|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Bibelutdeling i skolen
Du er jo likevel mot utdeling av bibel i skolen, som det jo er snakk om her. Så hva du gjør i ditt hjem blir jo din sak og jeg regner med at du lærer barna dine at man tar egne valg basert på egne ønsker.
|
|
|
#182 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg har generelt problemer med å kaste bøker, selv når de har vært vedlegg til Det Nye som jeg kjøpte på 90-tallet.
|
|
|
#183 |
|
Glamorøs
|
Nå er trådene som omhandler islam ofte anderledes enn dem som omhandler kristendom. I de trådene hvor man kritiserer kristendom går det gjerne på å tvinge kristendommen på allmenheten. I trådene som omhandler islam går det på den enkeltes rett til å utføre sin religion.
|
|
|
#184 |
|
© All rights reserved
|
Ja, jeg er i mot utdelig av bibel i skolen, men jeg hadde ikke (ut fra min tro) fått sprader om ungene kom hjem med en bibel. Jeg hadde blitt pisst om denne var delt ut i skolen, ikke pga av det kristne budskapet, men fordi det er evangelisering, noe vi ikke skal ha i skolen. |
|
|
|
|
|
#185 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg sier bare at det mest sannsynlig vil prege en 8-åring mindre å få en bibel på skolen (Kikker på den? Legger den i sekken? Fyrer i peisen med den?) enn det vil gjøre med et barn på samme alder som blir påtvunget en hijab. Ellers er jeg enig med det at barn som vokser opp i strengt kristne hjem nok blir veldig preget av det, ja. Men jeg synes det er en vesentlig forskjell på å gi et barn et kors i dåpsgave (kjenner du mange som tvinger barna sine til å gå med kors, jeg ser du skriver noe om det et sted?) enn det er å tvinge på de en hijab.
Vel, mulig jeg bare burde skrevet "ateister" her. Jeg er vel i grunn like lite inne i atiestiske miljøer som jeg er i kristne eller muslimske. |
|
|
|
|
|
#186 |
|
Halloen!
Å la offentlige tjenestepersoner (politi i denne omgang) bruke hijab, er ikke det i aller høyeste grad å påtvinge allmenheten en religionspåminnelse den strengt tatt ikke har bedt om??? Sist redigert av rine : 22-02-09 kl 12:47. |
|
|
|
|
|
#188 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Bibelutdeling i skolenMen Rine, nå snakker vi altså om forkynning i skolen. Da er det irrelevant om A er verre enn B og C, ingen av dem skal forekomme overhode. Respekt for andres livvsyn er ikke en gradert sak. "Bare bittelitt" forkynnelse er faktisk like mye over grensa som "mer forkynnelse".
|
|
|
#189 |
|
Glamorøs
|
Enig!
Du ser forskjellen på at en annen person bruker en hijab ved siden av deg, og at skolen lar en muslimsk menighet gi deg en i håp om at du begynner å bruke den?
|
|
|
#190 |
|
Glamorøs
|
Da regner jeg med at du mener at å dele ut hijaber med en koselig hilsen den lokale muslimske menigheten ikke er å misjonere for islam heller?
|
|
|
#191 |
|
Halloen!
Her er det jeg mener om bibelutdeling i skolen. Diskusjonene dreide vel litt inn på hvor påvirket små barn blir av å få en bibel, og jeg mener at hijaben er en større fare i så måte (for de det gjelder) enn skolebibelen er. Men, som sagt, jeg er i prinsippet imot bibelutdeling i skolen. |
|
|
|
|
|
#192 |
|
Glamorøs
|
Nei, den gjorde ikke det. Problemet er bare at hver gang noen nevner at de ikke liker forkynning i skolen, så tror de som er for det at man er i mot fordi man er redd for at barna skal bli kristne.
|
|
|
#193 |
|
Mother of Dragons
|
Nei, man kan godt være ihuga forkjemper for ytringsfrihet, feks så var jeg en av de som kranglet her på FP for at muhammedkarikaturene selvfølgelig skulle kunne trykkes, og forkjemper for religionsfrihet selv om man er ateist.
|
|
|
#194 |
|
Halloen!
Og du ser forskjellen på en hvilken som helst person (som kan gå med rompa bar for all I care..) og en offentlig tjenesteperson? At de bærer religiøse symboler er nettopp å påtvinge allmennheten sin personlige tro. Ikke som i "du bør også bli muslim", men man bør slippe å ta stilling religion i det offentlige liv. Det gjelder både politiet og i skolen. |
|
|
|
|
|
#195 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
jeg er så lang fra statskirkekristen som du kan komme, men så lenge jeg hade mine barn på statlige skoler, måtte jeg godta de retningslinjene som var der. Som en følge valgte jeg å bytte skole. Men jeg forteller ikke mine barn at bibler og narkotika er det samme, eller at de ikke skal ha respekt for andre mennesker. Derimot er jeg veldig opptatt av at mine barn lærer mye om masse, slik at de en dag når de blir voksne selv kan bestemme hva de skal tro på. Jeg tar det slett ikke som en selvfølge at de skal tro på bibelen og vil på ingen måte støte de fra meg hvis de velger å tro på noe annet. De er frie mennesker med egne meninger, og det er det som er viktig.
|
|
|
#196 |
|
© All rights reserved
|
Jeg spør kun av nysgjerrighet: |
|
|
|
|
|
#197 |
|
Glamorøs
|
Men bibelutdeling er i strid med den offentlige skolens retningslinjer.
|
|
|
#198 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jupp. Det ville være like uproblematisk.
|
|
|
#199 |
|
Glamorøs
|
Selvfølgelig ser jeg forskjellen. Jeg syns bare ikke forskjellen gjør så mye. Men jeg gidder rett og slett ikke gjenta alle argumentene mine, da kan du heller lese den debatten. Jeg tror den gikk i sirkel sånn omtrent fire ganger.
|
|
|
#200 |
|
Halloen!
Eh... Har du lest innleggene til Sitron? Jeg aner en viss angst mellom linjene der, ja...
Jeg er forsåvidt enig med deg i det meste her, (vi har jo diskutert det før) men mener altså at religionen bør holdes borte fra det offentlige rom.
Vel, jeg reagerte også på innleggene ditt (du har faktisk moderert deg en del her.. |
|
|
|
![]() |
|
|