig å få til endringer, selv i lovverk. Det er alltid en høring, det er alltid muligheter for hvem som helst til å uttale seg, og argumentere man godt nok og via en av de store aktørene (f.eks fagforening) kan man få gjennomslag for mye.
Jeg vet om en som uttalte seg ifb. med ny lov, og sendte til fagforening. Fagforenings innstilling til LO inneholdt 75% av medlemmets forslag. 50 % gikk videre og ble vedtatt i lovendringen.

Gammel 25-09-13, 00:23   #7
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Dere har valgt det selv"-argumentet er så håpløst at jeg har ikke ord. Hvordan i huleste skal vi ha et bærekraftig samfunn hvis ingen blir leger og sykepleiere og brannmenn eller direktører og ingeniører og prester og gudvethva fordi det krever skift- eller turnusarbeid eller bare rett og slett ikke lar seg kombinere med familieliv?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 00:26   #8
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

"Dere har valgt det selv"-argumentet er så håpløst at jeg har ikke ord. Hvordan i huleste skal vi ha et bærekraftig samfunn hvis ingen blir leger og sykepleiere og brannmenn eller direktører og ingeniører og prester og gudvethva fordi det krever skift- eller turnusarbeid eller bare rett og slett ikke lar seg kombinere med familieliv?

Nå kjenner jeg ganske mange sykepleiere, en del ingeniører, og et par prester med. Alle de jeg kjenner har ferie på sommeren. Turnusarbeid betyr jo ikke at man ikke har ferie? At turnus har en del ulemper, det sier jeg ikke i mot, men at de ikke får ferie - er det virkelig vanlig altså? Direktører kjenner jeg ikke, annet enn at jeg vet at direktørene i kommunen har ferie på sommeren.

Gammel 25-09-13, 00:31   #9
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå kjenner jeg ganske mange sykepleiere, en del ingeniører, og et par prester med. Alle de jeg kjenner har ferie på sommeren. Turnusarbeid betyr jo ikke at man ikke har ferie? At turnus har en del ulemper, det sier jeg ikke i mot, men at de ikke får ferie - er det virkelig vanlig altså? Direktører kjenner jeg ikke, annet enn at jeg vet at direktørene i kommunen har ferie på sommeren.

Poenget mitt var at det ble hevdet at man må velge familievennlig hvis man skal ha lov til å klage. De fleste sykepleiere får tre uker ferie i skolens sommerferie. De har derimot ikke mulighet ti p ta fri i høst-, jule-, vinter- og påskeferien. Direktører jobber ofte mye, det var derfor jeg brukte dem som eksempel.

Også er det faktisk sånn at man som 19-åring ikke alltid tenker over hva det vil si å jobbe hver tredje helg eller 24- og 36-timersvakter når man har tre små barn. Og heldigvis for det.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 00:39   #10
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joda man får ferie på sommeren, men ikke nødvendigvis sammen med ektefelle eller når det passer i forhold til skole/SFO/barnehage. Man har vel krav på 3 uker i perioden 1 juni til 30 september.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 00:34   #11
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke minst fordi det argumentet kan man jo drepe enhver mening med. Tjener dere for dårlig? Du har valgt det selv!
Har dere store helserisiki på jobb? Dere har valgt det selv!

Et slikt argument kan man jo bruke mot absolutt alt. Og selv om jeg mener at man må i stor grad ta konsekvensene selv av sine personlige valg, så må det ikke være til hinder for fornuftig endring, og folk må få ha lov til å påvirke sitt liv, som at sykepleiere feks fikk igjennom en del lønnskrav for oen år siden. (dere har valgt det selv, var også noe som ble sagt da)

Og jeg skjønner at det er et problem med at større barn ikke møter på skolen. Det betyr ikke at man kan gi fan i at en del av de mindre barna får for lite ferie.

Og det handler ikke om at man "har lyst å ha ferie når det passer mor", dt handler om at barna skal få mer enn noen få uker ferie.

Gammel 25-09-13, 00:36   #12
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Turnusforeldre og andre med ubekvemme arbeidstider har stort sett fri om sommeren. De får av og til et par dager fri i forbindelse med høst- og vinterferie samt noe fri jul og påske. Det går ofte bra, men risikoen er der for at det faller veldig dårlig ut. Ikke så mye i forbindelse med sommerferien, de fleste får fri da, der er det andre yrkesgrupper som har større utfordringer, men i forbindelse med jul, påske, høst- og vinterferie. Jeg er enig med Esme: Enten trenger unger fri, da må man sørge for at alle får, eller så trenger de ikke fri og da kan man like godt fjerne disse feriene midt i året.

Gammel 25-09-13, 09:04   #13
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

" Hvordan i huleste skal vi ha et bærekraftig samfunn hvis ingen blir leger og sykepleiere og brannmenn eller direktører og ingeniører og prester og gudvethva fordi det krever skift- eller turnusarbeid eller bare rett og slett ikke lar seg kombinere med familieliv?

Det er da ikke sånn at ingen av disse yrkene lar seg kombinere med et familieliv. Det er også veldig stor variasjon fra arbeidsplass til arbeidsplass innenfor et yrke, og folk vil ha ulik terskel for hva som er greit for en selv og egen familie.

Jeg mener virkelig ingenting om hvilke yrker som lar seg kombinere med et familieliv, og det kan man uansett ikke si noe kategorisk om. Men om man selv, i kombinasjon med eventuell partner, har en arbeidshverdag som ikke oppleves som kompatibelt med familie, mener jeg at det er ens eget ansvar å ta grep, ikke samfunnet.

