Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Alkohol i gave?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-04-08, 11:46   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol i gave??

Jeg hadde mer enn gjerne tatt imot vin, både som dåpsbarn og hvis jeg skulle døpt mine barn. Jeg gjetter på at det er flere 18-åringer der ute som setter pris på vin enn på sølvplettallerkener.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 11:51   #2
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg hadde mer enn gjerne tatt imot vin, både som dåpsbarn og hvis jeg skulle døpt mine barn. Jeg gjetter på at det er flere 18-åringer der ute som setter pris på vin enn på sølvplettallerkener.

Ville heller hatt en sølvkoppen min som minne, enn en flaske jeg gulpet i meg uten andakt og følelse.
Evt den ultimate kombinasjon. Vin i sølvkoppen. En litt billig vin som jeg kunne drukket meg full på med god samvittighet.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 19:09   #3
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Det tror jo jeg også. Jeg er stadif forundret over disse dåpsgavedingsene.
Skikkelig sølvvarer er jo noe annet.

Både jeg og mannen min har sølvkopper og grøtfat i sølv fra vi var små, og Mazungen har brukt disse. Hun digget min sølvrangle som liten også, men vi trenger jo ikke flere da.

Vi har ikke fått vin til henne, og har ikke gitt bort vin, men jeg må si jeg liker tanken om en da har mulighet til å oppbevare.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 19:19   #4
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også vin i dåpsgave er helt ypperlig. Nå har det seg imidlertid slik at de tre barna jeg kjenner som har blitt døpt har foreldre som ikke har vist særlig interesse for at barna deres skal motta vin, så derfor har jeg latt det være. Når jeg ser på en del av de greiene folk faktisk gir i dåpsgave så skjønner jeg ikke helt argumentet om at barnet kanskje ikke vil like vin som voksen. Hvilken voksen mann vil vel begeistret henge opp sin dåpsattestholder i sølv på veggen?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 19:38   #5
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Nei, det synes jeg ikke noe om. Ville heller satt mer pris på om noen ga barna penger på bok/aksjer/fond.

Vi alle har sølvkoppene våre stående ved siden av hverandre i glasskapet. Synes det er fin gave. Jeg fikk også et sett sølvbestikk til voksen inngravert med navnet mitt og dåpsdagen og det ligger på min plass i alle selskap vi har.

Gammel 27-04-08, 22:38   #6
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Sv: Alkohol i gave?

Jeg ville nok tenkt at det var en litt spesiell gave, ja.
Synes slikt passer best å gi til voksne som man vet liker vin.
Og årgangsvin er jo kanskje litt spesiell smaksmessig også. Ikke alltid den smaken man lker best, med mindre man er blitt "garvet" kjenner, da.
Nei, jeg liker bedre gaver som varer livet ut.

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 22:54   #7
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elias, her.

Nei, jeg liker bedre gaver som varer livet ut.

Minner varer også livet ut. Min største vinopplevelse ligger noen år tilbake i tid, men jeg husker det som det var i går. Jeg husker også veldig godt de største skuffelsene, og uavhengig om man liker vinen eller ikke er det en spesiell historie knyttet til den som man bringer med seg. En tinntallerken varer livet ut, men i hvilken form? Nedstøvet innerst i et skap og ser dagens lys når det er på tide å flytte?

Jeg synes vin er en fantastisk dåpsgave.

Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 23:00   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker som så at de færreste 18-åringer har vett eller trente smaksløker nok til å nyte en skikkelig årgangsvin, så hvis man skal gi vin til dåpsbarnet, bør man velge en som står seg i minst 30 år.
Liebfraumilch, anyone?

Å gi vin til en konfirmant, virker som en ganske absurd idé, synes jeg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 19:46   #9
Pio
Har ponny, ønsker høyhest

Pio sin avatar

Pio er populærPio er populærPio er populærPio er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika

Jeg bare mener at vin er en såpass sær greie iom at det er mange som verken liker vin, drikker vin, eller gidder bruke masse penger på vin.

Du kan vel ikke alvorlig talt mene at vin er en sær greie?
Det er vel ikke sånn at folk stort sett ikke liker vin? Jeg opplever at de fleste jeg kjenner liker vin, men at noen helt klart er mer begeistret enn andre.
Jeg synes vin i dåpsgave var en morsom idè, men jeg hadde nok kombinert den med feks et lite smykke, slipsnål eller lignende, så hadde det hatt en gave som det kunne ha glede av nå, og en til senere.

Pio er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 22:02   #10
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det er værre med oppbevaringen, burde nok stå i kjelleren, men har til nå stått på rommet hennes. Der er det ganske jevn temperatur, men blir veldig varmt om sommeren. Håper vi ikke har ødelagt den.

Jeg ville vært litt bekymret for denne flasken. For det første burde den ligge (for korkens del), og hvis den har ligget veldig varmt om sommeren er jeg redd for at dere lager syltetøy. (Jeg hadde nok prøvesmakt den. )

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 23:30   #11
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jeg ville vært litt bekymret for denne flasken. For det første burde den ligge (for korkens del), og hvis den har ligget veldig varmt om sommeren er jeg redd for at dere lager syltetøy. (Jeg hadde nok prøvesmakt den. )

Jeg er også bekymret for den flasken. Men vi kan jo ikke åpne den!

