Sv: Julemiddag og alkohol
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Det er jeg ganske sikker på, jeg også. Og jeg kan forsåvidt godt skjønne at folk som ikke synes alkoholholdige drikker er godt, men som drikker alkohol for å oppnå en rus i større eller mindre grad, synes det er sjokkerende at andre foreldre drikker alkohol på "barnas dager".
Jeg synes også at fyll og barn ikke under noen omstendigheter hører sammen, og får vondt i hjertet ved tanken på barn som får jul og 17. mai ødelagt av foreldrenes alkoholinntak. Og hvis man virkelig ikke klarer å sette seg inn i at det å drikke alkohol ikke nødvendigvis er ensbetydende med å bli påvirket av alkohol, så skjønner jeg godt at vi snakker forbi hverandre i diskusjonen.
Jeg tror nemlig at alle som har uttalt seg i denne diskusjonen synes man skal la være å drikke seg full eller om så bare "litt full" på julaften og 17. mai. Men for noen av oss så er det faktisk ikke det vi snakker om i det hele tatt. Vi snakker om å nyte alkohol på samme måte som man nyter en kopp kaffe.
Og jeg tror i likhet med guniss at man blir blind for seg selv.
Jeg vil tippe at minst 90 % av alle som drikker med barn til stede vil hevde at de over hode ikke er synlig påvirket. At de ikke har endret atferd. Likevel er det ingen tvil om at man GJØR nettopp det. Endrer atferd, altså. Og barna merker det.
|