Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bibelutdeling i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-09, 12:33   #181
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Men det går vel på religiøs overbevisning?
Jeg kommer absolutt ikke fra et strengt kristen hjem, men jeg fikk likevel med meg en gudstro (bygget på kristendommen) hjemmefra. Jeg har den samme troen enda (en selektiv kristen tro, der jeg velger ut det som passer meg) og barna mine blir nok påvirket av dette. Jeg har døpt alle barna mine (noe som var veldig viktig for meg), vi giftet oss i kirken, barna har gått i kristent kor (i mangel på alternativer) og storbror skal konfirmeres i mai. (Etter eget ønske). For meg er en bibel greit, mens en hijab blir feil ut fra min tro. For barna mine skal det være ett fett, men jeg vet at de er påvirket av meg og min tro og at de også vil se på en bibel som ufarlig og en hijab på noe som de som tilhører andre religioner bruker.

Du er jo likevel mot utdeling av bibel i skolen, som det jo er snakk om her. Så hva du gjør i ditt hjem blir jo din sak og jeg regner med at du lærer barna dine at man tar egne valg basert på egne ønsker.

Gammel 22-02-09, 12:35   #182
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

De har jo sikkert like mye baktanker med sine gaver som vi har med våre. Jeg gir ikke gaver uten å ha noen tanker om at mottakeren skal bli glad for den eller bruke den.

Det 'morsomme' er at alle som er så anti-kristendom ikke klarer å kaste bibelen.. why not? Det er jo bare en bok. Legg den ut på finn.no og tjen en hundrelapp eller to.

Jeg har generelt problemer med å kaste bøker, selv når de har vært vedlegg til Det Nye som jeg kjøpte på 90-tallet. Men jeg hadde ikke hatt noe prinsipielt problem med å kaste en bibel (i papirgjenvinninga), hvis jeg virkelig måtte bli kvitt den.

Jeg sammenlignet denne formen for gave med sponsing av skolebøker. Hvis kateketen bare hadde som baktanke at barna skulle bli glade, hadde de vel ikke trengt å understreke hvem den var fra?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 12:36   #183
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg opplever at folk som ikke tilhører en bestemt religion er mye mer åpen og imøtekommende overfor islam enn kristendommen. Kristendommen er den religionen man kan harslere med uten at noen reagerer, er man skeptisk eller negativ til islam er man fordommsfull og intolerant. Jeg får dette inntrykket overalt hvor jeg ferdes, spesielt på FP.

Nå er trådene som omhandler islam ofte anderledes enn dem som omhandler kristendom. I de trådene hvor man kritiserer kristendom går det gjerne på å tvinge kristendommen på allmenheten. I trådene som omhandler islam går det på den enkeltes rett til å utføre sin religion.

Og siden det tydeligvis er uklart - tvang, undertrykking, misjonering og forkynning til dem som ikke vil ha det er galt uansett religion, frivillig utøvelse av egen religion er helt ok.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 12:38   #184
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Du er jo likevel mot utdeling av bibel i skolen, som det jo er snakk om her. Så hva du gjør i ditt hjem blir jo din sak og jeg regner med at du lærer barna dine at man tar egne valg basert på egne ønsker.

Ja, jeg er i mot utdelig av bibel i skolen, men jeg hadde ikke (ut fra min tro) fått sprader om ungene kom hjem med en bibel. Jeg hadde blitt pisst om denne var delt ut i skolen, ikke pga av det kristne budskapet, men fordi det er evangelisering, noe vi ikke skal ha i skolen.
Jeg lærer barna å ta egne valg, vi snkker veldig mye om at folk tror på forskjellige ting, forskjellige guder eller ingen gud i det hele tatt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 12:39   #185
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Og like naivt er det å tro at barn oppvokst i et strengt kristent hjem klarer å legge religionen bak seg.

