Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Jeg vurderer navnefest i stedet for dåp

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-05-08, 13:22   #10
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåp

Jeg synes dere må avveie hvem som skal få "viljen" sin. Reagerer litt på at det høres ut som om ditt ønske skal telle mer enn familien dins og mannens (viss jeg forsto det ene innlegget ditt rett i at disse ønsket dåp).

Navnefest er en flott markering, og jeg tror ikke august blir for lenge til (selv var mine gutter 4,5 mnd ved dåp...). Som flere sier, tror jeg det er vanlig at barna er litt større ved navnefest.
En navnefest uten seremoni er et fullgodt alternativ etter mine begreper.

Så litt om mine personlige syn på dåp. At barn ikke kommer til himmelen viss de ikke er døpt, er et syn som statskirken ikke hevder i dag. Presten vi hadde dåpssamtale hos fremhevet dette veldig sterkt, at alle barn er Guds barn. At det ene barnet ditt er døpt, betyr derfor ingenting, med mindre du ønsker å gjøre det likt for dem.
Ang dette med å benytte statskirken til dåp uten å være kirkegjenger/spesielt troende, så synes jeg presten også sa dette veldig fint. Folkekirken er for alle, også de som bare bruker kirken til dåp, bryllup og begravelser. Ingen kan dømme!
Når det gjelder dåpskjole så er det en kristen tradisjon, hvor den lange dåpskjolen symboliserer at man skal være en del av Guds menighet hele livet, altså til kjolen "passer". For meg vil det derfor være feil å bruke dåpskjole ved navnefest, men det får bli opp til hver enkelt.

Lykke til med valget, Iset!

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:43.