|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
flisespikker
|
![]() Sv: Dine litterære helter
Det finnes i alle fall én "fortsettelse", som kom for et par år siden og starter umiddelbart etter P&P.
![]() |
#62 |
Prematurmamma
|
Meg også. Og ikke minst Oline, som satte sin egen lykke til side hele livet, og kun levde for gården og familien sin. Hun gjorde kanskje en tabbe ved å ikke fortelle Magret sannheten om faren tidligere, men hun må være den ultimate mamma, tror jeg. Peter fikk jeg også litt sansen for, og må innrømme at jeg ble litt forelsket i denne sjeggete skotten. Knut gjorde litt opp for seg han også, slik at jeg satt igjen med et mye bedre inntrykk av ham, når han ville gifte seg med Oline (episoden på setra når Magret var et par år gammel). Og gammel Magret var jo også en fantastisk dame. Jeg er nestne litt lei meg for at hun ikke skriver flere bøker om den familien.
![]() |
![]() |
#63 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dine litterære helterVarg Veum |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Sliter med tastaturet
![]() Sv: Dine litterære helterJeg lurer på om jeg må si Owen Meany. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Introvert optimist
|
Jeg tror du kan slenge på et par nuller på det ett-tallet. Det finnes i bøtter og spann. Jeg har lest en trilogi, som viser hele P&P fra Darcys synspunkt. Den kunne med fordel vært kuttet en god del, men var faktisk overraskende bra. En fortsettelse jeg har lest, var virkelig ikke verdt papiret den var trykket på.
![]() |
#66 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Dine litterære helterHva heter disse P&P-bøkene, og er de oversatt til norsk? |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
hakuna matata
Medlem siden: Dec 2007
![]() |
![]() Sv: Dine litterære helterJeg finner nok generelt anti-helter mer fascinerende enn rene helteskikkelser. Dessuten elsker jeg å lage lister. Her er en "5 på topp"-liste med en kort begrunnelse: |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dine litterære helter[quote=Albertine;18086]Jeg er sikkert et nek som sier dette nå, men jeg er fryktelig glad i bøkene om Ayla, Hulebjørnens klan mm. Sikkert 20 år siden jeg leste den første boka, men den har satt sitt preg. I tillegg er jeg fascinert av Barbara Havers, kollegaen til Lynley i Elizabeth Georges bøker, pluss at jeg digger Hercule Poirot. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Dine litterære helterDet er en del folk som leser de samme bøkene her ja.
![]() |
#70 |
trøtt
|
Jeg synes Lynley er topp! Men for all del, kun den litterære skikkelsen, ikke tv-serie-Lynley.
![]() |
#71 |
Peppy!
|
Den er jeg enig i. Ellers er jeg uenig i de fleste som er nevnt i denne tråden. Garp, Mr Darcy, Lisbeth Salander og andre som er elendige til å kommunisere gjør meg vanvittig frustrert, og er ikke heltefigurer i min verden. Jane Eyre er i hvert fall ikke heltinne, du snakker om å være forstoppet av integritet og godhet. Lord Wimsey er jeg bittelitt enig i, han er jo relativt suveren av seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
intro
|
![]() Sv: Dine litterære helterAmbjørnsens Elling er vel blant de morsomste og mest fascinerende, samtidlig som jeg til dels kjenner meg veldig igjen i ham.
![]() |
![]() |
#73 |
Henger i stroppen
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Samme her!
![]() |
#74 |
Henger i stroppen
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig. Dette var en person jeg fikk lyst til å bli nærmere kjent med. Han var en bærende figur i boka.
![]() |
#76 |
Textrovert
|
![]() Sv: Dine litterære helterSprøyte gal eller ei, jeg kan ikke for det, men jeg har alltid vært stormende forelsket i Heathcliff fra Wuthering Heights.
![]() |
#77 |
Dårlig husmor
|
Emma Tennant: An Unequal Marriage og Pemberley |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dine litterære helterGunvor i Trost i taklampa.
![]() |
|
|