Ser du virkelig ikke at verken Glitter eller jeg skiller på ting, men det gjør du? Uff, hijab er faaaali, bibel er greit.

Jeg sier bare at det mest sannsynlig vil prege en 8-åring mindre å få en bibel på skolen (Kikker på den? Legger den i sekken? Fyrer i peisen med den?) enn det vil gjøre med et barn på samme alder som blir påtvunget en hijab. Ellers er jeg enig med det at barn som vokser opp i strengt kristne hjem nok blir veldig preget av det, ja. Men jeg synes det er en vesentlig forskjell på å gi et barn et kors i dåpsgave (kjenner du mange som tvinger barna sine til å gå med kors, jeg ser du skriver noe om det et sted?) enn det er å tvinge på de en hijab.

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Kan noen fortelle meg hvilke ateistiske miljøer de snakker om? Jeg skulle gjerne vært med i et, og de er vanskelige å finne.

Det nærmeste jeg kommer er jobben (ikke mange biologer er så veldig religiøse) og Human-Etisk forbund, men siden hijab er minst like lite populært å tre nedover ørene på barn som bibel i begge disse miljøene finnes det åpenbart mange jeg ikke vet om.

Vel, mulig jeg bare burde skrevet "ateister" her. Jeg er vel i grunn like lite inne i atiestiske miljøer som jeg er i kristne eller muslimske.
Men: Jeg synes det er rart å kalle seg ateist og være for hijab- bruk i politiet, f.eks.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 12:42   #186
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nå er trådene som omhandler islam ofte anderledes enn dem som omhandler kristendom. I de trådene hvor man kritiserer kristendom går det gjerne på å tvinge kristendommen på allmenheten. I trådene som omhandler islam går det på den enkeltes rett til å utføre sin religion.

Å la offentlige tjenestepersoner (politi i denne omgang) bruke hijab, er ikke det i aller høyeste grad å påtvinge allmenheten en religionspåminnelse den strengt tatt ikke har bedt om???

Sist redigert av rine : 22-02-09 kl 12:47.
Gammel 22-02-09, 12:42   #187
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja vi oppfatter jammen meg tråder forskjellig. Å dele ut bibel på skolen er ikke å tvinge kristendommen på allmenheten.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 12:46   #188
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Men Rine, nå snakker vi altså om forkynning i skolen. Da er det irrelevant om A er verre enn B og C, ingen av dem skal forekomme overhode. Respekt for andres livvsyn er ikke en gradert sak. "Bare bittelitt" forkynnelse er faktisk like mye over grensa som "mer forkynnelse".

Det er, som Fru Snurp sier, ikke det at man er redd for at barna skal bli kristne etc., men at man ønsker respekt for sitt synspunkt. Når folk argumenterer med at "det er da ikke så farlig", så argumenteres det nettopp på en respektløs måte som ikke tar hensyn til at det faktisk "er så farlig" for andre.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 12:54   #189
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Ja, jeg er i mot utdelig av bibel i skolen, men jeg hadde ikke (ut fra min tro) fått sprader om ungene kom hjem med en bibel. Jeg hadde blitt pisst om denne var delt ut i skolen, ikke pga av det kristne budskapet, men fordi det er evangelisering, noe vi ikke skal ha i skolen.
Jeg lærer barna å ta egne valg, vi snkker veldig mye om at folk tror på forskjellige ting, forskjellige guder eller ingen gud i det hele tatt.

Enig!

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Å la offentlige tjenestepersoner (politi i denne omgang) bruke hijab, er ikke det i aller høyeste grad å påtvinge allmenheten en religionspåminnelse den strengt tatt ikke har bedt om???

Du ser forskjellen på at en annen person bruker en hijab ved siden av deg, og at skolen lar en muslimsk menighet gi deg en i håp om at du begynner å bruke den?

At andre rundt meg er religiøse er da ikke å tvinge på meg noe som helst, ikke før vedkommende eventuelt prøver å overbevise meg om at deres valg også er rett for meg.

