Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva er det til middag i dag?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-11-06, 23:32   #181
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det til middag i dag?

Hjemmelaget tomatsuppe og pannekaker.

Hjemmelaget tomatsuppe, 4 porsjoner, ca 15-20 minutter.

2-3 ss smør
2-3 ss (øko-)hvetemel
1,5 liter kokende vann
1 glass økotomatpuré
1 boks hermetiske økotomater

smelt smøret, rør inn hvetemelet og spe med vannet, ha i tomatpuré og hermetiske tomater. Smak til med havsalt, kvernet pepper og en liten klype sukker. Jeg synes det er godt å ha litt urter eller chili i, men prøv deg frem.

200 g speltpasta, økomakaroni eller grovpasta, til nød 12 minutters makaroni kokes og has i rett før servering.

Pannekakene lagde jeg med mest byggmel, serverte med hjemmelaget blåbærsyltetøy, bacon, lønnesirup og brunost. (Ikke sammen, men mest hver for seg)

Gammel 06-11-06, 23:44   #182
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den tomatsuppen er veldig god. Tips til andre som har barn som får grøsninger og brekninger av grønnsaksbiter i maten: mos de hermetiske tomatene med blender, matmølle eller stavmikser før du har dem i. (Og ellers kan jeg tipse om at suppen blir enda bedre hvis man lager den på hønsekraft og avslutter med en fløteskvett. Men det gjelder vel egentlig de fleste supper? )

Gammel 07-11-06, 07:41   #183
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Den tomatsuppen må jeg prøve!

Gammel 07-11-06, 08:38   #184
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så på Koht i familien i går og hun kunne bare bekrefte det jeg lenge har hatt mistanke om: Menn synes ikke at suppe er middag.

Men den tomatsuppen skal prøves uansett.

Claire er ikke aktiv  
Gammel 07-11-06, 09:55   #185
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I går brukte jeg svineknokekraft fra frysen :kjerring: og da var det mye middag i suppen. Jeg er oppvokst med supper så fulle av mat at de nesten er gryter, og elsker supper. Byggryn er forresten veldig godt i nesten alle typer grønnsakssupper og klare supper. Jummi!

Gammel 07-11-06, 10:10   #186
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Så på Koht i familien i går og hun kunne bare bekrefte det jeg lenge har hatt mistanke om: Menn synes ikke at suppe er middag.

Det er nok noe i det. Men kjøttboller i suppen hjelper absolutt - eller melboller for den del, det liker både mannen min og gutten min veldig godt. Og ferske grove rundstykker med hvitløkssmør er dessuten alltid populært.

Jeg bestilte forresten abonnement på Kolonihagekasse i går. Jeg skrev at jeg var vervet av deg, Mim. Så får du til gjengjeld belage deg på enda flere spørsmål av typen "hva i all verden skal vi bruke åtte store neper til" og slikt utover høsten.

Gammel 07-11-06, 10:13   #187
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

I dag blir det stekt sei med løk, gulerøtter, poteter og sukkererter

Mandarin er ikke aktiv  
Gammel 07-11-06, 10:14   #188
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

2-3 ss smør
2-3 ss (øko-)hvetemel
1,5 liter kokende vann
1 glass økotomatpuré

smelt smøret, rør inn hvetemelet og spe med vannet, ha i tomatpuré og hermetiske tomater. Smak til med havsalt, kvernet pepper og en liten klype sukker. Jeg synes det er godt å ha litt urter eller chili i, men prøv deg frem.

200 g speltpasta, økomakaroni eller grovpasta, til nød 12 minutters makaroni kokes og has i rett før servering.

Pannekakene lagde jeg med mest byggmel, serverte med hjemmelaget blåbærsyltetøy, bacon, lønnesirup og brunost. (Ikke sammen, men mest hver for seg)

digresjon.. : men hvor kjøper du økotomatpurre og hvetemel?

Mandarin er ikke aktiv  
Gammel 07-11-06, 10:30   #189
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mandarin, her.

digresjon.. : men hvor kjøper du økotomatpurre og hvetemel?

Økotomatpuré har de til og med på Rimi. Og Coop-butikker har etter hvert ganske godt utvalg i slikt.

Gammel 07-11-06, 13:15   #190
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Men den tomatsuppen skal prøves uansett.

Huff, slik er det her også. Jeg kan lage så tjukk ertesuppe at det nærmest er gryterett med erter, allikevel synes mannen at det er suppe - og suppe er ikke middag i følge han... og deretter slenger han i seg 5-6 brødskiver i tillegg til suppeskålen, og da er det nesten så jeg tror han...
Jeg synes suppe er mer enn nok til middag og spiser det ofte dersom han er borte.

Gammel 07-11-06, 13:25   #191
Tøsa
Bølle

Tøsa sin avatar

Tøsa er litt kulTøsa er litt kul
Standard

Tomatsuppedag her!

Gammel 07-11-06, 14:06   #192
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

I dag blir det noe kyllinggreier. Har ikke helt bestemt, bare tatt kyllingfiléter opp av fryseren. Kanskje litt sursøt med ris ved siden av?

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv  
Gammel 07-11-06, 14:13   #193
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi skal ha lammekoteletter på potetseng med salat ved siden av. (Forsinket søndagsmiddag.)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv  
Gammel 07-11-06, 14:20   #194
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Jeg skal lage pastasalat. Jeg har kjøpt fullkornpasta. Inspirert av dere. Så den bør bare være god!!

I salaten har jeg kylling, gullskinke, litt god ost, cashewnøtter, fersk ananas, ribbet agurk og minimais. (nå glemte jeg sikkert noe)
Serveres med nystekte baguetter.

Gammel 07-11-06, 14:25   #195
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Fiskekaker her..

Zip er ikke aktiv  
Gammel 07-11-06, 14:30   #196
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vurderer pannekaker og hjemmelaget tomatsuppe her i dag (posetomatsuppe er forresten aldri et alternativ her i huset). Jeg er ikke like konsekvent som Mim på øko-fronten, ellers er oppskriften ganske lik. Jeg synes ellers at makaronien blir best hvis den får koke i suppa hele tiden. Også har jeg i litt melk. Jeg liker hverken bacon eller lønnesirup til pannekaker, og brunost har jeg aldri tenkt på å bruke. Kanskje jeg skulle prøve? Brunost og blåbær er jo skikkelig digg sammen!

Mannen min synes forøvrig at suppe er mat. Han trenger ikke brød eller noe annet ved siden av heller han, det gjør jeg (han kan godt kjøpe seg en salat til lunsj også, kanskje han egentlig er homo )

Gammel 07-11-06, 14:31   #197
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Definitivt homo.

Gammel 07-11-06, 14:40   #198
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

I dag skal vi ha pannekaker *smatt*. Hvis vi ikke spiser oss sprekkmette, varmer jeg opp litt blåbærsuppe til slutt...

Gammel 07-11-06, 15:00   #199
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

2-3 ss smør
2-3 ss (øko-)hvetemel
1,5 liter kokende vann
1 glass økotomatpuré

Denne suppen skal prøves av meg og er den god smeller jeg sikkert i meg en kjele beregnet for 4 personer (Mannen er suppe-hater)
Hvilken mengde tilsvarer glasset med tomatpuré og boksen med tomater? Her er alt amerikansk, så alle glass og bokser er av grandiose størrelser...

Gammel 07-11-06, 15:02   #200
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Her blir det oppvarmet fårikål :slurp:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:07.