Sv: Babykasting
Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.
Nå begynner det å bli veldig teoretisk her, men jeg er uenig med de premissene du setter opp. For meg er handlingen meningsløs fordi den ikke rasjonelt kan forklares. Rent objektivt må man kunne kreve at handlingen vurderes uavhengig om man tror eller ikke. Og da er det opp til de som utfører handlingen å vise til at det faktisk har den effekten som påstås, for å overbevise oss som tviler.
Jeg skrev litt om dette høyere opp om det å ha en objektiv mening og det å ha en subjektiv mening. Og det var derfor jeg dro inn dette med bilkjøring - fordi at hvis man har en ren objektiv mening på dette, så er det vanskelig å argumentere mot at bilkjøring faktisk er farligere. Det er farligere med bilkjøring, det har vi kalde, harde tall på. Hvorfor argumenterer ikke folk like heftig mot bilkjøring, da?
Ser du at jeg peker på et pardoks her? Eller er du uenig med meg i at det overhode foreligger paradoks.
Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.
Det er for pokker ikke irrelevant, om man tar med mer alvorlige -og mer utbredte- manifestasjoner av samme fenomen som for eksempel nekting av blodoverføringer (Jehovas Vitner) eller helbredelse ved bønn/homeopati/etc. fremfor medisin (jfr media nylig). Det som skjer i hodet til religiøse voksne har påviselige konsekvenser for uskyldig forbipasserende, i dette tilfelle barna. Selvsagt forstår jeg det religiøse perspektivet (jeg har vært med i en evangelisk kristen menighet, tro det eller ei), men det betyr ikke at jeg ikke trenger å bry meg når jeg mener de tar feil, og særlig ikke når det også går ut over noen andre?
Poenget mitt er at man kan ikke måle tro. Det at du mener de tar feil er basert i din tro, og de mener de har rett i forhold til sin tro. Så fremt barna ikke tar skade av det mener jeg det er umulig å vurdere noen av meningene som mer riktige enn andre.
Hadde barna blitt skadet hadde jeg vurdert det helt anderledes. Grunnen til at vi er uenige er jo at jeg mener at de objektive følgende av dette ikke er dramatiske (ingen barn er blitt skadet i løpet av 15 år). Og hvis jeg får vite noen følger vil jeg endre mening.