Gammel 22-02-09, 12:56   #190
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ja vi oppfatter jammen meg tråder forskjellig. Å dele ut bibel på skolen er ikke å tvinge kristendommen på allmenheten.

Da regner jeg med at du mener at å dele ut hijaber med en koselig hilsen den lokale muslimske menigheten ikke er å misjonere for islam heller?

Gammel 22-02-09, 12:58   #191
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Men Rine, nå snakker vi altså om forkynning i skolen. Da er det irrelevant om A er verre enn B og C, ingen av dem skal forekomme overhode. Respekt for andres livvsyn er ikke en gradert sak. "Bare bittelitt" forkynnelse er faktisk like mye over grensa som "mer forkynnelse".

Det er, som Fru Snurp sier, ikke det at man er redd for at barna skal bli kristne etc., men at man ønsker respekt for sitt synspunkt. Når folk argumenterer med at "det er da ikke så farlig", så argumenteres det nettopp på en respektløs måte som ikke tar hensyn til at det faktisk "er så farlig" for andre.

Selv om jeg heller vil at mine barn skal få en bibel som tiåring enn røyke hasj/drikke sprit, synes jeg dette høres ut som et litt merkelig forslag. Jeg tviler også på at det er lovlig med tanke på de nye retningslinjene for religionsundervisningen i skolen? Personlig hadde jeg ikke giddet å protestere fordi jeg ikke tror det spiller så stor rolle for mine barn om de får en bibel eller koreanen for den saks skyld. Jeg velger å "pick my battles" i forhold til skolen, og dette er ikke en av kampene jeg ville tatt. Prinsipielt er jeg uenig i at man deler ut bibler i skoletiden.

Her er det jeg mener om bibelutdeling i skolen. Diskusjonene dreide vel litt inn på hvor påvirket små barn blir av å få en bibel, og jeg mener at hijaben er en større fare i så måte (for de det gjelder) enn skolebibelen er. Men, som sagt, jeg er i prinsippet imot bibelutdeling i skolen.
Så lenge vi har en statskirke er jeg derimot for skolegudstjenester, så lenge det finnes et fullgodt alternativ for de som ikke deltar. Dette har med kultur og tradisjon å gjøre i mine øyne. (Jeg vet mange er uenig med meg i det, og vi trenger gjerne ikke å ta den diskusjonen en gang til. )

Den dagen kirke og stat skiller lag, vil jeg også ta avstand fra skolegudstjenestene.

Gammel 22-02-09, 13:01   #192
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Diskusjonene dreide vel litt inn på hvor påvirket små barn blir av å få en bibel, og jeg mener at hijaben er en større fare i så måte (for de det gjelder) enn skolebibelen er.

Nei, den gjorde ikke det. Problemet er bare at hver gang noen nevner at de ikke liker forkynning i skolen, så tror de som er for det at man er i mot fordi man er redd for at barna skal bli kristne.

Gammel 22-02-09, 13:02   #193
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men: Jeg synes det er rart å kalle seg ateist og være for hijab- bruk i politiet, f.eks.

Nei, man kan godt være ihuga forkjemper for ytringsfrihet, feks så var jeg en av de som kranglet her på FP for at muhammedkarikaturene selvfølgelig skulle kunne trykkes, og forkjemper for religionsfrihet selv om man er ateist.

Poenget her er at jeg synes ikke at lover og regler i samfunnet skal følge etter hva akkurat jeg har for syn. I så fall så hadde jeg vært i mot at absolutt noen religioner skal kunne forkynnes om, ingen skulle få jobb dersom de var offisielt religiøse, newagere hadde blitt dømt for kvakksalving og alle som ikke kunne tenke logisk og rasjonelt hadde fått fiskedask på torget hver lørdag. Men siden det er åpenbart at et samfunn fungerer best når det er total ytringsfrihet og religionsfrihet så er jeg for det. Det gjelder også religioner som jeg har skikkelig mye imot som newage, islam og kristendom.

