Sv: Babykasting
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Jeg skrev litt om dette høyere opp om det å ha en objektiv mening og det å ha en subjektiv mening. Og det var derfor jeg dro inn dette med bilkjøring - fordi at hvis man har en ren objektiv mening på dette, så er det vanskelig å argumentere mot at bilkjøring faktisk er farligere. Det er farligere med bilkjøring, det har vi kalde, harde tall på. Hvorfor argumenterer ikke folk like heftig mot bilkjøring, da?
Ser du at jeg peker på et pardoks her? Eller er du uenig med meg i at det overhode foreligger paradoks.
Jeg er uenig med deg at det er et paradoks. Jeg synes du blander pærer og epler her. Sammenlikningen mellom bilkjøring og babykasting er irrelevant. Det er ikke hvor (lite) farlig babykasting er sammenliknet med f.eks. bilkjøring som er interessant, men babykasting kontra ikke babykasting. Hvis man ser på bilkjøring vil ikke nødvendigvis alternativet til ikke å kjøre bil innebære noe mindre risiko. Jeg forutsetter da at man faktisk må forflytte seg på en eller annen måte. Å ta buss eller gå langs en traffikert vei er heller ikke risikofritt. Derimot vil alternativet til babykasting, nærmere bestemt ikke å kaste babyen, innebære en langt mindre risiko.
Hvis man forutsetter at barna skal få god helse, som er formålet med babykastingen, kan man jo vurdere riskikoen ved dette mot et annet helsebringende alternativ. Jeg er ikke sikker på at babykastingen vil komme så bra ut, derav min og andres hoderystende holdning til denne skikken.
|