Sv: Bibelutdeling i skolen
Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.
Men Rine, nå snakker vi altså om forkynning i skolen. Da er det irrelevant om A er verre enn B og C, ingen av dem skal forekomme overhode. Respekt for andres livvsyn er ikke en gradert sak. "Bare bittelitt" forkynnelse er faktisk like mye over grensa som "mer forkynnelse".
Det er, som Fru Snurp sier, ikke det at man er redd for at barna skal bli kristne etc., men at man ønsker respekt for sitt synspunkt. Når folk argumenterer med at "det er da ikke så farlig", så argumenteres det nettopp på en respektløs måte som ikke tar hensyn til at det faktisk "er så farlig" for andre.
Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Selv om jeg heller vil at mine barn skal få en bibel som tiåring enn røyke hasj/drikke sprit, synes jeg dette høres ut som et litt merkelig forslag. Jeg tviler også på at det er lovlig med tanke på de nye retningslinjene for religionsundervisningen i skolen? Personlig hadde jeg ikke giddet å protestere fordi jeg ikke tror det spiller så stor rolle for mine barn om de får en bibel eller koreanen for den saks skyld. Jeg velger å "pick my battles" i forhold til skolen, og dette er ikke en av kampene jeg ville tatt. Prinsipielt er jeg uenig i at man deler ut bibler i skoletiden.
Her er det jeg mener om bibelutdeling i skolen. Diskusjonene dreide vel litt inn på hvor påvirket små barn blir av å få en bibel, og jeg mener at hijaben er en større fare i så måte (for de det gjelder) enn skolebibelen er. Men, som sagt, jeg er i prinsippet imot bibelutdeling i skolen.
Så lenge vi har en statskirke er jeg derimot for skolegudstjenester, så lenge det finnes et fullgodt alternativ for de som ikke deltar. Dette har med kultur og tradisjon å gjøre i mine øyne. (Jeg vet mange er uenig med meg i det, og vi trenger gjerne ikke å ta den diskusjonen en gang til. )
Den dagen kirke og stat skiller lag, vil jeg også ta avstand fra skolegudstjenestene.
|