Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Dette kombinert med at man generelt er mer muntlig i framstillingen bidrar til at innlegg gjerne kan få inneholde ord og uttrykk som strengt tatt ikke er korrekte. Dette kan være alt fra dialektord eller bannskap til slang.
For eksempel - mange skriver gjerne "Joa...." i internettinnlegg. Det er jo det mange av oss sier. Korrekt skrivemåte er selvsagt "Joda" eller "jo da".
Det er ikke like nøye å være korrekt på forum som i jobbsammenheng. Derfor legger vi mindre ressurser i å få det korrekt. Og mange har stavefeil, eller ord de har misforstått, og siden vi altså ikke leser korrektur... så blir det som det blir.
Jeg ville her skilt mellom "korrekt" og "riktig"; "joa" er sant nok ikke formelt korrekt (ikke noe man ville skrevet i en jobbrapport, liksom), men det er heller ikke feil, det er bare en veldig muntlig form. Det er heller ikke "korrekt" å hive inn engelske ord og uttrykk, eller banneord, eller for den del smileyer, men de passer fint inn i forumspråket, der er jeg helt enig med deg. (Så lenge de er riktig stavet, naturligvis. ) Og selvsagt blir det alltid noen feil når man skriver, samme hvor flink man er, og naturligvis er det begrenset hvor mye tid man legger i å korrekturlese foruminnlegg.
Litt tid på å formulere seg så folk skjønner hva man sier bør jo alle bruke (i alle fall hvis de vil bli lest), og en kjapp gjennomlesing før man poster (eller etter at det er postet) vil antagelig luke ut en del feil for de aller fleste. Jeg skjønner godt at ikke alle er like opptatt av dette som jeg er, men jeg slutter ikke å være opptatt av godt språk av den grunn, og jeg kan ikke slutte å legge merke til hvordan folk skriver noe mer enn jeg kan slutte å se hva folk har på seg når jeg snakker med dem. (Men jeg prøver i begge tilfeller å ikke la eventuelle fordommer løpe helt løpsk med meg. )