Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ambulansepersonell slår tilbake

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-08, 10:43   #1
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Ambulansepersonell slår tilbake

Jeg synes denne heksejakten har gått for langt. Ja, de gjorde en feil, det er det vel ingen som sier imot. Ikke de selv heller. Men at denne jakten fortsatt pågår, og også går ut over deres familier, synes jeg er litt for 1400 tall.

Gammel 09-04-08, 21:42   #2
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ariel, her.

Jeg synes denne heksejakten har gått for langt. Ja, de gjorde en feil, det er det vel ingen som sier imot. Ikke de selv heller. Men at denne jakten fortsatt pågår, og også går ut over deres familier, synes jeg er litt for 1400 tall.

Eller: det at ambulansesjåførene ikke har mistet jobben strider imot rettsfølelsen til store deler av det norske folk. Tror du virkelig at dette hadde vært en sak enda dersom ikke veldig mange mente at her er det ansvarsfraskrivelse satt i system? Les de offisielle transkripsjonene og ikke minst hør på lydopptaket og kom så tilbake og si om du mener det er forsvarlig behandling.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-08, 18:59   #3
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ariel, her.

Å kalle dette en heksejakt synes jeg er feil. Som du selv sier, ambulansesjåførene gjorde en feil, og de er anmeldt for grov uforstand i tjenesten. Det synes jeg er rett og rimelig. Hodeskader er potsensielt veldig farlig, og å dra fra en pasient uten å undersøke skikkelig er så kritikkverdig at man må kunne sette spørsmålstegn ved om de er i stand til å utføre jobben forsvarlig. Jeg tror også sjåførene selv innser at de sitter med svært dårlige kort i å forsvare seg mot anklager om grov uforstand, og jeg ser dette leserinnlegget som en strategi hvor de prøver å ikle seg en offerrolle.

På den annen side, er det urettferdig at sjåførene må ta støyten alene for noe som åpenbart er et systemproblem.

Svar med sitat
Gammel 10-04-08, 21:19   #4
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Å kalle dette en heksejakt synes jeg er feil. Som du selv sier, ambulansesjåførene gjorde en feil, og de er anmeldt for grov uforstand i tjenesten. Det synes jeg er rett og rimelig. Hodeskader er potsensielt veldig farlig, og å dra fra en pasient uten å undersøke skikkelig er så kritikkverdig at man må kunne sette spørsmålstegn ved om de er i stand til å utføre jobben forsvarlig. Jeg tror også sjåførene selv innser at de sitter med svært dårlige kort i å forsvare seg mot anklager om grov uforstand, og jeg ser dette leserinnlegget som en strategi hvor de prøver å ikle seg en offerrolle.

På den annen side, er det urettferdig at sjåførene må ta støyten alene for noe som åpenbart er et systemproblem.

Men er det en systemfeil? Det er jo ambulansepersonellet som tok avgjørelsen om å la han ligge der.... Det kan da umulig være slik de er opplært til å handle i en pasientsituasjon?

Gammel 10-04-08, 22:37   #5
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Men er det en systemfeil? Det er jo ambulansepersonellet som tok avgjørelsen om å la han ligge der.... Det kan da umulig være slik de er opplært til å handle i en pasientsituasjon?

Ja, ambulansepersonellet tok avgjørelsen, og det finnes et utall av eksempler hvor ambulansepersonell ikke tar med seg pasienter. Hvorfor er det slik? Når de først har kommet ut til pasienten er det ikke mye mer jobb å ta pasienten med. Kostnadene begynner derimot å løpe når pasienten ankommer legevakt/sykehus, og det er selvfølgelig et økonomisk motiv for den restriktive holdningen ambulansepersonell til tider viser. Og det er holdninger som kommer fra toppen av systemet.

Svar med sitat
Gammel 11-04-08, 00:11   #6
yt1300
Fullverdig medlem

yt1300 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
yt1300 er litt kul
Standard

Hvis det ikke var rasisme, hva var det da?

Jeg tror det er veldig enkelt: Shit happens.
Han/de hadde jobbet i ambulansetjenesten i 15-20 år uten klager(?).
Hvor mange jobber i et yrke så lenge uten at det drar seg til en eller flere ganger?

Det triste er jo selvfølgelig at det får store konsekvenser når f.eks ambulansepersonell, oljeplattformarbeidere eller romfergepiloter gjør en fei.Men man kan ikke gardere seg mot det likefullt.

Og i dagens syndebukksamfunn så er det selvfølgelgi ingen som er fornøyde før noen må ta hatten (eller ambulansen) sin og gå.

yt1300 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-08, 07:58   #7
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av yt1300, her.

Jeg tror det er veldig enkelt: Shit happens.
Hvor mange jobber i et yrke så lenge uten at det drar seg til en eller flere ganger?

I teorien er jeg enig med deg. I dette spesifikke tilfelle er jeg uenig. Mye av det som ble sagt er loggført, det ble filmet, det var vitner der. Klart det er lett å ta feil av folk som bare er ruset eller skadet. Men ikke når kona til den skadde forteller hva som skjedde. Og de uttalelsene som de hevder de kom med er ikke det samme som ble loggført.

Gammel 11-04-08, 10:54   #8
HP
Administrator

HP sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ikke engasjert meg så veldig inn i denne saken enda, da det fram til nå i grunnen har vært "ord mot ord". Jeg hørte lydopptakene nå, og jeg har bare en ting å si: Fy faen!

At AMK vakten og de to i ambulansen fortsatt har jobb syns jeg er hårreisende. SÅ underbemannet er ikke det norske helsevenset.

Opprinnelig lagt inn av yt1300, her.

Jeg vil anta at de fleste pasienter er veldig fornøyd bare de kommer fram til legevakt/sykehus.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 22:30   #9
yt1300
Fullverdig medlem

yt1300 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
yt1300 er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Jeg vil anta at de fleste pasienter er veldig fornøyd bare de kommer fram til legevakt/sykehus.

Sikker? Jeg har et inntrykk av at de aller fleste mangler en forståelse av at i det man er i kontakt med helsevesenet, spesielt ambulanse og sykehus, så er man i en høyrisikosone. Oddsene for å overleve er drastisk forverret. Ikke fordi sykehusene gjør en dårlig jobb, men fordi man har havnet i en situasjon der man har behov for medisinsk assistanse.

Angående de to ambulansesjåførene.
Jeg vil tro at disse to har reddet liv HVER ENESTE DAG på jobb de årene de har vært i yrket. Har dette noen verdi? Har det så stor verdi at man bør kunne tilgi et (nokså grovt) feilsteg?

Min mening: Utvilsomt.

yt1300 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 12:35   #10
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Jeg har ikke engasjert meg så veldig inn i denne saken enda, da det fram til nå i grunnen har vært "ord mot ord". Jeg hørte lydopptakene nå, og jeg har bare en ting å si: Fy faen!

Akkurat dette var mine tanker også.

Gammel 13-04-08, 00:15   #11
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia

Uansett er det menneskelig å feile, også for ambulansesjåfører.
Ja, de gjorde feil. Ja, det kunne gått galt. Ja, ja, ja... Men allikevel synes jeg det blir feil, og veldig middelaldersk) at privatpersoner går etter dem, og familiene deres, såpass lenge etterpå.

Svar

Emneord
ambulansearbeider, lydopptak, sofienbergparken

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:51.