|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#62 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Julegudstjeneste i skolenVi fikk også med et skriv som skulle returneres skolen, om vi ønsket fritak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Julegudstjeneste i skolenI barnehagen hvor jeg jobber har vi julekrybbevandring i en kirke, og der får de som ikke ønsker å delta muligheten til å slippe det. Det er ikke noe særlig forkynning annet enn at historien om Jesus fødsel blir fortalt, og den er jo kjent. Stort sett er ikke de muslimske barna med på dette opplegget, men en sjelden gang skjer det at noen foreldre lar de få lov. Det er mulig skolegudstjenestene har forandret innhold siden sist jeg var i en, men jeg husker iallefall at det var mye mer forkynning enn det er i den julekrybbevandringen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Julegudstjeneste i skolenSorry for utblåsningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Julegudstjeneste i skolenDere som sier ting som "Det er ikke så veldig misjonering", "Det er ikke så mye forkynning" osv. hva mener dere egentlig forkynning og misjonering er? Har det noe med lengden på gudstjenesten å gjøre? Innholdet? Hvilken historie som blir fortalt? Om den er kjent eller ikke?
![]() |
#67 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: Julegudstjeneste i skolen
Når man innrømmer sine feil, blir man bedre tatt imot enn de som bare turer fram uten å høre. I alle fall hos meg.
![]() |
#68 |
hakuna matata
Medlem siden: Dec 2007
![]() |
Takk. Jeg synes det er fint å se at ikke alle deltar i "hylekoret" her inne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Julegudstjeneste i skolenBarna mine kan få høre det fra MEG, slik at jeg vet hva de faktisk får vite, fremfor at en tilfeldig ordinert en skal stå og messe noe for de som jeg ikke har noen kontroll over. Vi snakker om alle slags religioner når det faller seg naturlig og jeg tegner og forklarer det jeg kan. Det å ikke ville at barna mine skal delta i organisert religion er da absolutt ikke synonymt med at de ikke får lære om religioner!
![]() |
#70 |
Glamorøs
|
Dette skjønte jeg ikke et kvekk av. Hvem er redde? Særdeles skjønte jeg ikke siste setning.
![]() |
#73 |
frakoblet
|
![]() Sv: Julegudstjeneste i skolenHar man fullstendig angst for at barna noen gang skal komme i befatning med alt som smaker av kristen tro om man mener at en gudstjeneste er forkynning?
![]() |
#74 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Julegudstjeneste i skolenHos oss er det frivillig om man ønsker å delta eller ikke. Tradisjonen har blitt at den god del av ungene blir med og mange av de muslimske ungene også. Veldig trivelig i grunnen.
![]() |
#75 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Julegudstjeneste i skolenPå skolen vår ble det ikke sendt ut skriv. Litt rart synes jeg, men ledelsen ville ha det slik. Vi kaller det ikke Gudstjeneste, men kirkebesøk. Jeg kan opplyse om hva et kirkebesøk inneholder etter fredag.
![]() |
#76 |
hakuna matata
Medlem siden: Dec 2007
![]() |
Jeg trodde poenget med religion er at den praktiseres. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Julegudstjeneste i skolenMen kjære deg; ser du virkelig ikke forskjell på en omvisning i kirken og regelrett forkynning?
![]() |
#78 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men du ville jo synes det var greit med tur til synagoge eller moskè, det drives da forkynning der også.
![]() |
#79 |
Slumrende Ullteppe
|
Glimrende ide - som barna kunne både lære noe av og syntes vært spennende og hyggelig!
![]() |
#80 |
Absolut ateist
|
OM det nå er slik at ungene må forkynnes for, så vil jeg heller at de skal forkynnes for av et bredt spekter av religioner, fremfor å få en presentert som sannheten. Når det er sagt, så skulle jeg aller helst ønske at alle barn kunne fått omvisninger i ulike gudshus for på den måte å lære om dem og de som praktiserer i dem.
![]() |
|
|