|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Peppy!
|
![]() Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Det tar jeg ikke så stivt. Altså, jeg hadde ikke giddet å velge meg en bunad fra et sted jeg knapt hadde hørt om. Så fint synes jeg ikke bunad er. Men om en venninne kom og fortalte at hun ville ha lik bunad som meg, til tross for at hun ikke hadde noen tilknytning til Rogaland whatsoever, så hadde jeg syntes det var helt fint. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?
Jeg liker også den svarte, men synes den røde er friskere. Det er selvsagt et helvete med det hvite (og liksom strøkne) forkle, men... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Unik
|
He he. Her er det berre skjorta som skal vera stiva. Og det tilbyr alltid mamma og/eller mormor seg å gjera *bortskjemt*
![]() |
#4 |
© All rights reserved
|
Jeg er så stor at jeg må nok stryke selv. :gammel: |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Jeg kunne ikke tenkt meg å valgt en bunad fra et område jeg ikke hadde tilknytning til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Audacious
|
![]() Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Jeg synes det skal være en viss tilknytning, men å ha tilknytning til et sted er jo en subjektiv følelsessak. F.eks om ektefelle er derfra, man har arvet bunaden fra en kjær slektning, oldeforeldre var derfra, slekta noen ledd tilbake men man har drevet slektsforskning på dem og føler derfor en egen tilknytning, man har bodd der en del år osv. Derfor har jeg f.eks ingen "problemer" med innvandrere til Norge som ønsker å ta i bruk bunad, for å markere tilhørigheten til sitt nye hjemland.
![]() |
#8 |
Unik
|
![]() Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Eg fekk ikkje kone belte før etter at eg var gift, hadde fått unger og hadde fylt 25
![]() |
#9 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Jeg signerer Acsa. Det er jo ingen krav, men jeg syns det er best å velge bunad ut fra tilhørighet. Hva som gjør at man føler tilhørighet, må være opp til den enkelte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Protonterapeut
|
Jeg har så lite takt og tone, at jeg til og med kommenterer slikt.
![]() |
#11 |
trenger lading
|
Hvor kommer jeg fra?
Når en føler seg "norske nok" til å ha lyst på bunad så føler de sikkert en tilknytning til et bestemt sted og. Så det synes jeg er bare flott.