På samme måte som hijab mener jeg at Smiths venner godt kan få lov til å gå med langt hår og langt skjørt, mens jeg ikke vil ha noe av misjonering av hverken newagere, muslimer eller kristne ovenfor barnet mitt eller meg selv. Men jeg godtar altså at religiøse foreldre skal få bringe sitt religiøse syn videre til barnet sitt, akkkurat som at jeg bevisst prøver å få barnet mitt til å være ateist.

Gammel 22-02-09, 13:03   #194
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Du ser forskjellen på at en annen person bruker en hijab ved siden av deg, og at skolen lar en muslimsk menighet gi deg en i håp om at du begynner å bruke den?

.

Og du ser forskjellen på en hvilken som helst person (som kan gå med rompa bar for all I care..) og en offentlig tjenesteperson? At de bærer religiøse symboler er nettopp å påtvinge allmennheten sin personlige tro. Ikke som i "du bør også bli muslim", men man bør slippe å ta stilling religion i det offentlige liv. Det gjelder både politiet og i skolen.

Gammel 22-02-09, 13:03   #195
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv

Maggie74 sin avatar

Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Toleranse for andre er ikke en motsetning til å nekte forkynnelse for seg og sine. Det er når man ønsker at andre skal gjøre noe at det er intolerant. Du som er personlig kristen (og i en så høy grad at du betviler evolusjonsteorien til og med) argumenterer i sterke ordelag for at noen med ditt livssyn skal kunne forkynne for barn, det er ikke spesielt tolerant av deg.

jeg er så lang fra statskirkekristen som du kan komme, men så lenge jeg hade mine barn på statlige skoler, måtte jeg godta de retningslinjene som var der. Som en følge valgte jeg å bytte skole. Men jeg forteller ikke mine barn at bibler og narkotika er det samme, eller at de ikke skal ha respekt for andre mennesker. Derimot er jeg veldig opptatt av at mine barn lærer mye om masse, slik at de en dag når de blir voksne selv kan bestemme hva de skal tro på. Jeg tar det slett ikke som en selvfølge at de skal tro på bibelen og vil på ingen måte støte de fra meg hvis de velger å tro på noe annet. De er frie mennesker med egne meninger, og det er det som er viktig.

Jeg synes fremdeles det er SKUMMELT at dere reagerer så sterkt på mine innlegg, men synes det er helt greit å sammenligne bibelen og dop.

Gammel 22-02-09, 13:09   #196
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

jeg er så lang fra statskirkekristen som du kan komme, men så lenge jeg hade mine barn på statlige skoler, måtte jeg godta de retningslinjene som var der. Som en følge valgte jeg å bytte skole.

Jeg spør kun av nysgjerrighet:
Hvor langt fra statskirken kan man komme samtidig som man synes bibelutdelig er greit?
Hvilken type privatskole valgte du?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 13:11   #197
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

jeg er så lang fra statskirkekristen som du kan komme, men så lenge jeg hade mine barn på statlige skoler, måtte jeg godta de retningslinjene som var der.

Men bibelutdeling er i strid med den offentlige skolens retningslinjer.

Gammel 22-02-09, 13:12   #198
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv

Maggie74 sin avatar

Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Selvsagt har kateketen like mye rett til å gi bort en bibel til folk han møter på gata som jeg har til å forære Maggie en utgave av "The God Delusion" i posten. Forskjellen er at sistnevne bok ikke deles ut av misjonerende ateister på dører og gatehjørner og, når Maggies meningsfeller får det som de vil, endatil på skolen. Hvis det ikke hadde vært mot mine prinsipper ville det forresten vært et interessant eksperiment å dele ut "The God Delusion" av Dawkins, som en gave. Ville det vært like uproblematisk fordi det var en gave?

