|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
kamerat
|
![]() Sv: Gir man julegaver uten å avtale?
Det er nok i hvert fall der det meste av overtenkingen foregår.
![]() |
#62 |
|
![]() Sv: Gir man julegaver uten å avtale?Denne tråden oppsummerer hvorfor jeg synes hele gaveopplegget i denne tiden er så sabla vanskelig. Noen blir sure for noe, andre blir sure for noe annet, men heldigvis finnes det også de som ikke blir sure for noe, og bare smiler og river opp papiret. : pusterut : |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Gir man julegaver uten å avtale?Her synes jeg at det var mange som tolker mye mer inn i ting enn man hverken trenger eller bør. Jeg har lest Mauss, men jeg nekter å føle at han eller befolkningen på Trobrianderøyene (var det ikke det de het) skal få styre mitt liv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
flisespikker
|
Veldig enig.
![]() |
#65 |
kamerat
|
Det må vel være greit å analysere alt i hjel så lenge man ikke forlanger eller forventer at andre skal gjøre det samme, vel?
![]() |
#66 |
flisespikker
|
Jaada, Toffen.
![]() |
#67 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jøss - det var voldsomt. Føler meg god voksen med et fint liv men er over gjennomsnittlig interessert i temaet gaver. Det må vel være lov å få bidra i tråden med mine selv om de er av mer analytisk art? Det er jo nettopp det at det er rom for slikt jeg setter så pris på ved dette forumet, og jeg syntes denne diskusjonen er spennende. Noen kan noe om språk, andre om medisin osv - jeg kan noe om samfunn og deltar med min bakgrunn. Eller er det bare følelser som er interessant i denne sammenhengen?
![]() |
#68 |
Bedreviter
|
Jeg har fått mange flotte gaver fra min svoger, pakket inn i Klassekampen og tapet med fryseteip. Er det ikke tanken (eller innholdet) som teller altså?
Det synes jeg er en direkte tragisk tankegang, rett og slett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
|
...som om det er noe galt med å pakke inn i Klassekampen, lissom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Ringskrømt
|
Ja, det er er jeg helt enig med deg i, Teofelia.
![]() |
#71 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Gir man julegaver uten å avtale?Jeg begriper ikke at det ikke er en sjel her som fatter at det ikke har noenting med hva DU forventer i retur eller ikke. Snakk om egoisme på høyt plan.
![]() |
#73 |
Ustabil
|
![]() Sv: Gir man julegaver uten å avtale?Jeg gjør i hvert fall det. Gir bort gaver uten å avtale på forhånd. Ærlig talt, jeg gir fordi jeg ønsker å gi, ikke som ledd i et større puslespill hvor jeg forlanger noe tilbake. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Gir man julegaver uten å avtale?Jeg gir smågaver til noen iblant. De kunne jeg like gjerne gitt i november som i desember, men det er bare en liten gest. Forventer ingenting tilbake og pleier å gjøre oppmerksom på det. (av typen: det er bare en pitteliten ting og jeg vet jo at vi ikke har noen avtale om gave, men jeg tenkte bare sånn på deg da jeg fant den) eller noe i den duren.
![]() |
#75 |
Ringskrømt
|
Det skyldes bare forskjellig tankegang, rett og slett. I min bok vil det aldri være egoistisk å gi noen en gave. At mottager er uten evne til å sette pris på gaven, får stå for deres egen regning.
![]() |
#76 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gir man julegaver uten å avtale?Jeg synes det er utrolig kjekt å overraske noen med en gave som ikke er avtalt på forhånd, for da blir det faktisk en gave, og ikke bare bytting av penger.
![]() |
![]() |
#77 |
Absolut ateist
|
Det har absolutt ingenting med å IKKE sette pris på gave å gjøre. Fader heller, har dere vatt i hjernen hele gjengen?
![]() |
#78 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Gir man julegaver uten å avtale?Jo, det har det. Man er uten evne til å glede seg over gaven hvis man stresser og tenker at man MÅ kjøpe noe i retur. Da har man misforstått konseptet.
![]() |
#79 |
|
![]() Sv: Gir man julegaver uten å avtale?Jeg skjønner hva du mener, Sitron. Synes det er litt vanskelig selv, og blir alltid forlegen og vet aldri helt hva jeg skal si eller gjøre når jeg får en gave, og vil veldig gjerne gjøre noe/gi noe i gjengjeld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Einsam
|
![]() Sv: Gir man julegaver uten å avtale?Vi gir julegaver til en del vi får en del hjelp av ifbm bedrift, uten at det dermed er bedriftsgaver.. Det er personlige gaver, som viser at vi setter pris på all hjelp vi får. Ikke alle tar seg betalt for alt, vi får låne en del ting vi enda ikke har kjøpt selv, og vi får også hjelp til f.eks. barnepass da vi ikke har noe familie i nærheten. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|