Sv: Julegudstjeneste i skolen
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
Dere som sier ting som "Det er ikke så veldig misjonering", "Det er ikke så mye forkynning" osv. hva mener dere egentlig forkynning og misjonering er? Har det noe med lengden på gudstjenesten å gjøre? Innholdet? Hvilken historie som blir fortalt? Om den er kjent eller ikke?
Jeg skjønner ikke at det spiller noen rolle.
Julegudstjenesten som skolen her var med på i fjor - og i år - er ingen gudstjeneste i "vanlig" forstand. Jeg er faktisk ikke sikker på om presten var der en gang. Det var en kateket og en organist, og de fikk presentert juleevangeliet gjennom at noen av barna fikk kostymer på. Og juleevangeliet er jo på en måte historie. Sikkert masse feil i forhold til virkeligheten, men de færreste vil vel betvile at det en gang ble født denne Jesus. Og at han (enten han var menneske eller guds sønn) gjorde seg bemerket.
En "normal" gudstjeneste er forkynning. Der forkynnes det kristne budskapet. Da jeg gikk på skolen var skolegudstjenesten mer "normal" gudstjeneste. Langtekkelig preken av en prest som virkelig trodde at han (ja det var alltid en han på den tiden) kunne omvende oss i løpet av prekenen.
Det ENESTE jeg kan se som grenser til forkynning er når de i kirken avslutter med at ".... og derfor feirer vi jul....". Men på den annen side, det er jo derfor DE feirer jul. Jeg kan jo ikke kalle det forkynning hvis Nabbe forklarer om en muslimsk høytid og konkluderer med at ".... og derfor feirer vi Eid...".
|