Sv: Om drapet på femåringen i Telemark
Du reiser en viktig problemstilling som jeg har tenkt mye på.
Blir helt fortvilet når jeg tenker på alle som må sende barna sine til en forelder de tror kan være til skade psykisk eller fysisk for barna sine.
Jeg føler meg også helt rådvill ang. hva man kan gjøre for å sikre barn bedre på dette området - det må selvfølgelig råde en rettsikkerhet for en forelder som kun mistenkes å være til skade, det er jo slett ikke sikkert det stemmer.
En av mine tidligere elever klamret seg til beina til de ansatte i bhagen og hylgråt i panikk og fortvilelse hver gang far skulle hente henne til helgesamvær. Både mor og bhagen skjønte at hun umulig kunne ha det bra der - men de visste ikke. Det viste seg i ettertid at jenta ble utsatt for grove seksuelle overgrep og vanskjødsel der. Jeg synes fremdeles dette er veldig vanskelig å tenke på den dag i dag.
Og jeg har hørt om mange lignende tilfeller.
Kanskje burde man i slike tilfeller kunne basere seg på sterke indisier, selv om man ikke har konkrete bevis. Det gjør man jo i rettsystemet ellers.
Jeg synes at mishandlede kvinner og barn ikke har god nok rettsikkerhet og beskyttelse slik som ting er per dags dato.