Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?
Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.
Det kjem heilt an på settingen. Polyanna ville aldri ha brukt ein sånn kommentar for å umyndiggjere verken kvinner eller menn, og det er nettopp det som er skilnaden på velmeint flørting/erting og forskjellsbehandling/trakassering.
Eg har opplevd sjefar som har avbrutt meg under gode argumentasjonsrekker i oppheita faglege diskusjonar med utalelsar som: "oi, eg visste ikkje at søte jenter kunne bli så sinte", og ledd nedlatande. Når ein brukar kjønnsbaserte utalelsar systematisk for å umyndiggjere andre er det trakassering. Sjølv om dei ikkje har noko med sex å gjere.
Polyanna, Polyanna. Det handler jo ikke om Polyanna? Og selv om vi "kjenner" Polyanna og mener at hun aldri ville sagt noe for å umyndiggjøre eller trakassere noen, så kan jo den unge mannen oppfatte det slik? Hvis han IKKE kjenner Polyanna og ikke vet at hun mente det humoristisk, og ikke vet at hun kaller alle under 30 for "bare barnet". Klart han kan oppfatte det nedlatende, umyndiggjørende og ubehagelig. Kanskje hvis Polyanna er sjef at han til og med oppfatter det som hersketeknikk fra hennes side. At hun er en Tårnfrid-sjef som må hakke på alle andre, og som har behov for å markere sin posisjon overfor den unge jyplingen.
(Polyanna: jeg regner med du skjønner at jeg ikke er ute etter deg på noen måte, og jeg tror ikke at du verken VAR ubehagelig eller ble oppfattet som ubehagelig. Jeg prøver bare å forklare at det ikke alltid er hvordan ting er MENT som er viktig, men hvordan det OPPFATTES.)
Dette kan kanskje komme som et sjokk på enkelte, men det hender at også jeg blir misforstått. Jeg har alltid hatt en lett tone i forhold til kolleger, hvor jeg spøker, har selvironi og små-slenger litt med leppa. De aller, aller fleste tar dette med godt humør og tar igjen, og det fungerer veldig bra. Men jeg HAR opplevd folk som har trukket seg unna fordi de har oppfattet meg som spydig. Og selv om jeg da ikke HAR ment noe vondt med det, jeg har bare prøvd å tøyse og fleipe og holde en god tone - så er det likevel på sin plass i slike situasjoner at JEG er den som beklager. For greit, det VAR ikke vondt ment, men det ble oppfattet negativt.
|