Ellers kan man jo se på det å gi årgangsvin i dåpsgave som en begynnelse på en lengre oppdragelse i å lære å nyyyte god vin.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 23:25   #12
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pio, her.

Du kan vel ikke alvorlig talt mene at vin er en sær greie?
Det er vel ikke sånn at folk stort sett ikke liker vin? Jeg opplever at de fleste jeg kjenner liker vin, men at noen helt klart er mer begeistret enn andre.
Jeg synes vin i dåpsgave var en morsom idè, men jeg hadde nok kombinert den med feks et lite smykke, slipsnål eller lignende, så hadde det hatt en gave som det kunne ha glede av nå, og en til senere.

Snakker ikke om vin generelt, men årgangsvin.
Å bruke masse penger på vin er ikke noe alle gjør. Rett og slett fordi det er bortkastet om man ikke er "vinkjenner".
Så ja, det er sært syntes jeg.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 15:23   #13
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Nå har det seg imidlertid slik at de tre barna jeg kjenner som har blitt døpt har foreldre som ikke har vist særlig interesse for at barna deres skal motta vin, så derfor har jeg latt det være.

Det ble jeg da aldri spurt om. (Men det skal sies at det han fikk av dere var veldig flott og brukes daglig.)

Snupps vinelskende far har vel også for så vidt et par lekkerbiskener i skapet som vurderes overlevert i bursdagsgave når Snupp er gammel nok til å sette pris på det (og ikke drikke den fiine vinen på nachspiel.)

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 21:32   #14
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Det ble jeg da aldri spurt om.

Johooo! Men det er lenge siden, så det er godt mulig at du hadde endret synspunkt innen du fikk barn. Vi drøftet det da jeg skulle i min første dåp i 2004.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 22:11   #15
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp. Det som jeg synes er enda mer merkelig er den skikken med å gi tinnesker som skal inneholde forskjellig avfall og slo fra barnet: en tann, en hårlokk etc.

Gammel 28-04-08, 10:18   #16
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jepp. Det som jeg synes er enda mer merkelig er den skikken med å gi tinnesker som skal inneholde forskjellig avfall og slo fra barnet: en tann, en hårlokk etc.

Enig! Rare greier... Heldigvis har våre sluppet unna disse eskene. Kanskje markedet kan utvides litt forresten? Eske for første buse, første negl, første navlelo osv.

Jeg ville nok ikke gitt bort vin i dåps- eller konfirmasjonsgave, av litt forskjellige grunner.
Jeg synes det er litt rart å gi bort alkohol til de under 18, selv om det er meningen at de skal vente til de er over 18 med å drikke den. Man vet dessuten ikke hva slags liv de har når de er 18. Nå er det ikke mange unge som får rusproblemer eller psykiske problemer kanskje, men det ville være litt kjipt å ha gitt flere flasker vin til en eller ei som ruser seg litt i meste laget fra før eller som av andre grunner ikke bør ha i seg for mye alkohol. (Hadde jeg fått råderett over disse vinflaskene som 18-åring, hadde de blitt drukket på toppen av altfor mye annet. Jeg hadde nok ikke nytt de sammen med en bedre middag for å si det sånn. Og det kunne like godt vært hjemmelaget vin som årgangsvin... : perlerforsvin: )

Nei, jeg ville nok heller drukket flaskene selv...

Ellers kan vin være ok gave synes jeg, men da må man se an mottakeren. I min familie er det noen som har et litt for avslappet forhold til alkohol, og en slektning av meg som har alkoholproblemer (kjent for de fleste) fikk likevel flaskefor av ymse slag da h*n feiret rundt tall for en stund siden.

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-08, 10:28   #17
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Enig! Rare greier... Heldigvis har våre sluppet unna disse eskene. Kanskje markedet kan utvides litt forresten? Eske for første buse, første negl, første navlelo osv.

My thoughts exactly

Gammel 28-04-08, 10:37   #18
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville aldri gitt vin i dåpsgave og heller ikke likt at mine fikk det. Ikke pga alkoholen i seg selv, men for et styr å skulle lagre dette fordi en umoden 18 åring skulle helle innpå vinen i russetiden.

Hvor har dere det fra at man enten må gi vin eller sølvplett? Jeg gir gjerne litt dyrere bøker til dåpsbarna og det er en gave som kan brukes masse mens barna er små. Må en dåpsgave være noe som kan brukes av en voksen?

Gammel 28-04-08, 10:39   #19
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Jeg ville aldri gitt vin i dåpsgave og heller ikke likt at mine fikk det. Ikke pga alkoholen i seg selv, men for et styr å skulle lagre dette fordi en umoden 18 åring skulle helle innpå vinen i russetiden.

Hvor har dere det fra at man enten må gi vin eller sølvplett? Jeg gir gjerne litt dyrere bøker til dåpsbarna og det er en gave som kan brukes masse mens barna er små. Må en dåpsgave være noe som kan brukes av en voksen?

Jeg ser for meg at jeg også hadde slukt flaska som 18-åring om jeg hadde hatt ei liggende. Den hadde nok ikke blitt drukket med mye andakt akkurat.

Jeg synes heller ikke dåpsgaver må være noe som kan brukes av en voksen.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:00.