Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mengder mat og vekt

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-01-09, 11:06   #181
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Mengder mat og vekt

Hvis jeg spiser for lite så går jeg ikke ned i vekt - eneste som skjer da er at musklene slutter å virke også fryser jeg forferdelig uansett hvor varmt det er. For å unngå å fryse må jeg forøvrig spise noe fett - det hjelper ikke med proteiner eller annet. Men fett er tryllemiddel. Og med trening og litt fet mat (typisk kakaoen min på morgenen) så er jeg varm og god i huden og hele meg.

Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 11:07   #182
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg har forresten i lengre periode (november og desember) spist 5 små måltider hver eneste dag i tillegg til at jeg har gått en time hver dag (mer eller mindre).

Nedgang på åtte uker var 1,8 kg.
Tror noe ikke er helt som det skal egentlig. ......

Det kommer jo litt an på hva man spiser til de måltidene og hvor fort man går da. Noen ganger trenger man å øke muskelmassen litt for å få opp hvileforbrenningen litt for å få en vektnedgang.

Når man har så liten vektnedgang så kan det jo som regel skyldes en del ting: at det er noe medisinsk (stoffskiftet), vannopphopning i kroppen, underrapportering i forhold til det man tar inn, for lite mosjon i forhold til kaloriinntak og en hel del andre ting.

Det er jo en enkel sak å få legen til å sjekke stoffskiftet.

Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 11:08   #183
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hvis jeg spiser for lite så går jeg ikke ned i vekt - eneste som skjer da er at musklene slutter å virke også fryser jeg forferdelig uansett hvor varmt det er. For å unngå å fryse må jeg forøvrig spise noe fett - det hjelper ikke med proteiner eller annet. Men fett er tryllemiddel. Og med trening og litt fet mat (typisk kakaoen min på morgenen) så er jeg varm og god i huden og hele meg.

Den kakaoen din skal jeg jammen prøve når jeg er ferdig med denne hersens diettingen.

Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 11:09   #184
Slettet bruker
Passiv

Standard

Også er det en ting til også - hvis man skal forbrenne kroppsfett så må man visstnok over i fettforbrenning. Kroppen brenner ikke fra fettlagrene før den må - altså må glukogenlageret i leveren tømmes før kroppen spiser av fettet. Det vil si at man da må tilføre kroppen mindre mat enn man putter ut i forbruk - evt at man må tilføre mat som ikke legger seg som glukogen og forhindrer fettforbrenningen.

Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 11:11   #185
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Den kakaoen din skal jeg jammen prøve når jeg er ferdig med denne hersens diettingen.

Da bør du nok passe deg for raske karber - eller så får fettet i fløten en superhighway rett til hoftebeina.

Men uten raske karber så er den helt super. Jeg lager den kjempesterk med en hel toppet spiseskje kakao oppi - mørk og fet og lekker.

Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 11:24   #186
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Da bør du nok passe deg for raske karber - eller så får fettet i fløten en superhighway rett til hoftebeina.

Men uten raske karber så er den helt super. Jeg lager den kjempesterk med en hel toppet spiseskje kakao oppi - mørk og fet og lekker.

Jeg synes det er best uten sukker og bruker søtningsstoff til vanlig i alt som drikkes.

Synes den høres deilig ut og med nystekt brød til. :drømmer seg bort:

Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 11:32   #187
Slettet bruker
Passiv

Standard

Den er kjempegod.
Hvis du bruker søtningsstoff - har du sjekket ut sukrin?

Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 11:38   #188
Skvetten
Passiv

Standard

Skal forsøke det, Smilefjes. Sverger til sweet and low jeg, det smaker så godt.

Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 11:40   #189
Slettet bruker
Passiv

Standard

Prøv sukrin du.
Det smaker, ser ut, oppfører seg og virker helt likt sukker. Bortsett fra at det har 0 kalorier og 0 i GI. Også er det naturlig og ifølge USA sikkert å bruke uansett mengde. :frelst:

Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 11:41   #190
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sverger også til Sukrin, det både ser ut som og smaker som sukker.

Gammel 20-01-09, 11:42   #191
Skvetten
Passiv

Standard

Hvor får jeg tak i det?

Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 11:48   #192
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

www.lavkarbopikene.no, helsekost, enkelte butikker med godt utvalg. Og så har de egen hjemmeside, www.sukrin.no.

Gammel 20-01-09, 11:50   #193
Skvetten
Passiv

Standard

Lavkarbopikene, har Torsk sett den linken?

Nå fikk jeg jo mange stimuli på en gang. Melkesjokolade.
Takk, Iset.

Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 20:53   #194
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer jo litt an på hva man spiser til de måltidene og hvor fort man går da. Noen ganger trenger man å øke muskelmassen litt for å få opp hvileforbrenningen litt for å få en vektnedgang.

