Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Julegudstjeneste i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-07, 21:29   #61
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Julegudstjeneste i skolen

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Happy Eid, Nabbe. :blåmst:

Tusen takk. :klæm:

Gammel 19-12-07, 21:29   #62
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Vi fikk også med et skriv som skulle returneres skolen, om vi ønsket fritak.

Mine er med i kirka, og de synes det er kjempekoselig. Er en egen stemning når de får være med å tenne lys, og de synger sanger. Virket som det var en kort preken fra presten også, og det han hadde snakket om, var julen, og hvorfor vi feirer den.

Vi er ikke praktiserende kristne, men velger likevel å ha tilknytting til den. Jeg har aldri sett på den som noen trussel, og jeg mener barna ikke har noe vondt av å lære om kirka og kristendommen. Det er mye historie og kultur som ligger der.

Jeg håper ikke julegudstjenestene forsvinner fra skolen. Ikke så lenge elevene faktisk får et valg. Det er en fin tradisjon, synes jeg.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 21:35   #63
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Sorry ...

Gammel 19-12-07, 21:44   #64
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

I barnehagen hvor jeg jobber har vi julekrybbevandring i en kirke, og der får de som ikke ønsker å delta muligheten til å slippe det. Det er ikke noe særlig forkynning annet enn at historien om Jesus fødsel blir fortalt, og den er jo kjent. Stort sett er ikke de muslimske barna med på dette opplegget, men en sjelden gang skjer det at noen foreldre lar de få lov. Det er mulig skolegudstjenestene har forandret innhold siden sist jeg var i en, men jeg husker iallefall at det var mye mer forkynning enn det er i den julekrybbevandringen.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 21:52   #65
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Ulykkelig

Sorry for utblåsningen.
Jeg er ikke stolt av meg selv nå.
Skal skrive et innlegg om det senere.

håper forume har takhøyde nok for folk som har driti på draget, og som ønsker å rett opp feilene.

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 21:54   #66
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som sier ting som "Det er ikke så veldig misjonering", "Det er ikke så mye forkynning" osv. hva mener dere egentlig forkynning og misjonering er? Har det noe med lengden på gudstjenesten å gjøre? Innholdet? Hvilken historie som blir fortalt? Om den er kjent eller ikke?

Jeg skjønner ikke at det spiller noen rolle.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 21:59   #67
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elias, her.

Sorry for utblåsningen.
Jeg er ikke stolt av meg selv nå.
Skal skrive et innlegg om det senere.

håper forume har takhøyde nok for folk som har driti på draget, og som ønsker å rett opp feilene.

Når man innrømmer sine feil, blir man bedre tatt imot enn de som bare turer fram uten å høre. I alle fall hos meg.

Hvem har vel ikke driti på draget på ett forum eller ti?

Gammel 19-12-07, 22:13   #68
Lionking
hakuna matata

Lionking sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Lionking er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Men vi HAR statskirke. Nå vet jeg ikke om det fortsatt eksisterer såkalt kristen formålsparagraf i skole og barnehage, men det er det sikkert noen som vet? Jeg kan ikke se hva som er "ikke for alle" her. Alle kan delta, hvis de vil. Dette er jo i bunn og grunn på linje med alle juleforberedelsene. "Spikk en nisse" - nei fysjom, vi praktiserer ikke nisse, vi!

Lage julepynt, synge julesanger - det er jo hele veien en forutsetning at de fleste feirer jul. Men det er jo ikke alle som gjør det. Hvorfor er det greit å prakke nisser og nissefester på folk, mens det ikke er greit å prakke på dem juleevangeliet?

Takk. Jeg synes det er fint å se at ikke alle deltar i "hylekoret" her inne.

Jeg bidrar gjerne med litt folkeopplysning. Endringene i opplæringsloven kom så tidlig som i 1969. Etter dette har det ikke vært skolens oppgave å forkynne eller fremme kristen tro. At det likevel ofte forekom utover på 70- og 80-tallet må nok tilskrives at skole og kirke tradisjonelt har hatt veldig tette forbindelser i vårt land. De fleste vil vel vite at norsk skolevesen nettopp sprang ut av at kirkens dåpsopplæring (konfirmasjonsundervisningen) stilte krav om at barna kunne lese og skrive? De kristne formålsparagrafene som til nå har vært bevart for skoler og barnehager har hatt liten eller ingen praktisk betydning, men en annen sak er om de ikke burde vært fjernet eller endret av symbolske årsaker. Et offentlig oppnevnt utvalg (Bostad-utvalget) her nettopp foreslått dette.

Så til det det denne diskusjonen dreier seg om. Opplæringsloven er ikke til hinder for at kirken kan invitere skolene til julegudstjenester o.l, og skolene kan innarbeide dette i undervisningsopplegget til barna. Forutsetningen er at det gis fritaksrett og at det arrangeres et alternativt opplegg for de som ikke skal delta. Skolen har plikt til å informere foreldrene om fritaksretten og gi dem anledning til å melde fra til skolen om de vil at barna skal benytte seg av denne. Det skal heller ikke være tvil om at det er kirken, og ikke skolen, som arrangerer gudstjenesten - en rollefordeling som både den lokale kirke og skole må ta ansvar for i planleggingen av gudstjenesten.

