Sv: Sitronen
Opprinnelig lagt inn av HP, her.
Hva avgjør om det herskes eller ikke? Er det intensjonen til den som skriver, eller er det følelsen den som leser sitter igjen med? Kan det objektivt vurderes om kunnskapsgapet brukes som en hersketeknikk?
Det å formulere akkurat det en faktisk mener på en utvetydig måte er en kunst, jeg beundrer dem som får det til.
Men kan det at uklarhet i en brukers mening med et innlegg blir påpekt ha en opplærende effekt? Hjelper det folk til å bli flinkere å uttrykke seg?
Det blir jo leserens oppfatning og følelse som avgjør såklart, men det er vel ikke til å ta feil av når en person skriver: Jøss, det vet da alle, er det mulig osv. Slike kommentarer syns ikke jeg er til å ta feil av. Det er jo også derfor det til stadighet blir misforståelser og diskusjoner. Ikke like lett å få fram det man mener. Hvis man kjenner hverandre godt er det lettere å forstå det andre skriver for da vet man hva den andre står for, men her inne er vi jo ganske ukjente for hverandre i det virkelige liv.
Det er greit å oppklare eventuelle misforståelser slik at man lærer av det, men det bør skje på en respektfull måte, mener jeg da.....
|