Sv: Om drapet på femåringen i Telemark
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Så vidt jeg vet er det i dag slik at man ikke skal dømmes for ting man ikke har gjort. Det vil si at for eksempel er ikke vold mot mor grunnlag for å frata far samværsrett.
Det finnes i alle fall ett unntak fra det: Det ble nylig innført en lov som gjorde "grooming" straffbart. Grooming betyr at man nærmer seg mindreårige med det formål å på sikt utnytte dem sexuelt, for eksempel ved å utgi seg for å være en 14 år gammel gutt (mens man egentlig er en 53 år gammel gubbe) på internett og inngå et vennskapsforhold med en mindreårig jente.
Med bakgrunn i denne loven er det nå mulig å arrestere den 53 år gamle gubben i det han stiller opp på første møte med den 14 år gamle jenta han har gjort seg til venns med, og man trenger ikke vente til vedkommende faktisk har forgrepet seg på henne før man sikter vedkommende.
Denne loven er et stort fremskritt i kampen for å beskytte barn mot seksuelle overgrep. Jeg klarer ikke umiddelbart å se for meg et lovforslag som ville kunne gjøre noe for slike saker som den du henviser til, him, men jeg nevnte grooming-lovgivingen for å vise at det finnes unntak.
|