Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
Det er jeg enig med deg i. Allikevel er endel av disse tingene med i beregningen når hvertfall vi tenker på hvor mange barn vi skal ha. Fordi vi ikke ville greid å håndtere flere enn kanskje to barn rent økonomisk hvis en krise skulle oppstå så er det heller ikke aktuelt å få flere barn enn kanskje to. De er selvfølgelig en hel haug andre ting inne i bildet også, men jeg syns man bør tenke litt på at fremtiden ikke nødvendigvis er lik den man er i når man får barn.
Ja. Noe bør man ta høyde for. Men skulle man ta høyde for alt burde man jo strengt tatt ha sterilisert seg før man fikk et eneste barn.
Jeg mener vel også at en hypotetisk risiko for arbeidsløshet i en begrenset periode ikke nødvendigvis betyr at et barn som er ønsket ikke skal bli til. Livet må ikke nødvendigvis være en dans på roser for at valget om å få barn skal være riktig.
Som sagt tar vi høyde for en del ting. Det bør være overskudd nok til å f.eks. takle at det potensielle barnet f.eks. fikk astma, at jeg hadde bekkenløsning under svangerskapet etc. Altså bør man regne med overskudd til et "vanlig" barn og forløp, men også noe ekstra. Men alle eventualiteter? Nei.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|