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Er det noe system i skolen for å følge opp elever med høyt sykefravær og skulk? Er sykdom noe man aldri stiller spørsmålstegn ved?

Det er et ekstremt system i skolen for dette, og det brukes enorme ressurser på det både sentralt og lokalt.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg er enig med Esme: Enten trenger unger fri, da må man sørge for at alle får, eller så trenger de ikke fri og da kan man like godt fjerne disse feriene midt i året.

Jeg kjenner jeg blir målløs over at du seriøst mener at det er samfunnets ansvar å sørge for at våre barn får de fridagene de trenger.

Jeg vurderer det til å være mitt eget ansvar å sørge for at mitt barn får nok ro, nok hvile, nok fri, nok stimulans - på samme måte som andre grunnleggende behov hos barna skal dekkes. Dersom min familie totalt sett er i en situasjon der det ikke er mulig å gi barna den rolige tiden de trenger, er det mitt og vårt ansvar.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 11:31   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg kjenner jeg blir målløs over at du seriøst mener at det er samfunnets ansvar å sørge for at våre barn får de fridagene de trenger.

Jeg vurderer det til å være mitt eget ansvar å sørge for at mitt barn får nok ro, nok hvile, nok fri, nok stimulans - på samme måte som andre grunnleggende behov hos barna skal dekkes. Dersom min familie totalt sett er i en situasjon der det ikke er mulig å gi barna den rolige tiden de trenger, er det mitt og vårt ansvar.

Nei. Nå må du skille mellom individnivå og samfunnsnivå. På individnivå har jeg ansvar for å gjøre det beste utav situasjonen vi er i for mine barn. Det betyr ikke at jeg kan ha en mening om at skole og barnehage eller andre samfunnsordninger kunne værtannerledes organisert for at hverdagen skal bli bedre for flest mulig. Og jeg mener at måten skoleruta er lagt opp på hører hjemme i en tid vi for lengst har forlatt.

Personlig har jeg en ganske fleksibel arbeidssituasjon og en mann som har det samme, men jeg sitter som sagt på andre siden av bordet også. Dette er et problem for mange og jeg skjønner ikke at man skal se på skoleruta som premissleverandør for hvordan man skal legge opp resten av samfunnet, jeg mener at skolen bør følge samfunnsutviklingen.

Gammel 25-09-13, 11:37   #15
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Leste den artikkelen her nå om de nye reglene skolene i Oslo har, der far sier han vet om flere foreldre som sier de vil sykemelde barna. Legger den inn i tråden jer, siden det handler om permisjonsregler.
Man kan da vel ikke sykmelde barna for å få dra på tur?
http://www.nettavisen.no/nyheter/article3684568.ece

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 11:39   #16
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Leste den artikkelen her nå om de nye reglene skolene i Oslo har, der far sier han vet om flere foreldre som sier de vil sykemelde barna.

Det er jo garantert noe som kommer, og akkurat det er kjempeskummelt. Hvis man ikke får ferie så kaller man det sykdom? (Og så kommer det krav om legeerklæringer etterpå garantert. Jeg håper fastlegene setter ned foten om de får det tredd nedover seg).

Gammel 25-09-13, 13:19   #17
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Mer en skivebom enn et ømt punkt. Jeg har fleks til å dra på hytta (jeg ikke har) fredag, men det var ikke ømt en plass. Men det åpner seg et klasseskille i norsk arbeidsliv. Før var både direktør Hansen og vaskehjelp Jonsen på jobb 8 til 4 eller 7 til 3. Nå kan direktør Hansen (eller advokat eller konsulent eller investor) reise til hytta torsdag (riktignok er han på telefonkonferanse hele veien opp og mesteparten av fredagen, leser papirer det meste av helgen og svarer på eposter midt i pizzaspisingen lørdag kveld, men på kontoret må han ikke være). Mens vaskehjelp Jonsen er inne i en turnusordning der hun jobber 05 - 08 mandag til fredag, 14-18 torsdag til lørdag, eller en annen veldig uhensiktsmessig ordning, og der hun absolutt ikke kan ta fri for et foreldremøte eller en dugnad eller en hyttetur.

Men det var ikke vaskehjelp Johnsen som syntes at jeg var usmakelig da jeg skrev det om torsdagshøttah i tråden.
Utspillet kom utelukkende fordi noen hevdet vi generelt har mer ugunstige arbeidstider og det er jeg ikke enig i. Jeg kjenner mange torsdag til høttah-mennesker som tar ungene ut av skolen for å dra til syden i september, iallfall.

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Man kan da vel ikke sykmelde barna for å få dra på tur?

Selvsagt. Sykmelding er løsningen på det meste når man ikke får det som man vil, visste du ikke det? Den skal tidlig sykmeldes som god NAVer skal bli.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 00:38   #18
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Og hva er det med denne idretten? Hvorfor trumfer idrett familie? Det skjønner jeg ikke. Eller vil ikke forstå.

Gammel 25-09-13, 00:40   #19
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Og hva er det med denne idretten? Hvorfor trumfer idrett familie? Det skjønner jeg ikke. Eller vil ikke forstå.

Det skjønner virkelig ikke jeg heller. Toppidrett er jo ikke bra en gang.

Gammel 25-09-13, 00:52   #20
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det skjønner virkelig ikke jeg heller. Toppidrett er jo ikke bra en gang.

For å si det med Per Inge: Gi ungdommen alkohol før (topp)idretten tar dem.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:18.