Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julemiddag og alkohol

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-07, 17:58   #161
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Julemiddag og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Du skrev at du ble sjokkert over å høre at det finnes noen som drikker alkohol på 17. mai. Og videre skrev du: "Alle de jeg kjenner drikker 16 mai. Og de fleste såmye at de er full hele 17 mai."

Dette skrev jeg:

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Alle de jeg kjenner drikker 16 mai. Og de fleste så mye at de er full hele 17 mai.. værtfall for noen år siden

Og for noen år siden så var de folkene 16-19 år

Men skulle ha skrevet de fleste jeg kjenner. Men ingen av de jeg kjenner eller folk av de jeg kjenner som kjenner noen igjen. drikker på 17 mai.

Og sto nå ingen ting der at JEG drikker meg driting på 16 mai.

Jeg drikker 1 gang i året ca og det er 2 juledag hehe

Gammel 21-12-07, 11:47   #162
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Dette skrev jeg:

Og for noen år siden så var de folkene 16-19 år

Men skulle ha skrevet de fleste jeg kjenner. Men ingen av de jeg kjenner eller folk av de jeg kjenner som kjenner noen igjen. drikker på 17 mai.

Og sto nå ingen ting der at JEG drikker meg driting på 16 mai.

Jeg drikker 1 gang i året ca og det er 2 juledag hehe

Jeg tror vi har HELT FORSKJELLIG oppfattelse av hva det er å drikke. Og hva det er å drikke alkohol.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 12:27   #163
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg tror vi har HELT FORSKJELLIG oppfattelse av hva det er å drikke. Og hva det er å drikke alkohol.

Det er jeg ganske sikker på, jeg også. Og jeg kan forsåvidt godt skjønne at folk som ikke synes alkoholholdige drikker er godt, men som drikker alkohol for å oppnå en rus i større eller mindre grad, synes det er sjokkerende at andre foreldre drikker alkohol på "barnas dager".

Jeg synes også at fyll og barn ikke under noen omstendigheter hører sammen, og får vondt i hjertet ved tanken på barn som får jul og 17. mai ødelagt av foreldrenes alkoholinntak. Og hvis man virkelig ikke klarer å sette seg inn i at det å drikke alkohol ikke nødvendigvis er ensbetydende med å bli påvirket av alkohol, så skjønner jeg godt at vi snakker forbi hverandre i diskusjonen.

Jeg tror nemlig at alle som har uttalt seg i denne diskusjonen synes man skal la være å drikke seg full eller om så bare "litt full" på julaften og 17. mai. Men for noen av oss så er det faktisk ikke det vi snakker om i det hele tatt. Vi snakker om å nyte alkohol på samme måte som man nyter en kopp kaffe.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 12:30   #164
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror heller ikke en øl ute på 17.mai er farlig. Men jeg tror også at noen ganger innser ikke alle voksne hvordan alkholen påvirker en.
Jeg har selv hatt diskusjoner med venner ang dette, som påstår at de IKKE endrer atferd etter 3-4 vinglass, men jeg som da var edru, tydelig så en atferdsendring. Man blir kanskje litt blind for dette selv?
Og jeg tror mange barn er veldig sensitiv på atferdsendringer hos foreldre.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 12:34   #165
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Jeg tror heller ikke en øl ute på 17.mai er farlig. Men jeg tror også at noen ganger innser ikke alle voksne hvordan alkholen påvirker en.
Jeg har selv hatt diskusjoner med venner ang dette, som påstår at de IKKE endrer atferd etter 3-4 vinglass, men jeg som da var edru, tydelig så en atferdsendring. Man blir kanskje litt blind for dette selv?

Det tror jeg du har helt rett i, og undersøkelser som er gjort tyder vel også på at dette er et stort problem.

Jeg for min del blir absolutt påvirket av tre–fire vinglass, i alle fall nok til at jeg synes det er et alt for stort alkoholinntak for meg når jeg er sammen med ungene. Jeg tror ikke jeg noen gang har overskredet ett glass vin eller én pils i Frøknas selskap, noe som jeg føler meg ganske overbevist om at går bra for meg.