Jupp. Det ville være like uproblematisk. Ville faktisk blitt glad for en sånn gave. Fordi jeg mener at kunnskap er makt, og jeg er alltid åpen for input.

forøvrig kan det nevnes at jeg giftet meg hos byfogden, og synes det var utrolig flott det hun leste, som var et utdrag fra en humanetisk bok. Skulle gjerne hatt den boken også, men jeg aner ikke hva den heter.

Gammel 22-02-09, 13:12   #199
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Og du ser forskjellen på en hvilken som helst person (som kan gå med rompa bar for all I care..) og en offentlig tjenesteperson?

Selvfølgelig ser jeg forskjellen. Jeg syns bare ikke forskjellen gjør så mye. Men jeg gidder rett og slett ikke gjenta alle argumentene mine, da kan du heller lese den debatten. Jeg tror den gikk i sirkel sånn omtrent fire ganger.

Gammel 22-02-09, 13:13   #200
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Nei, den gjorde ikke det. Problemet er bare at hver gang noen nevner at de ikke liker forkynning i skolen, så tror de som er for det at man er i mot fordi man er redd for at barna skal bli kristne.

Eh... Har du lest innleggene til Sitron? Jeg aner en viss angst mellom linjene der, ja...

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nei, man kan godt være ihuga forkjemper for ytringsfrihet, feks så var jeg en av de som kranglet her på FP for at muhammedkarikaturene selvfølgelig skulle kunne trykkes, og forkjemper for religionsfrihet selv om man er ateist.

Poenget her er at jeg synes ikke at lover og regler i samfunnet skal følge etter hva akkurat jeg har for syn. I så fall så hadde jeg vært i mot at absolutt noen religioner skal kunne forkynnes om, ingen skulle få jobb dersom de var offisielt religiøse, newagere hadde blitt dømt for kvakksalving og alle som ikke kunne tenke logisk og rasjonelt hadde fått fiskedask på torget hver lørdag. Men siden det er åpenbart at et samfunn fungerer best når det er total ytringsfrihet og religionsfrihet så er jeg for det. Det gjelder også religioner som jeg har skikkelig mye imot som newage, islam og kristendom.

På samme måte som hijab mener jeg at Smiths venner godt kan få lov til å gå med langt hår og langt skjørt, mens jeg ikke vil ha noe av misjonering av hverken newagere, muslimer eller kristne ovenfor barnet mitt eller meg selv. Men jeg godtar altså at religiøse foreldre skal få bringe sitt religiøse syn videre til barnet sitt, akkkurat som at jeg bevisst prøver å få barnet mitt til å være ateist.

Jeg er forsåvidt enig med deg i det meste her, (vi har jo diskutert det før) men mener altså at religionen bør holdes borte fra det offentlige rom.

jeg er så lang fra statskirkekristen som du kan komme, men så lenge jeg hade mine barn på statlige skoler, måtte jeg godta de retningslinjene som var der. Som en følge valgte jeg å bytte skole. Men jeg forteller ikke mine barn at bibler og narkotika er det samme, eller at de ikke skal ha respekt for andre mennesker. Derimot er jeg veldig opptatt av at mine barn lærer mye om masse, slik at de en dag når de blir voksne selv kan bestemme hva de skal tro på. Jeg tar det slett ikke som en selvfølge at de skal tro på bibelen og vil på ingen måte støte de fra meg hvis de velger å tro på noe annet. De er frie mennesker med egne meninger, og det er det som er viktig.

Jeg synes fremdeles det er SKUMMELT at dere reagerer så sterkt på mine innlegg, men synes det er helt greit å sammenligne bibelen og dop.

Vel, jeg reagerte også på innleggene ditt (du har faktisk moderert deg en del her.. ) men er enig i at Sitron sine var tusen ganger mer usaklige enn dine, så jeg valgte altså å reagere på hennes.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:21.