|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Librocubicularist
|
Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"Eit spørsmål til legane her, før eg tar kvelden. Kva slags rolle spiller de/ dei eigentleg i vurdering av prosent arbeidsførheit? Personleg har eg opplevd fastlegen som ein konstruktiv person å realitetsorientere meg mot, når eg har vore usikker på om to eller tre dagar i veka er riktig. Det har hendt at legar har sagt at eg må vere realistisk og akseptere at eg ikkje klarer meir. Men det har aldri hendt at eg må argumentere for sjukemelding. Men om pasienten kjem og vil ha 100% sjukemelding på grunn av skuldra, er det ikkje då legen sin jobb å seie "Nei, 40% er nok" og veilede utifrå det? Eller er eg heilt på tur nå?
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"Hvor villige er dere som er arbeidsgivere eller arbeidstakere for den saks skyld til å ha unge uføre i tiltak nært på dere på deres arbeidsplass. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"
Vel, late slabbedasker er en utfordring uavhengig om de er unge eller gamle, og er UTENFOR eller I arbeidslivet allerede. Jeg er villig til å ansette hvemsomhelst, egentlig, så lenge VILJEN til å bidra og å lære er der. Viljen til å innrette seg etter arbeidsplassens rutiner og vilkår, og viljen til å innse at det å være i jobb innebærer at man av og til må forsake andre ting som kunne vært mer gøy.
Mvh Billa ![]() ***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis Sist redigert av Billa : 24-09-16 kl 15:41. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
geskjeftig
|
Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"Om noen andre har lyst til å grave seg ned i voksnes basisferdigheter (
|
|
|
#6 |
|
© All rights reserved
|
Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"Du misforstår irritasjonen min når det gjelder fraværsgrensen, nokon. Jeg irriterer meg grønn av mistenksomhet til vanlig sykdom, som influensa og omgangssyke. At alle elever er unnasluntrere og skulkere. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Librocubicularist
|
Eg er einig i at det slår veldig uheldig ut i forhold til totimersfag. Men fråversgrense som sådan trur eg likevel kan gjere det lettare å fange opp elevar som treng å bli fanga opp. Det at grensa er for låg i små fag, håper eg det vil komme ei endring på. Men eg trur ikkje det løyser nokonting, verken for dei som slit eller for unge uføre at ein tar bort heile grensa.
|
|
|
|
#8 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"Her har jeg lite å bidra med, men som et lite innspill så ser jeg at mange av de jeg gikk i klasse med, og som har havnet på siden av samfunnet, antakelig hadde fått hjelp og støtte på skolen i dag. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Librocubicularist
|
Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"Som eit apropos til tiltak som kan settast inn for å få folk i aktivitet: Er fjerning av gratis fysioterapi med på å hjelpe til noko som helst? Vil ikkje det gjere vegen tilbake endå lenger? http://www.dagbladet.no/a/63358859
|
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg synes dette er ille faktisk og vil bidra til å øke sosiale forskjeller enda mer, noe som igjen forsterker utenforskap og et samfunn jeg slettes ikke synes høres særlig bra ut. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"Det prates veldig mye om de som ikke vil, men en betraktelig del av statistikken dere drar opp består av folk som vil men ikke slipper til. Bare 40 % av funksjonshemmede er i arbeid. Av de 60 % som står igjen, har en del ingen arbeidsevne, men mange står ufrivillig uten arbeid. Noen av disse havner på ufør, andre blir gående på dagpenger i lengre tid, men svært mange kommer over i AAP.
|
|
|
#12 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"Men nå diskuterer vi vel ikke arbeidsledighet, men sykelønn, gaiamor? Det er vel ingen som har sagt eller tror at alle som er utenfor arbeidslivet er det frivillig? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Travelt opptatt
|
Hvis du er funksjonshemmet og ikke klarer å komme deg i jobb i løpet av noen år, så er det AAP og ufør du havner på. Uansett hvor lite lyst du har til det. Man blir ikke gående på arbeidsledighetsstatistikken for evig.
|
|
|
#14 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Mulig tråden har sporet av, men HI handlet om sykelønnsordningen. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Travelt opptatt
|
Mulig du hadde ønske om å diskutere sykelønnsordningen for sykelønnsordningens skyld, men det ville i tilfelle vært første sykelønnsdebatt jeg hadde sett som ikke kaster et eneste blikk på AAP eller uførestatistikken...
|
|
|
#16 |
|
Librocubicularist
|
Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"Esme og Rine, det står ganske mykje om forskninga si jakt etter årsaksforklaringer på at det er fleire trygdebrukerar i ein del familier, i lenkene over i tråden. Og det dei viser, er at det er langt frå eintydig knytta til holdninger og sosial arv. Og det er snakk om 9-12% av dei med uføre foreldre som blir uføre sjølv. Så ja, sjansen er høgare, men dette har vore eit satsningsområde det siste tiåret. Og det er enorme forskjeller på kva som skulle til for å bli rekna som 100% ufør nå og for tjue år sidan. Så diskusjonen går på at det er langt frå så enkelt og eintydig som det blir framstilt i denne tråden og i samfunnsdebatten generelt. Det blir veldig forenkla å snakke om arv og smitteeffekt utan å sjå på kompleksiteten i dette.
|
|
|
|
#17 |
|
Mother of Dragons
|
Klart det er mange årsaker, men det er nå du som nærmest benektet at sosiale årsaker har noe å si. Og det er klart at det har en god del å si.
|
|
|
#18 |
|
Librocubicularist
|
Eg har blitt overraska sjølv når eg har lese forskning rundt dette, om at det har mindre betydning enn ein tidlegare har antatt. Og det får uforholdsmessig stor plass i debatten.
|
|
|
|
#19 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Vel, Forskningsrådet støtter en studie rundt temaet nå, som går frem til sommeren 2017, så da få vi vel oppdaterte og relevante tall på dette.
|
|
|
#20 |
|
maler
|
Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"Det der er en kjepphest sett fra barnelegeperspektiv. De familiene som har mye sosial ballast har også en overopphopning av somatisk sykdom. Man skal derfor passe seg for å hoppe på den forklaringen for fort.
|
![]() |
|
|