Gammel 21-12-07, 12:37   #166
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Det er jeg ganske sikker på, jeg også. Og jeg kan forsåvidt godt skjønne at folk som ikke synes alkoholholdige drikker er godt, men som drikker alkohol for å oppnå en rus i større eller mindre grad, synes det er sjokkerende at andre foreldre drikker alkohol på "barnas dager".

Jeg synes også at fyll og barn ikke under noen omstendigheter hører sammen, og får vondt i hjertet ved tanken på barn som får jul og 17. mai ødelagt av foreldrenes alkoholinntak. Og hvis man virkelig ikke klarer å sette seg inn i at det å drikke alkohol ikke nødvendigvis er ensbetydende med å bli påvirket av alkohol, så skjønner jeg godt at vi snakker forbi hverandre i diskusjonen.

Jeg tror nemlig at alle som har uttalt seg i denne diskusjonen synes man skal la være å drikke seg full eller om så bare "litt full" på julaften og 17. mai. Men for noen av oss så er det faktisk ikke det vi snakker om i det hele tatt. Vi snakker om å nyte alkohol på samme måte som man nyter en kopp kaffe.

Og jeg tror i likhet med guniss at man blir blind for seg selv.

Jeg vil tippe at minst 90 % av alle som drikker med barn til stede vil hevde at de over hode ikke er synlig påvirket. At de ikke har endret atferd. Likevel er det ingen tvil om at man GJØR nettopp det. Endrer atferd, altså. Og barna merker det.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 13:05   #167
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg vil tippe at minst 90 % av alle som drikker med barn til stede vil hevde at de over hode ikke er synlig påvirket. At de ikke har endret atferd. Likevel er det ingen tvil om at man GJØR nettopp det. Endrer atferd, altså. Og barna merker det.

Javel.

Gammel 21-12-07, 13:29   #168
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Har du noe som kan underbygge disse 90 %-ene?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 13:47   #169
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

I går drakk og spiste jeg fra to til åtte (om kvelden). Så gikk jeg hjem, kysset ungene god natt og sydde på symaskin i tre timer. *juleferiefeiring fra ei som ikke drikker julaften, men som drikker alkohol med og uten ost(mat) resten av året*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 14:09   #170
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Interessant påstand. Har du noen fakta å vise til? Veldig interessant at du mener at 90 % endrer atferd av å drikke et halvt glass vin til maten. For du sa ingenting om hvor mye man måtte drikke, gjorde du vel?

Gammel 21-12-07, 14:11   #171
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg drikker ikke sammen med barna, mens mannen kan ta seg 1-3 øl i løpet av en kveld. En ordning som funker fint for oss. Jeg liker godt både Munkholm og Aass uten, så for meg er det ikke noe problem. Nå er vi ikke vinmennesker, så vi har jo alternativer.

Jeg drikker derimot når jeg er uten ansvar andre steder. Sjansene byr seg faktisk ganske ofte (både med og uten mann), så jeg har ingen nød nei.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 15:04   #172
Maz
Pauset

Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Du har sikkert rett der.

Men en skifter adferd av mye annet også. Å le f.eks. Latter skiller vel ut endorfiner det også. Jeg tror ofte at adferdsendring ved ett glass vin i godt lag kan tillegges andre ting en vinen alene.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 17:25   #173
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Jeg husker da jeg var liten. Jeg hadde en onkel som til daglig var ganske tilknappet og sur. Om har tok en øl eller to, ble han veldig mye morsommere å være sammen med.
Bar KAN oppleve det sånn også, uten at jeg argumenterer for adferdsendring.

Men jeg endrer faktisk adferd etter et glass vin og en god middag.
Jeg blir dritsløv!

Gammel 21-12-07, 17:26   #174
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Interessant påstand. Har du noen fakta å vise til? Veldig interessant at du mener at 90 % endrer atferd av å drikke et halvt glass vin til maten. For du sa ingenting om hvor mye man måtte drikke, gjorde du vel?