Det var de tørre fakta: Så et lite spark.
Det virker som om mange her inne har fullstendig angst for at barna deres noen gang skal komme i befatning med alt som smaker av kristen tro. Det har jeg vanskelig for å forstå. Tatt i betraktning all informasjon og påvirkning som barna våre til daglig bombarderes med, enten det er gjennom TV, internett eller andre medier, skulle jeg tro at en skolegudstjeneste er temmelig uskyldig. Eller for å si det på en annen måte: Jeg foretrekker faktisk at barna mine får høre at Adam og Eva var de første menneskene på jorda fremfor at den eneste referanserammen skal være en frisørsalong.

Lionking er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 22:17   #69
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barna mine kan få høre det fra MEG, slik at jeg vet hva de faktisk får vite, fremfor at en tilfeldig ordinert en skal stå og messe noe for de som jeg ikke har noen kontroll over. Vi snakker om alle slags religioner når det faller seg naturlig og jeg tegner og forklarer det jeg kan. Det å ikke ville at barna mine skal delta i organisert religion er da absolutt ikke synonymt med at de ikke får lære om religioner!

Gammel 19-12-07, 22:17   #70
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lionking, her.

Det var de tørre fakta: Så et lite spark.
Det virker som om mange her inne har fullstendig angst for at barna deres noen gang skal komme i befatning med alt som smaker av kristen tro. Det har jeg vanskelig for å forstå. Tatt i betraktning all informasjon og påvirkning som barna våre til daglig bombarderes med, enten det er gjennom TV, internett eller andre medier, skulle jeg tro at en skolegudstjeneste er temmelig uskyldig. Eller for å si det på en annen måte: Jeg foretrekker faktisk at barna mine får høre at Adam og Eva var de første menneskene på jorda fremfor at den eneste referanserammen skal være en frisørsalong.

Dette skjønte jeg ikke et kvekk av. Hvem er redde? Særdeles skjønte jeg ikke siste setning.

Gammel 19-12-07, 22:19   #71
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Adam og Eva er en frisørkjede.

Gammel 19-12-07, 22:19   #72
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Adam og Eva er en frisørkjede.

Aha. Det vet jeg jo. *litt kort i dag*

Gammel 19-12-07, 22:42   #73
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har man fullstendig angst for at barna noen gang skal komme i befatning med alt som smaker av kristen tro om man mener at en gudstjeneste er forkynning?

Gammel 19-12-07, 22:45   #74
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Hos oss er det frivillig om man ønsker å delta eller ikke. Tradisjonen har blitt at den god del av ungene blir med og mange av de muslimske ungene også. Veldig trivelig i grunnen.

Dette er en ungdomsskole, kanskje vanskeligere å drive denslags frivillighet i barneskolen.

Gammel 19-12-07, 22:51   #75
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På skolen vår ble det ikke sendt ut skriv. Litt rart synes jeg, men ledelsen ville ha det slik. Vi kaller det ikke Gudstjeneste, men kirkebesøk. Jeg kan opplyse om hva et kirkebesøk inneholder etter fredag.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 22:57   #76
Lionking
hakuna matata

Lionking sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Lionking er litt kul
Standard

Barna mine kan få høre det fra MEG, slik at jeg vet hva de faktisk får vite, fremfor at en tilfeldig ordinert en skal stå og messe noe for de som jeg ikke har noen kontroll over. Vi snakker om alle slags religioner når det faller seg naturlig og jeg tegner og forklarer det jeg kan. Det å ikke ville at barna mine skal delta i organisert religion er da absolutt ikke synonymt med at de ikke får lære om religioner!

Jeg trodde poenget med religion er at den praktiseres.
Hvis jeg kjører forbi kirka med 5-åringen min og hun spør meg hva som foregår der inne, vil hun nok ha større utbytte av at jeg tok henne med inn for å vise, enn at jeg satte meg ned for å tegne og forklare. Jeg gjør det i tillit til at jeg som far har større påvirkningskraft enn en tilfeldig ordinert.

Lionking er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 23:05   #77
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Men kjære deg; ser du virkelig ikke forskjell på en omvisning i kirken og regelrett forkynning?

Gammel 19-12-07, 23:21   #78
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Men kjære deg; ser du virkelig ikke forskjell på en omvisning i kirken og regelrett forkynning?

Men du ville jo synes det var greit med tur til synagoge eller moskè, det drives da forkynning der også.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 23:23   #79
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er helt greit av de går på julegudstjeneste, så lenge de går i moskeen til Eid, i synagogen til chanucka osv osv.

Glimrende ide - som barna kunne både lære noe av og syntes vært spennende og hyggelig!

Gammel 19-12-07, 23:24   #80
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Men du ville jo synes det var greit med tur til synagoge eller moskè, det drives da forkynning der også.

OM det nå er slik at ungene må forkynnes for, så vil jeg heller at de skal forkynnes for av et bredt spekter av religioner, fremfor å få en presentert som sannheten. Når det er sagt, så skulle jeg aller helst ønske at alle barn kunne fått omvisninger i ulike gudshus for på den måte å lære om dem og de som praktiserer i dem.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:16.