Når man har så liten vektnedgang så kan det jo som regel skyldes en del ting: at det er noe medisinsk (stoffskiftet), vannopphopning i kroppen, underrapportering i forhold til det man tar inn, for lite mosjon i forhold til kaloriinntak og en hel del andre ting.

Det er jo en enkel sak å få legen til å sjekke stoffskiftet.

Har sjekket stoffskifte. Det er visstnok ok.

Jeg underrapporterer ikke. Helt sikkert. Jeg er mer bekymret for å spise for lite enn for mye, sånn det er nå. Har gått ned 10kg siden august, så har jo gått ned en hel del, men det har stoppet opp i noen månder nå, på tross av alt jeg ikke gjør noe anderledes. Det er litt snodig syntes jeg. Vann i kroppen er det ikke (tar medisiner som er vanndrivende).

Iom at vi har en del diabetes i familien i tillegg til mye overvekt, så lurer jeg på om det kan ha noe med saken å gjøre. At jeg rett og slett har litt vanskelig for det pga gener eller at insulinet ikke er helt som det skal?

Man kan lure.. skal intensivere treningen (løpe) og prøve spise mer mat (i dag: litt salat, litt brokollisuppe og et stykke pizza og en te med fruktose..ikke så mye), før jeg tar en sjekk.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 21:17   #195
Skvetten
Passiv

Standard

Har sjekket stoffskifte. Det er visstnok ok.

Jeg underrapporterer ikke. Helt sikkert. Jeg er mer bekymret for å spise for lite enn for mye, sånn det er nå. Har gått ned 10kg siden august, så har jo gått ned en hel del, men det har stoppet opp i noen månder nå, på tross av alt jeg ikke gjør noe anderledes. Det er litt snodig syntes jeg. Vann i kroppen er det ikke (tar medisiner som er vanndrivende).

Iom at vi har en del diabetes i familien i tillegg til mye overvekt, så lurer jeg på om det kan ha noe med saken å gjøre. At jeg rett og slett har litt vanskelig for det pga gener eller at insulinet ikke er helt som det skal?

Man kan lure.. skal intensivere treningen (løpe) og prøve spise mer mat (i dag: litt salat, litt brokollisuppe og et stykke pizza og en te med fruktose..ikke så mye), før jeg tar en sjekk.

Det er jo ikke nok mat til å holde forbrenningen oppe da. Jeg hadde definitivt spist en god del mer og ikke minst annerledes samt økt intensiteten på treningen. Da kommer resultatene.

Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 21:20   #196
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ikke nok mat til å holde forbrenningen oppe da. Jeg hadde definitivt spist en god del mer og ikke minst annerledes samt økt intensiteten på treningen. Da kommer resultatene.

Er salat og suppe så galt da? Te?

Pizza, den ser jeg.

Jepp, tror det er greia jeg også. Kjipern å ha så elendig matlyst, men får bare ta meg sammen.... Spise, løpe, spise, løpe.. rapporterer om en måned.

Gammel 20-01-09, 21:23   #197
Skvetten
Passiv

Standard

Salat er da ikke mat, man kan da ikke leve på noe som består for det meste av vann. Suppe er det heller ingen proteiner i å snakke om. Pizza er jo noe søl som hverken har det ene eller det andre bortsett fra en hel del fett. Så ja, det er ikke akkurat mat om man ønsker å gå ned i vekt eller man vil være i bevegelse.

Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 21:25   #198
Joika
Pauset

Standard

Salat er da ikke mat, man kan da ikke leve på noe som består for det meste av vann. Suppe er det heller ingen proteiner i å snakke om. Pizza er jo noe søl som hverken har det ene eller det andre bortsett fra en hel del fett. Så ja, det er ikke akkurat mat om man ønsker å gå ned i vekt eller man vil være i bevegelse.

Klart ikke dette blir den daglige menyen. Men salaten inneholdt da en del annet enn grønne salatblader, så det er sagt.

Kan en del om kosthold, mener jeg selv.. bare vanskelig å etterleve når man ikke har lyst på noen ting.

Gammel 20-01-09, 21:45   #199
Skvetten
Passiv

Standard

Klart ikke dette blir den daglige menyen. Men salaten inneholdt da en del annet enn grønne salatblader, så det er sagt.

Kan en del om kosthold, mener jeg selv.. bare vanskelig å etterleve når man ikke har lyst på noen ting.

Det tviler jeg ikke på at du gjør.

Beklager at jeg blir så engasjert, dette har jeg høyere utdannelse innen.

Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 21:48   #200
Joika
Pauset

Standard

Skal huske å legge mer detaljern info en annen gang. Så det ikke er noen tvil.. 100 gram kylling, tre korn mais, tre salatblader, åtte kikerter.. osv osv.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:26.