Nå vil jeg vite om du har lest innleggene mine, altså.

Gammel 21-12-07, 18:09   #175
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg må nesten fnise litt av de som forbinder alkohol og 17 mai etc med reine grøftefylla. Har man ikke opplevd å ta et nydelig glass vin til veldig god mat eller bare et glass ute på verandaen en deilig sommerkveld? Har man ikke opplevd et bedre middag med venner der man kun tar noen glass eller deler noen få flasker, uten å bli noe mer enn litt salig.
Jeg ser aldeles ikke problemstillingen for voksne folk som har et sunt og "normalt" forhold til det å drikke alkohol i høytider med barn til stede. At de med problemer tåkelegger det ved å si at de heller ikke drikker slik at de blir beruset eller at noen ikke har et realistisk syn på sitt inntak er en helt annen sak.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 18:12   #176
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Jeg må nesten fnise litt av de som forbinder alkohol og 17 mai etc med reine grøftefylla. Har man ikke opplevd å ta et nydelig glass vin til veldig god mat eller bare et glass ute på verandaen en deilig sommerkveld? Har man ikke opplevd et bedre middag med venner der man kun tar noen glass eller deler noen få flasker, uten å bli noe mer enn litt salig.
Jeg ser aldeles ikke problemstillingen for voksne folk som har et sunt og "normalt" forhold til det å drikke alkohol i høytider med barn til stede. At de med problemer tåkelegger det ved å si at de heller ikke drikker slik at de blir beruset eller at noen ikke har et realistisk syn på sitt inntak er en helt annen sak.

Jeg forbinder ikke alkohol de dagene med grøftefyll, men det hindrer meg ikke i å tro at det er best å ha slike barnedager alkoholfrie. Jeg kan fint drikke et glass rødvin til maten, men jeg kan like så greit la være også. Det koster meg ikke en kalori.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 18:22   #177
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg forbinder ikke alkohol de dagene med grøftefyll, men det hindrer meg ikke i å tro at det er best å ha slike barnedager alkoholfrie. Jeg kan fint drikke et glass rødvin til maten, men jeg kan like så greit la være også. Det koster meg ikke en kalori.

Jeg er jo ikke forhindret fra å mene at jeg ikke trenger de totalt alkoholfrie, men det koster meg ikke en kalori å la være hvis jeg vil eller må uansett. Nå var ikke innlegget mitt myntet på deg, heller noen som uttalte seg litt om 16,mai og fyll, samtidig som hun ble sjokkert over at noen kunne ta seg en utepils på 17 mai.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 19:07   #178
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Nå vil jeg vite om du har lest innleggene mine, altså.

Klart jeg har! Men nå var jo kommentaren til Bina, da.

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Gammel 21-12-07, 23:47   #179
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ehh, ja? Vi bruker å møtes etter barnetoget og ta årets første utepils, hvis været på noe som helst vis tillater det. Ungene får kake, is og saft, og vi voksne drikker en pils. Fine greier.

Jeg har kun en eneste kommentar: Bor vi virkelig i samme by? Hvis jeg skal drikke på 17.mai skal jeg heller drikke Irish coffe, heller enn pils. Det var iskaldt i år, det var faktisk så kaldt at jeg lovet meg selv to ullkjoler.

Selv kommer jeg fra en kultur hvor drikking gjerne er i forbindelse med å ruse seg (for dere som liker vin bør det holde å si at mine foreldre drakk kosedrakk vin en gang i året og det var norsk rødvin. Joda, og så drakk de faktisk noe rødvin moren min laget selv - den var ille, skikkelig ille. ). Jeg synes det er rart (men ikke feil) å drikke på 17.mai, til dåp, i barnebursdager etc.

Gammel 21-12-07, 23:55   #180
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er ikke vant til å ha alkohol til julemiddagen, og vi kommer nok ikke til å ha det i år heller. Til nyttårsmiddagen pleier vi derimot å ha et glass vin eller to.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:27.